مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
۰ نفر

مدیر عامل شرکت متروی تهران درخصوص توافقنامه‌ اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توضیحاتی داد

مترو هوم پیج

به گزارش همشهری، علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درخصوص توافقنامه‌ اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: موضوع این توافق طراحی و ساخت یک رام قطار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور تا ۱۸‌ماه آینده است. براساس این توافقنامه مقرر شد داخلی‌سازی‌ واگن‌ها از حدود کمتر از ۴۰ درصد فعلی به ۸۵ درصد ارتقا پیدا کند.

امید است با حمایتی که دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌دهند و با توجه به ظرفیت‌های بسیار ارزنده مهندسی در بخش طراحی و ساخت واگن‌ها در داخل کشور،  استفاده از توانمندی و ظرفیت این بخش محقق شود. او درباره اینکه چرا باید بخشی از پکیج‌های قطعات متروی خارج از کشور تهیه شود،  بیان کرد: در دنیا هیچ شرکت واگن‌سازی‌ تمام اجزای یک واگن را نمی‌سازد؛ زیرا به صرفه نیست که برای تولید یک قطعه یک خط تولید مجزا راه‌اندازی شود؛ این یک تجربه جهانی در بخش واگن‌سازی‌ است. کشورهایی که واگن تولید می‌کنند از ظرفیت کشورهای دیگر هم بهره می‌برند. برهمین اساس،  حتی زمانی که ظرفیت ما به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند،  تولید ۱۵ درصد باقی مانده به شکل بومی صرفه اقتصادی ندارد و برای تأمین آن باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کرد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه با بیان اینکه ۳ قرارداد فاینانس در زمینه واگن‌سازی‌ در سنوات گذشته منعقد شد که هم‌اکنون بدون تکلیف هستند،  اظهار داشت: خط ۳ به فاینانس ۵۴۰ میلیون یورویی و خط ۶ و ۷ هرکدام به فاینانس ۳۴۸ میلیون یورویی نیاز دارند. مجموع این ۳ خط به یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون یورو فاینانس نیاز دارد. امام ادامه داد: مسئله فاینانس در کشور فرایند و مشکلات خاص خود را دارد،  اما خبر خوب این است که انجام آن درحال پیگیری است. رئیس شورای شهر تهران هم در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست ویژه‌ای درخصوص گشایش این فاینانس‌ها داشته‌ است.

آقای جهانگیری نیز برای پیگیری، دستوری خطاب به مراجع ذیربط صادر کرده است. باتوجه به محدودیت‌هایی ناشی از تحریم‌های جهانی،  کار نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است،  اما درحال پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع هستیم. وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیریت شهری جدید مسئولیت را برعهده گرفت بخشی از واگن‌ها وارد مدار نشده بودند،  عنوان کرد: یک قرارداد ۴۵۵ واگنی در دوره مدیریت اسبق به امضا رسیده بود و همچنین در اواخر دوره مدیریت قبل قرارداد ۷۰ دستگاه واگن آلومینیومی بسته شده بود. باقی مانده ۴۵۵ واگن در ۶ ماهه دوم سال ۹۶ و ۳ ماهه اول سال ۹۷ تکمیل و وارد چرخه بهره‌برداری شد.

در سال ۹۷ مشکلات بازکردن LC مربوط به ۷۰ واگن از طریق بانک شهر و مساعدت آنها انجام شد. حدود ۸۵ درصد از این ۷۰ دستگاه واگن از گمرک جهموری اسلامی بدون پرداخت هزینه‌ و با توجه به محدودیت منابع مالی،  ترخیص و به شرکت واگن‌سازی‌ منتقل شد که این قطعات درحال مونتاژ هستند. همچنین قرارداد ۳۷۶ واگن سال گذشته با واگن پارس و شریک چینی منعقد شد که مسئله منابع مالی آن به مشکل برخورد و همچنان تأمین مالی نشده است. تفاهمنامه دیگر با بهره شرکت واگن‌سازی‌ تهران بود که تامین ۲۱۰ واگن در این قرارداد منعقد شد. مقرر شد تأمین منابع مالی آن از محل تبصره ۱۸ بودجه انجام شود و امید است در سال‌جاری این امر محقق شود و دولت این بودجه را تأمین کند.

کد خبر 446596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha