رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: ۴ سال از شروع اجرای پروژه چهاربانده کردن محور ایلام - مهران برای تبدیل شدن به یک بزرگراه استاندارد می‌گذرد.

جاده ايلام - مهران

هر سال بخش‌هایی از این پروژه تکمیل می‌شود ولی هنوز کل پروژه به اتمام نرسیده است. مسیر ۱۲۲ کیلومتری ایلام - مهران به عنوان جاده اصلی تردد زائران اربعین شناخته می‌شود. در سال‌های گذشته، وقتی موج عظیم زائران اربعین به سوی مهران سرازیر می‌شد، بیشتر این جاده شاهد ترافیک‌های بسیار سنگین بود و همین امر موجب شد طرح چهاربانده کردن آن کلید بخورد.

امسال به دلیل حذف ویزا قطعا زوار بیشتری وارد مهران خواهند شد و سوال اینجاست که در ۴ ماه باقیمانده تا اربعین آیا این پروژه به سرانجام می‌رسد یا خیر چون در ترافیک و نظم و امنیت زائران بسیار حائر اهمیت و موثر است. نبود اعتبارات بزرگ‌ترین مانع بر سر راه این پروژه است و پیمانکاران آن هنوز بسیاری از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و برای ادامه کار با مشکل مواجهند.

  • جاده هنوز مشکلات زیادی دارد

یکی از رانندگان جاده ایلام - مهران به خبرنگار همشهری می‌گوید: این جاده شلوغ‌ترین مسیر استان ایلام است و به دلیل کم‌عرض بودن و داشتن پیچ و خم‌ها و نقاط حادثه‌خیز به توجه جدی نیاز دارد. «کریم عبدی» می‌افزاید: در این مسیر اتوبوس‌های زیادی حامل زائران و کامیون‌های حمل‌کننده بار برای رسیدن به مرز مهران تردد می‌کنند و جاده جوابگوی حجم این میزان وسیله نقلیه نیست.

وی بیان می‌کند: در سال‌های قبل بخش‌هایی از این جاده چهاربانده شده ولی هنوز بخش‌های مهمی از مسیر کم‌عرض است و احتمال تصادف در آنها وجود دارد. عبدی می‌گوید: بعضی از نقاط جاده ایلام به مهران واقعا برای رانندگی مناسب نیستند چون هر ۲ کیلومتر که رانندگی می‌کنید باید فقط مراقب چاله‌ها باشید و این مساله باعث وارد آمدن آسیب‌های زیادی به خودرو می‌شود.

  • تکمیل پروژه تا اربعین ضروری است

رئیس پلیس راه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: جاده ایلام - مهران پرترددترین مسیر ارتباطی استان ایلام است و متاسفانه بیشترین تصادفات استان نیز در این محور رخ می‌دهد. «رضا همتی‌زاده» ادامه می‌دهد: این جاده گنجایش این همه تردد را در ایام خاص سال مثل اربعین ندارد. هرچند در سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از پروژه چهاربانده شده ولی هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده و نیاز است تلاش مسئولان بیشتر شود که پروژه تا اربعین امسال بهره‌برداری شود. وی با بیان این‌که در ایام اربعین شلوغی و ازدحام این جاده به حدی است که در پاره‌ای از اوقات یکطرفه می‌شود، می‌گوید: پلیس راه استان، به عنوان یکی از اعضای کمیته زیرساخت اربعین، موضوع به اتمام رسیدن این پروژه را برای کاهش تصادفات و ترافیک پیگیری می‌کند.

  • میزان پیشرفت پروژه

استاندار ایلام نیز در این ارتباط به همشهری می‌گوید: جاده ایلام - مهران به عنوان مهم‌ترین پروژه زیرساختی اربعین در استان ایلام شناخته می‌شود. «قاسم سلیمانی دشتکی» بیان می‌کند: تاکنون بالای ۹۰ درصد پروژه چهاربانده ایلام - مهران اجرا شده است و قطعا برای اربعین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که بیش از ۶۵درصد زوار اربعین از مرز مهران تردد می‌کنند و نیز با حذف ویزا پیش‌بینی شده است در اربعین امسال تردد زوار چند برابر شود، قطعا آماده شدن این جاده جزو اولویت‌های اصلی استان است. این مقام مسئول می‌گوید: عملی شدن تعهدات مدیران در به سرانجام رساندن پروژه‌ها بسیار مهم است. یکی از این وعده‌های مهم اجرای پروژه جاده ترانزیتی مهران است که باید ظرف یک ماه آینده تکمیل شود. وی ادامه می‌دهد: با توجه به حذف ویزا، امسال بین ۴ تا ۵ میلیون تردد در اربعین خواهیم داشت. تمام تلاش مسئولان استان باید بر تکمیل این پروژه متمرکز شود تا مثل سال‌های پیش شاهد ترافیک و بی‌نظمی در این مسیر نباشیم.

  • هزینه‌ صرف‌ شده

همچنین، مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: پروژه جاده ایلام - مهران یکی از مهم‌ترین پروژهای راه‌سازی کشور است که تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است. «علی‌اصغر کاظمی» می‌گوید: این پروژه در ۳ قطعه در حال اجراست. طول قطعه اول آن ۱۱کیلومتر، قطعه دوم ۱۹ کیلومتر و قطعه سوم ۳۹ کیلومتر است. البته بیشتر مسیر، با توجه به حجم بالای تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران، با یک لایه آسفالت زیر بار ترافیک رفته است.

وی می‌افزاید: اجرای قطعه اول از مهدی‌آباد تا سه‌راهی ماربره با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد، قطعه دوم از سه‌راهی ماربره تا سه‌راهی جندالله با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و قطعه سوم از سه‌راهی جندالله تا مهران با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال انجام است. کاظمی می‌گوید: در قطعه اول ۲ کیلومتر به صورت چهاربانده اجرا شده و زیر بار ترافیک رفته است. تونل موازی تونل راه کربلا هم به طول ۷۶۰ متر حفاری شده و پیمانکار مشغول عملیات کف‌برداری است. سپس عملیات لاینینگ (پوشش بتنی) و روشنایی اجرا خواهد شد. وی اظهار می‌کند: عملیات حفاری تونل کیلومتر ۶-۷ نیز در این قطعه به طول ۸۴۰ متر آغاز شده است.

  • نکاتی درباره قطعات دوم و سوم 

کاظمی در مورد قطعه دوم می‌گوید: طول این قطعه ۱۹ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن به صورت چهاربانده اجرا شده و زیر بار ترافیک رفته است و در تلاش هستیم که تا اربعین سال جاری ۹ کیلومتر باقیمانده را هم تکمیل کنیم. وی ادامه می‌دهد: قطعه سوم این پروژه ۳۹ کیلومتر طول دارد که ۲۵ کیلومتر آن در کنار مسیر قبلی ساخته می‌شود. ۲۲ کیلومتر این قطعه به صورت چهاربانده اجرا شده است و زیر بار ترافیک قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام بیان می‌کند: ۳ کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر در دست اجراست، ۶ کیلومتر اصلاح مسیر رفت آن در محدوده کنجانچم نیز به انجام رسیده و ۲ کیلومتر دیگر هم در حال اجراست. همچنین، مسیر برگشت ۹ کیلومتری محدوده کنجانچم در حال ساخت است. کاظمی می‌گوید: با پیگیری‌های مکرر از ۱۰ ماه پیش تاکنون، میزان اعتبارات تزریق شده به پروژه بزرگراه ایلام - مهران افزایش چشمگیری داشته است، هرچند هنوز پیمانکاران مطالبات زیادی از این پروژه دارند.  

کد خبر 446559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha