همشهری آنلاین: شورای امنیت بر آن بود تا با صدور قطعنامه‌ای حمله هوایی به اردوگاه پناهجویان در لیبی را محکوم کند. سفیر آمریکا در سازمان ملل به طرح این قطعنامه رای نداد. در جریان این حمله ده‌ها نفر از پناهجویان کشته و مجروح شده بودند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران برگزار شد

به درخواست سفیر پرو در سازمان ملل، شورای امنیت روز چهارشنبه ۱۲ تیر (سوم ژوئیه) برای بررسی حمله هوایی به اردوگاه پناهجویان در تاجورا واقع در نزدیکی طرابلس تشکیل جلسه فوق‌العاده داده بود. ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل با پرو است.

بریتانیا در واکنش به حمله خونین هوایی به اردوگاه پناهجویان در حومه طرابلس که منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۴۴ نفر و مجروح شدن ۱۳۰ نفر شده بود، طرحی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده بود.

در این طرح، حمله هوایی به اردوگاه پناهجویان و آوارگان آفریقایی در تاجورا محکوم شده است. گفته می‌شود که این حمله از سوی "ارتش ملی لیبی" که تحت کنترل و هدایت ژنرال خلیفه حفتر است: صورت گرفته است. این در حالی است که نیروهای وابسته به ژنرال حفتر چنین اتهامی را رد می‌کنند.

در طرح قطعنامه بریتانیا حتی نامی از عاملان این حمله هوایی برده نشده بود. در این طرح از طرفین درگیر در جنگ داخلی لیبی درخواست شده بود برای یافتن یک راه حل سیاسی اقدام به مذاکره با یکدیگر کنند.

  • آمریکا و طرح قطعنامه

غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی پس از انتشار خبر حمله هوایی مرگبار به اردوگاه پناهجویان در تاجورا خواستار بررسی مستقل این رویداد شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز این حمله هوایی را به شدت محکوم کرد.

گوترش گفت از مسئولان دولت لیبی درخواست شده است تا در همکاری با سازمان ملل، امنیت جانی شهروندان غیرنظامی را تامین کنند.

گوترش نیز از لزوم تحقیقات مستقل درباره این حمله سخن گفته است. دبیرکل سازمان ملل خواستار شناسایی عاملان این حمله و محاکمه آنان شده است.

این در حالی است که سفیر آمریکا در شورای امنیت ضمن محکوم کردن این حمله مانع از تصویب طرح قطعنامه بریتانیا درباره لیبی شد. سفیر آمریکا در شورای امنیت اعلام کرد که هنوز از موضع رسمی کاخ سفید در این رابطه بی‌اطلاع است و از این رو نمی‌تواند با این قطعنامه موافقت کند.

افزون بر آن، برخلاف دبیرکل سازمان ملل و فرستاده ویژه این نهاد در امور لیبی، آمریکا اصراری بر تحقیقات مستقل و فوری پیرامون حمله به اردوگاه پناهجویان در حومه طرابلس از خود نشان نداده است.

کد خبر 446460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha