مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

رمضان نوری - دهلران - خبرنگار: گرمای هوا، کم‌آبی و افزایش مصرف برق مشکلات هر ساله ایلامی‌ها هستند و باعث بروز مشکلات زیادی برای آنها می‌شوند.

دهلران

استان ایلام این روزها هوایی بسیار گرم دارد. در شهرستان‌های دهلران و مهران که جزو مناطق مرزی و گرمسیری استان هستند، طی روزهای گذشته دمای ۵۰ درجه هم ثبت شده است. هفتم تیرماه امسال دمای ۵۱ درجه در دهلران ثبت شد و این شهر عنوان گرم‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داد.

در این هوای گرم مصرف بالای برق و مشکلات کم‌آبی مثل سال‌های گذشته گریبان‌گیر بعضی از مناطق استان ایلام از جمله شهرستان دهلران شده است. قطعی پیاپی آب در دهلران اعتراض امام‌جمعه این شهرستان را نیز به دنبال داشته است به طوری که حجت‌الاسلام «سیدمحسن موسوی» در خطبه‌های نمازجمعه هفته گذشته اعلام کرد: در دمای بالای ۵۴ درجه دهلران برخی روستاهای بخش مرکزی و دشت‌ عباس فاقد آب آشامیدنی هستند.

از مسئولان استانی می‌خواهیم که برای رفع این مشکل مهم سریع اقدام کنند. قطعی آب و خاموشی‌ها در شهرستان دهلران در فصل گرما برای شهروندان و روستاییان آزاردهنده است و آنها را از برنامه‌های زندگی روزمره‌شان عقب می‌اندازد.

  • مشکلات شهر در دمای بالای ۵۰ درجه

یکی از شهروندان دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: در این گرمای بالای ۵۰ درجه هیچ‌گونه آبسردکنی در دهلران نیست. «رضا کاور» می‌افزاید: در شهرستان دهلران هوا به حدی گرم است که در هر خانه کمتر از ۲ کولر گازی جوابگو نیست. به همین علت مصرف برق بالا رفته است و هزینه‌ها هم قطعا بیشتر می‌شود.

وی بیان می‌کند: از مسئولان انتظار داریم در زمینه هزینه برق به شهرستان دهلران توجه ویژه داشته باشند و تعرفه‌های مناطق گرمسیری را در قبض‌ها اعمال کنند. این شهروند ادامه می‌دهد: مصرف برق در شهرستان دهلران بالا رفته اما مردم چاره‌ای جز روشن کردن کولرهای گازی ندارند چراکه گرمای تابستان در این شهر اصلا قابل ‌تحمل نیست.

  • کم‌آبی شدید در روستاهای دهلران

اما مشکلات دهلران فقط به برق مربوط نمی‌شود و در چند روستای این شهرستان، با وجود دمای بالای ۵۰ درجه، مشکل بزرگ کم‌آبی وجود دارد. یکی از اهالی روستای تم‌تم آب دهلران در این ارتباط می‌گوید: مردم این روستای مرزی در دمای بالای ۵٠ درجه فقط ۳ ساعت در روز آب شرب دارند.
«نیما سبزعلی‌پور» می‌افزاید: روستای تم‌تم آب و روستاهای اطراف آن در روز بین ۲ تا ۳ ساعت بیشتر آب ندارند و اگر هم داشته باشند فشار خیلی کمی دارد و مردم مجبورند در تانکرهایی که در خانه دارند، آب را ذخیره کنند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به دمای بالای ۵٠ درجه و داغی آب تانکرها، مردم روستا را در استفاده از این ذخیره آب برای شرب و استحمام با مشکل مواجه کرده است. این روستایی می‌گوید: قطعی آب در چند ماه اخیر مردم روستای تم‌تم آب را نگران و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است. از آنجا که اکثر مردم روستا دامدار هستند، برای سیراب کردن دام‌هایشان مجبورند آنها را به رودخانه میمه ببرند و از آب شور رودخانه به دام‌هایشان بدهند.

  • قطعی آب در روستای بیشه‌دراز

یکی از اهالی روستای بیشه‌دراز دهلران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: آب در روستاهای مرزی شهرستان نایاب شده است و مردم برای تأمین آب آشامیدنی هم با مشکلات جدی مواجهند. «محمدعلی مرادی» بیان می‌کند: قطعی آب در روستای بیشه‌دراز دهلران نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و الان بعد از گذشت ۲ ماه به اوج رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: مردم روستای بیشه‌دراز به اداره آب و فاضلاب شهرستان، استان و فرمانداری و نماینده مجلس مراجعه کرده‌اند اما به جز قول و وعده چیز دیگری نصیبشان نشده است. مرادی می‌گوید: از همه مهم‌تر شکستگی خط لوله انتقال آب شرب روستاست که از ۲ ماه پیش شکسته و باعث افت فشار آب شده است.

  • تلاش برای حل مشکل آب ۱۰ روستا

در همین حال، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: ۶ میلیارد تومان برای حل مشکل آب شرب ۱۰ روستای شهرستان دهلران در قالب ساخت مجتمع آبرسانی وحدت انقلاب هزینه شده است. «نورالله تیموری» می‌افزاید: این مجتمع ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا هفته دولت امسال (شهریورماه) به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان می‌کند: با ساخت چند ایستگاه پمپاژ و همچنین مخزن شرب و اجرای خط انتقال به طول ۳۰ کیلومتر مشکل آب شرب این روستاها برای همیشه رفع می‌شود. وی در ارتباط با مشکلات کم‌آبی در روستای بیشه‌دراز دهلران هم می‌گوید: برای رفع مشکل کم‌آبی این روستا یک برنامه کوتاه‌مدت شامل تعویض شناور و مکانیکال در روستا اجرا می‌شود. تیموری ادامه می‌دهد: بهره‌برداری از پروژه آبرسانی مجتمع وحدت انقلاب برنامه بلندمدت ما برای حل همیشگی مشکل کم‌آبی در این روستاست.

  • افزایش مصرف برق در استان 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: تعداد کل مشترکان برق استان ۲۳۰ هزار نفر است که با توجه افزایش دمای هوا، مصرف برق در استان بالا رفته و خاموشی‌ها تا حدودی طبیعی است. «هادی شیرخانی» می‌گوید: طی یک ماه گذشته مصرف برق در استان ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. وی می‌افزاید: افزایش مصرف برق در استان تا جایی پیش رفت که ما مجبور شدیم ساعت کار ادارات را تغییر دهیم تا کاهش مصرف برق را در پی داشته باشد. شیرخانی می‌گوید: اگر افزایش مصرف برق ادامه داشته باشد، تعطیلی ادارات استان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

  • مدیریت مصرف برق

شیرخانی بیان می‌کند: در هفته‌های آینده با افزایش دما و به تبع آن افزایش مصرف انرژی مواجه خواهیم شد. بنابراین از همه مردم خواهشمندیم با مدیریت اصولی مصرف برق، به خصوص در ساعات اوج مصرف (۱۱ صبح تا ۴ عصر و ۸ تا ۱۲ شب)، ما را در تامین رفاه و آسایش همگانی یاری کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام می‌گوید: از بهترین راه‌های مدیریت مصرف برق می‌توان تنظیم دمای کولرهای گازی روی دمای ۲۵، عدم استفاده از دور تند کولرهای آبی، عدم استفاده از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، جاروبرقی و اتو در ساعات اوج مصرف، عدم استفاده از ۲ کولر گازی همزمان یا استفاده از کولر گازی و آبی همزمان، استفاده از نور طبیعی در روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافی، جایگزینی لامپ‌های پرمصرف رشته‌ای با لامپ‌های کم‌مصرف، ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی و... را نام برد.

کد خبر 446297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha