شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

مریم سرخوش  - خبرنگار: خرداد ۹۷ بود که با واگذاری امتیاز تیم لیگ یکی تبریز به ارومیه، فوتبال بعد از ۴ دهه به مرکز استان آذربایجان غربی برگشت تا حیاتی دوباره برای فوتبال ارومیه را رقم بزند.

تیم فوتبال 90 ارومیه

تیمی که در ابتدا بسیار بد آغاز کرد، اما در ادامه رقابت‌ها رکورد ۶ بازی بدون باخت را هم در کارنامه ثبت کرد. رکوردی که توجه مسئولان را به ظرفیت‌های ویژه این تیم جذب کرد و موجب شد تا با وجود بسیاری از مشکلات حمایت‌های خوبی از این تیم صورت بگیرد، حمایتی‌هایی که امتیاز لیگ یکی ۹۰ ارومیه را حفظ کرد و امیدها برای حضور قدرتمند در فصل جدید لیگ یک و صعود به لیگ برتر را زنده نگه داشت.

با این حال، در همین ابتدای راه زخم کهنه‌ای از مشکلات تیم سرباز کرده است. بدهی‌هایی که به گفته مدیر باشگاه ۹۰ ارومیه مربوط به سال‌های گذشته و تیم تبریزی است و باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. آن هم به این دلیل که بر اساس آیین‌نامه فیفا این انتقال موجب پاک شدن بدهی‌ نمی‌شود و مسئولان باشگاه باید هر چه سریع‌تر نسبت به تسویه حساب اقدام کنند. ۹۰ ارومیه مبلغی حدود ۴ میلیارد تومان بدهی برای پرونده‌های شکایتی خارجی و داخلی دارد و تا پرداخت این مبلغ ممنوعیت ثبت قرارداد برای این باشگاه برطرف نخواهد شد.

از سوی دیگر، حضور قدرتمند در رقابت‌های فصل جدید لیگ یک هم بدون حل و فصل این پرونده‌ها برای ارومیه‌ای‌ها میسر نخواهد بود و می‌تواند زمینه‌های سقوط آنها در همین ابتدای راه را فراهم کند. راهکار مسئولان برای تعیین تکلیف پرداخت این بدهی باید هر چه زودتر اندیشده شود تا به بحرانی شدن شرایط تیم ۹۰ ارومیه در دقیقه ۹۰ نینجامد.  

  • سخت آغاز کردیم و خوب به پایان رسید 

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی ۹۰ ارومیه به همشهری می‌گوید: فصل گذشته با تصمیمات غلط آغاز بدی را برای نماینده فوتبال ارومیه در لیگ یک فوتبال کشور رقم زدند. عدم حضور در اولین بازی و تداوم این مساله می‌توانست منجر به حذف ۹۰ از رقابت‌های لیگ یک شود، اما ۲۴ ساعته تصمیم گرفتیم با همان امکانات کم، تیم را به بازی دوم برسانیم.

«یحیی بهاری» ادامه می‌دهد: اولین بازی رسمی آن فصل را با امیدها آغاز کردیم و از بازی چهارم «وحید بیاتلو» روی نیمکت فنی ما نشست و هدایت تیم را برعهده گرفت. این مساله موجب شد تا تیم سروشکل بهتری به خود بگیرد و با وجود همه مشکلات مالی، زیرساخت و غیرفوتبالی بودن جو ارومیه با کارنامه نسبتا مناسب سهمیه لیگ یکی ارومیه را حفظ کنیم.  

بهاری درباره حمایت‌ها از این تیم در فصل گذشته عنوان می‌کند: تا نیم‌فصل از هیچ حمایتی برخوردار نبودیم و پس از هفته هجدهم رقابت‌ها بود که برخی نهادهای اجرایی به دلیل نتایج خوب تیم و حتی بازی جام حذفی مقابل پرسپولیس تهران از ما حمایت کردند. هر چند که این مساله باعث شده تا برخی افراد مدعی مالکیت تیم شوند و بدون در نظر گرفتن همه سختی‌هایی که تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم، پیش روی ما سنگ‌اندازی کنند.  

وی بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که طی یک سال اخیر با آن مواجه بودیم تامین منابع مالی بود که چالش‌های زیادی را برای ما به‌ویژه در ابتدای فصل به وجود آورد. اما امروز مشکلی بزرگ‌تر از آن داریم که دخالت‌های برخی از مدیران ناآگاه نسبت به فوتبال و تیمداری و تصمیم‌گیری‌های غلط آنهاست. برخی از این افراد در ابتدای فصل گذشته با تصمیمات غلطی که برای تیم گرفتند، زمینه‌های سقوط و حذف تیم را فراهم کردند و این شرایط تا همین امروز هم ادامه دارد.  

  • ۲ پرونده شکایت خارجی 

هفته گذشته کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اسامی برخی تیم‌های محروم از ثبت قراردادها را اعلام کرد که نام تیم ۹۰ ارومیه هم در این فهرست دیده می‌شد. بهاری در این باره می‌گوید: ۹۰ ارومیه فصل گذشته با حدود یک میلیارد تومان بسته شد و توانستیم ۵۰ تا ۵۵ درصد مطالبات بازیکنان و کادر فنی را پرداخت کنیم. درباره پرداخت بقیه این مطالبات هم به زودی اقدامات لازم را انجام خواهیم و این ممنوعیت ثبت قرارداد جدید برای ۹۰ ارومیه به بدهی‌های قبل این تیم زمانی که هنوز به ارومیه واگذار نشده بود، برمی‌گردد.  

مدیرعامل ۹۰ ارومیه می‌افزاید: امتیاز ۹۰ ارومیه از سوی «محمدرضا زنوزی» مالک کنونی باشگاه تراکتور تبریز به مردم این شهر هبه شده است. گسترش فولاد تبریز(ماشین‌سازی) فصل قبل با تغییر نام به ارومیه آمد و در رقابت‌های لیگ یک حضور یافت. فصل پیش با چنگ و دندان سهمیه لیگ یکی این تیم را حفظ کردیم اما در همین ابتدای کار برای دومین فصل حضور در لیگ یک با مشکلات زیادی مواجه هستیم.  

وی بیان می‌کند: مهم‌ترین مشکل ما بدهی‌های قابل توجه ماشین‌سازی از زمان حضورش در لیگ دسته اول است. چند پرونده سنگین خارجی و داخلی از همان زمان باقیمانده است و باعث شده تا نتوانیم قراردادی جدید برای جذب بازیکن ثبت کنیم. یکی از نکاتی که در این میان به آن بی‌توجهی شده این است که در قوانین فیفا چیزی به نام واگذاری یک باشگاه با مبایعه نامه وجود ندارد و اکنون همه این بدهی‌ها گریبان ۹۰ ارومیه را گرفته است. چه با نام ۹۰، چه ماشین‌سازی یا گسترش فولاد تبریز موظف به پرداخت این بدهی‌ها هستیم. در یک پرونده نزدیک به ۳۵ هزار دلار و در پرونده خارجی دیگر ۵۰ هزار دلار بدهی داریم. ۳۰ پرونده داخلی هم وجود دارد که میزان بدهی‌ها را به ۴ تا ۵ میلیارد تومان رسانده است.  

بهاری به بی‌توجهی نسبت به رفع چنین مشکلی از سوی مدیران و مسئولان استانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در قرارداد واگذاری این باشگاه به ارومیه قید شده است که همه بدهی‌ها مربوط به فروشنده است و در این زمینه نیازمند همراهی مسئولان برای رفع این مشکل هستیم. می‌توان از کانال مسئولان استانی جلسه‌ای تشکیل داد و مشکل را مطرح و بررسی کرد تا نسبت به برطرف شدن این مشکل تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر همه مدعی مالکیت تیم هستند و کسی به مشکلات آن توجه ندارد، در صورتی که با توجه به این شرایط حفظ ۹۰ و حتی حضور در رقابت‌ها ممکن نیست. نباید اجازه دهیم این مساله به دقیقه ۹۰ برسد.  

این مدیر بیان می‌کند: قرارداد ۵ بازیکن تیم تمدید شده است و با دیگر بازیکنان سال گذشته هم در حال مذاکره برای تمدید قرارداد هستیم. اما با توجه به خروج چند بازیکن از تیم نمی‌توانیم در برخی پست‌ها بازیکن جذب کنیم و با این شرایط شرکت در مسابقات سخت و غیرممکن خواهد بود. بی‌شک با این شرایط از گزینه‌های محتمل سقوط خواهیم بود و چنین چیزی نه خواسته من است و نه بازیکنانی که بی‌توقع برای حفظ این تیم جنگیده‌اند.  

  • تلاش برای جذب حامیان مالی 

بهاری تاکید می‌کند: فعالیت ۹۰ ارومیه را برای حفظ نشاط و شادابی مردم ارومیه بعد از ۴۰ سال دوری از فوتبال شروع کردیم. با وجود همه مشکلات مالی و زیرساختی آنچه بیش از همه ما را با مشکل مواجه کرد، ‌ ناآگاهی و به روز نبودن نسبت به اصول و آیین‌نامه‌های فدراسیون فوتبال ایران و فیفا و نگرش غیرحرفه‌ای برخی مدیران این شهر است. این تیم به مردم ارومیه هبه شده است و پس از سال‌ها شاهد حضور آنها در ورزشگاه هستیم.

دیدار با پرسپولیس در رقابت‌های جام حذفی یکی از بهترین اتفاقاتی که برای ما رخ داد و حتی با کمی حمایت می‌توانست منجر به صعود ما شود، اما نه تنها حمایتی نیست که سنگ‌اندازی هم برای موفق نشدن تیم وجود دارد. تیم مردمی ۹۰ بی‌شک در این روزها مالک نمی‌خواهد بلکه به دنبال متولی و حامی برای رسیدن به جایگاه واقعی خودش است. بسیاری از بازیکنان این تیم ظرفیت‌های ویژه‌ای دارند و این مساله امسال با رفتن ۷ بازیکن به تیم‌های دیگر لیگ یک و حتی لیگ برتر ثابت شد.

این مدیر با تشکر از حمایت استانداری آذربایجان غربی از تیم ۹۰ ارومیه عنوان می‌کند: سال گذشته بعد از نیم فصل، استانداری یک میلیارد تومان به این تیم کمک کرد و حمایت‌های معنوی زیادی هم از تیم داشتند. امسال برنامه‌ریزی خوبی کرده‌ایم و با رفع شدن مشکلات بدهی و ممنوعیت ثبت قرارداد شرایط بهتری خواهیم داشت. با چند واحد صنعتی و موسسات مالی مذاکراتی را برای حمایت مالی داشته‌ایم که مشکلات فصل قبل را نداشته باشیم. بر اساس این گزارش، سال گذشته تیم فوتبال ۹۰ ارومیه در نخستین حضور خود در رقابت‌های لیگ دسته یک کشور با کسب ۷ برد، ۱۰ تساوی، ۱۳ باخت، ۲۲ گل زده، ۴۰ گل خورده و اندوختن ۳۱ امتیاز در رتبه سیزدهم جدول رده بندی قرار گرفت و سهمیه جام آزادگان را برای فصل جاری حفظ کرد.

  • ۹۰ را خودمان ساختیم 

مربی ۹۰ ارومیه چند روز پیش با وجود خداحافظی از مردم این شهر پس از رقابت‌های فصل گذشته، با توجه به نتایج قابل قبول و درخواست هواداران برای بازگشت، قراردادش را دوباره با نماینده فوتبال ارومیه تمدید و تمریناتش را از هفته گذشته آغاز کرد. «وحید بیاتلو» درباره بازگشت دوباره به این تیم می‌گوید: ۹۰ ارومیه را سال قبل خودمان ساختیم و روزهای تلخ و شیرینی را تجربه کردیم. طی این مدت مردم ارومیه به من محبت داشتند و پیگیر بازگشت من بودند.

بیاتلو به مشکلات و کمبود امکانات اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی با ۹۰ ارومیه قرارداد بستم، نه زمین تمرین داشتیم و نه رختکن، اما امروز این مشکلات تا حدودی برطرف شده است و بسیاری از چیزهایی که فصل قبل از داشتن آنها محروم بودیم، امروز فراهم است. وی با اشاره به خروج ۷ بازیکن از ترکیب تیمش عنوان می‌کند: تست گیری از بازیکنان بومی آغاز شده است. البته طی سال‌های اخیر در زمینه آموزش فوتبال در این شهر کار زیادی انجام نشده است، اما بازیکنان خوب و مستعد را جدا می‌کنیم و به آنها فرصت می‌دهیم تا به شرایط ایده‌آل برسند. همان اتفاقی که فصل پیش برای چند بازیکن ما رخ داد و آنها به دیگر تیم‌های لیگ یکی و حتی لیگ برتری رفتند.

کد خبر 446576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha