«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه در سفری یک‌روزه وارد گیلان شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش همشهری، وزیر ارشاد با استاد «احمد سمیعی گیلانی» پدر ویراستاری ایران و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در رشت دیدار و در مراسم چهل و هشتمین سالمرگ دکتر «محمد معین» خالق لغت‌نامه معین سخنرانی کرد. صالحی با حضور در منزل مترجم و نویسنده گیلانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این‌که استاد سمیعی همواره شاگردان بسیاری تربیت کرده و عمر پرثمری داشته است، اظهار کرد: این نویسنده به‌عنوان پدر ویراستاری ایران، باعث افتخار مردم کشور است.

  • تجلیل از مقام فرهنگی دکتر معین 

وزیر ارشاد در مراسم چهل و هشتمین سالمرگ استاد معین در آستانه‌اشرفیه با اشاره به روز قلم، حضور در این مراسم و آرامگاه دکتر معین را به عنوان یکی از ستارگان زبان و ادبیات فارسی مغتنم شمرد و افزود: استاد معین، شخصیتی است که تک تک ایرانیان طی دهه‌های اخیر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از وی بهره برده‌اند. وی ادامه داد: آستانه‌اشرفیه به اعتبار بزرگانش جایگاهی ویژه در کشور و گیلان دارد. این مقام عالی فرهنگی کشور بیان کرد: دکتر معین شخصیتی بود که کوشید تا خشت خشت فرهنگ ایرانی را که به ما به میراث رسیده پاس بدارد، بر این خشت‌ها بیفزاید و بنیان آن را محکم‌تر کند. صالحی افزود: ادای احترام به استاد معین، فرصتی است برای این‌که نسل‌های معاصر و آینده بدانند دکتر معین‌ها که بودند، چه کردند و چگونه می‌توان راه آنان را ادامه داد.

  • سهم دکتر معین در لغت‌نامه‌نویسی 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایرانی‌ها ۱۰ قرن سابقه فرهنگ‌نامه‌نویسی دارند، ولی در زبان‌های اروپایی این سابقه به ۵ قرن می‌رسد. در زبان فارسی از قرن پنجم، فرهنگ‌نامه‌ها و قطعنامه‌های فارسی داریم و دکتر معین هم به اعتبار شناختش از سنت کلاسیک لغت‌نامه‌نویسی و هم به اعتبار شناخت از روند لغت‌نامه‌نویسی‌ها و فرهنگ‌نامه‌های نوین، سهم بسزایی در ارتقا و جذب لغت‌نامه‌نویسی ایرانی داشت و این جایگاه کمی نیست.

وی ادامه داد: لغت‌نامه استاد معین، مجموعه‌ای عظیم و غنی با ویژگی‌های مختلف و گنجینه‌ای از ذخایری است که در لغت‌نامه دهخدا سراغ داریم، ضمن آن‌که فرهنگ‌نامه‌نویسی و تصحیح برهان قاطع به عنوان یک واژه‌نامه زبان فارسی که از سوی دکتر معین، تصحیحی انتقادی با توضیحاتی سودمند دارد دارای ویژگی‌هایی ارزشمندی است.

  • حمایت از راه‌اندازی بنیاد دکتر معین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی موسسه چند منظوره بنیاد دکتر معین را یکی از مطالبات مسئولان گیلان دانست و از حمایت وزارت ارشاد در این زمینه خبر داد. صالحی اظهار کرد: برگزاری هر ساله چنین مراسمی اقدامی اساسی است که از سوی مسئولان شهرستان آستانه‌اشرفیه و گیلان انجام می‌شود.

  • استاد معین

استاد «محمد معین» ۹ اردیبهشت سال ۱۲۹۷ در رشت و خانواده‌ای از علمای روحانی متولد شد. تصنیف و تالیف ستاره ناهید، حافظ شیرین‌سخن، یک قطعه شعر در پارسی باستان، شاهان کیانی و مرزبان‌نامه، تصحیح کتبی همچون دانشنامه علایی تالیف ابن‌سینا، چهارمقاله تالیف نظامی عروضی سمرقندی، مجموعه اشعار دهخدا، ترجمه روان‌شناسی تربیتی و کتیبه‌های پهلوی از جمله فعالیت‌های وی است. این استاد فرهیخته ۹ آذر سال ۱۳۴۵ به علت سکته مغزی در بیمارستانی در تهران بستری شد، به اغما رفت و سرانجام ۱۳ تیر سال ۱۳۵۰ فوت کرد. آرامگاه این استاد اندیشمند در آستانه‌اشرفیه کنار رودخانه حشمت‌رود قرار دارد.

  • استاد احمد سمیعی گیلانی

استاد «احمد سمیعی گیلانی» متولد بهمن سال ۱۲۹۹ و مترجم و نویسنده ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی در کوچه افشارها، محله سنگلج تهران در خانواده‌ای گیلانی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت سپری کرد و سپس وارد دانشگاه تهران شد. استاد اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در انتشارات فرانکلین مشغول کار شد. این نویسنده در کنار حرفه ویراستاری، چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف ‌کرد و مقاله‌های ارزشمندی در مجله‌های متعدد نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رساند.

  • گرامیداشت شهدای دولت

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در گلزار شهدای رشت در سی و هشتمین سالگرد شهادت تنها استاندار شهید کشور، شهید علی انصاری (استاندار اسبق گیلان) و شهید «علیرضا نورانی» (معاون عمرانی استاندار گیلان) و گرامیداشت یاد و خاطره ٢٥٧ شهید کارمند گیلان سخنرانی کرد.

کد خبر 446551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha