مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
۰ نفر

روح‌الله یارمحمدی - قم - خبرنگار همشهری: برگزاری نشست و گفت‌وگو در حوزه مدیریت شهری آنقدر زاویه و چالش دارد که بتواند بیش از ۳ ساعت شهردار و معاونانش را درگیر پاسخ‌گویی به خبرنگاران کند و حاشیه‌های خاص خود را داشته باشد.

نشست خبري شهردار قم

این نشست که به بهانه آغاز چهارمین سال دوره مدیریت «سید مرتضی سقائیان‌نژاد» شهردار قم برگزار شد، حاوی نکات و ظرافت‌های حساس و مهمی در مورد مسائل شهری کلان‌شهر قم بود. شهردار قم با بیان این‌که تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این شهر محقق شده است گفت: این رقم در حالی محقق شده که در شرایط سخت تحریم و اوضاع نامساعد اقتصادی قرار داریم.

  • افزایش درآمدهای شهرداری

شهردار با تأکید بر این‌که مردم باید با در نظر گرفتن شرایط موجود در مورد کمبودها و ضعف‌های مدیریت شهری اظهار نظرکنند افزود: از میان ۴ هتل ۵ ستاره که قرار بوده انجام شود ۲ طرح به دلیل مشکلات اقتصادی منتفی شده. غیر از آن ۲ طرح در بلوار پیامبر اعظم(ص) داریم که باید در مورد آن با فرمانداری که جلوی طرح‌ها را گرفته به توافق برسیم.

سقائیان‌نژاد با انتقاد از اقدام فرمانداری قم برای رد لایحه شورای اسلامی شهر درباره قرارداد شهرداری و سرمایه‌گذاران ساخت ۲ هتل در حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص) اظهار کرد: این بلوار در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده و به بهانه این‌که این طرح تصویب نشده، نباید جلوی کار را گرفت. شهردار قم در ادامه، وظایف شهرداری‌ها را بسیار گسترده دانست و گفت: شهرداری‌ها ۳۷۲ وظیفه به عهده دارند که از تولد تا مرگ، با مردم عجین و همراه هستند. به همین دلیل اقدام‌های شهرداری‌ها می‌تواند منجر به تقویت سرمایه اجتماعی نظام شود. وی با بیان این‌که شهرداری‌ها از نهادهای خودگردان محسوب می‌شوند اظهار کرد: درآمدهای محقق شده شهرداری از ۵۴۵ میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است.

  • طرح‌های در حال اجرا

شهردار قم با بیان این‌که درآمد روزانه شهر باید ۶ میلیارد تومان باشد افزود: از سال ۹۳ تا ۹۷ نسبت بودجه جاری به عمرانی قم از ۳۰ درصد به حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است که دلیل آن برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت مالی شهرداری است. وی بیان کرد: بدهی شهرداری از سال ۹۳ از رقم ۲۴۰۰ میلیارد تومان به کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است. ما توانستیم بدهی خود را با ۶۵ شرکت و سازمان دولتی تسویه و حدود هزار میلیارد تومان کسب درآمد کنیم.

شهردار قم با بیان این‌که ۳۱۰ میلیارد تومان طرح‌های مختلف در ۴ سال گذشته برای افزایش سرانه فضای سبز در قم اختصاص یافته است گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر، سرانه فضای سبز این شهر از ۵ /۱۴ متر مربع در سال ۹۳ به ۷ /۱۹ متر مربع در سال ۹۷ ارتقا یافته است که این سرانه باید به ۲۷ متر مربع افزایش یابد. وی با برشمردن مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام در سال ۹۸ بیان کرد: تکمیل ۱۴ تقاطع غیرهمسطح از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح ۱۵ خرداد، شهدای مدافع حرم، پل‌های ۹ دی، میدان ولی‌عصر(ع) و آغاز طرح‌های دیگری از جمله اجرای تقاطع بلوار پیامبر اعظم(ص) و فردوسی ساخت تونل جمهوری و آغاز تقاطع ورودی جعفریه در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

  • نوسازی ناوگان اتوبوسرانی

در ادامه معاون حمل‌ونقل و ترافیک از ورود ۱۵۴ دستگاه اتوبوس جدید و بهسازی ۱۰۴ دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی بازنگری به منظور ارتقا و بهسازی در وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک شهری تا ۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید. «عباس ذاکریان» گفت: ۱۴ کیلومتر قطار شهری در خط یک مترو با ۸ ایستگاه ساخته شده، ضمن این‌که مطالعات فاز دوم قطار شهری نیز به اتمام رسیده که به دلیل نوسانات اقتصادی آغاز عملیات اجرایی آن به تأخیر افتاده است. وی تأکید کرد: برای راه‌اندازی خط یک مترو قم ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اوراق مشارکت نیازمند تزریق به این طرح است.

  • تولید روزانه ۷۰۰ تن پسماند

معاون خدمات شهری شهردار قم نیز حجم تولید روزانه پسماند در شهر قم را ۷۰۰ تن اعلام کرد و افزود: برای تبدیل این پسماند به کودهای کمپوست، در فاز اول ۳۰۰ تن از حجم آن به کود کمپوست تبدیل شده و تا پایان سال این ظرفیت به ۶۰۰ تن افزایش می‌یابد. «سید امیر سامع» از راه‌اندازی ۴۵ غرفه بازیافت در شهر طی ۴ سال اخیر خبر داد و گفت: راه‌اندازی مرکز انتقال پسماند موقت برای سرعت انتقال پسماند از شهر، راه‌اندازی ۳ مرکز پسماند خشک، ساماندهی فعالیت ۲۰۰ خودروی ویژه تفکیک زباله از مبدأ از اقدامات قابل ذکر است.

  • راه‌اندازی «قم‌کارت»

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز به راه‌اندازی کارت شهروند الکترونیک به نام «قم‌کارت» اشاره کرد و افزود: نسخه آزمایشی کارت شهروند الکترونیک به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و این کارت می‌تواند ابتدا جایگزینی برای پرداخت کرایه حمل‌ونقل شهری باشد و در ادامه همه خدمات حوزه شهری را به صورت یکجا و آنلاین انجام دهد. «محسن رنجبر» با تأکید بر این‌که سرمایه اجتماعی اساسی‌ترین موضوع مدیریت شهری و فرهنگ شهروندی است گفت: در نظر داریم برای برنامه قم ۱۴۰۰ پایگاه اجتماعی با مشارکت نخبگان ۱۲۲ محله قم ایجاد کنیم و همه خدمات حوزه شهری را با مشارکت موثر مردم انجام دهیم.

  • افتتاح فاز اول شهرک خودرویی

معاون شهردار قم اظهار کرد: ساخت شهرک خودرویی با مساحت ۳۳ هکتار و ظرفیت فعالیت ۱۵۰۰ واحد صنفی مربوط به خودرو از جمله زیرساخت‌های مهمی است که با راه‌اندازی این شهرک در روزهای آینده شاهد ساماندهی فعالیت واحدهای صنفی خودرو در این شهر خواهیم بود. ضمن این‌که شهرک صنوف برای استقرار ۴ هزار واحد صنفی مرتبط با ساختمان از دیگر اقدام‌های در حال انجام است.

وی به انتقاد از نحوه فعالیت شغلی و نوع قراردادهای استخدامی در شهرداری قم پرداخت و بیان کرد: از ۱۷ سال پیش تاکنون دوره بسیار مبهم و پیچیده‌ای در نوع چینش و استخدام نیروی انسانی در شهرداری قم وجود دارد که باید با ورود وزارت کشور و مجلس این موضوع حل و فصل شود. رنجبر در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران بیان کرد: شرکت عمران معصومیه وابسته به شهرداری قم محل حضور و به‌کارگیری فرزندان مدیران شهرداری نیست. شرکت عمران معصومیه که در زمینه مباحث مرتبط با بافت فرسوده فعالیت می‌کرد اکنون به دلیل این‌که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده که شهرداری باید شرکت‌های وابسته به خود را واگذار کند معطل مانده و باید مراحل تشکیل هیأت مدیره جدید انجام شود تا شهرداری تکیلف خود را در مورد آن بداند. با این حال، این شرکت در حال حاضر تعداد نیروهای خود را از ۱۷ به ۸ نفر کاهش داده است.

  • ارسال ۹ هزار پیام به شهرداری

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز در این نشست با بیان این‌که از بهمن سال ۹۷ تاکنون بیش از ۹ هزار پیام در قالب گلایه، پیشنهاد، قدردانی و تمجید، سوال و دریافت پاسخ از مردم دریافت کرده‌ایم گفت: از این میان به ۷۰۰ سوال و انتقاد از طریق رسانه‌های مختلف پاسخ داده شده است. «مهدی کلانترزاده» با طرح این نکته که رسوب پاسخ‌گویی نامه‌ها در حوزه شهرداری به طور میانگین کمتر از ۳۰ دقیقه است اظهار کرد: در نظر داریم با اجرای طرح «شهروند پرسشگر، مدیر پاسخ‌گو» از ۱۲ تیر تا ۱۶ بهمن امسال همه مدیران حوزه شهرداری روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در مرکز سامانه مدیریت شهری، پاسخ‌گوی سئوالات مردمی باشند.

  • پیشرفت ۶۴ درصدی فاز یک مترو

معاون فنی و عمرانی شهردار قم با اشاره به این‌که گرانی قیر در توزیع مداوم آسفالت تأثیر داشته است اظهارکرد: در سال ۹۶ توانستیم بیش از ۳۰۰ هزار تن آسفالت توزیع کنیم و قرار شد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ به طور ثابت همین مقدار توزیع را حفظ کنیم، اما گرانی مواد اولیه آن سبب شد در گذشته ۲۵۰ هزار تن و در سال جاری نیز ۵۰ هزار تن آسفالت توزیع کنیم. «مجید قاری قرآن» با تأکید بر این‌که از ۸ ایستگاه قطار شهری ۶ ایستگاه در مرحله تکمیل و اجراست گفت: تحریم تجهیزات مورد نیاز و تورم سبب شد که پیمانکاران، کار را تعطیل یا به تاخیر بیندازند. وی از پیشرفت ۶۴ درصدی فاز یک پروژه قطار شهری خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد کار اتمام این فاز تا پایان سال ۹۸ به طول بینجامد.

معاون شهردار با بیان این‌که شهرداری تا تأییدیه‌ها و نظر کتبی دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی را دریافت نکند نمی‌تواند نسبت به تکمیل مونوریل اقدام کند بیان کرد: با توجه به این‌که روند کاری و قراردادی طرح‌هایی مانند مونوریل و قطار شهری تغییر کرده است، با قول شفاهی نمی‌توانیم پول مردم را صرف این طرح‌ها کنیم و لازم است تأییدیه‌ها و نظر کتبی واحدهای نظارتی را به دست آوریم.

کد خبر 446567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha