همشهری آنلاین: آمریکا اتحادیه اروپا را متهم به پرداخت یارانه‌ به شرکت ایرباس کرده و از این رو، بر روی میلیاردها دلار واردات این کشور از اروپا تعرفه‌های گمرکی جدید وضع کرده است. اروپا نیز از پشتیبانی مالی آمریکا از "بوئینگ" می‌گوید.

جنگ تجاري آمريكا

به گزارش دویچه وله، دولت آمریکا اعلام کرده است که به علت پرداخت یارانه‌های غیرقانونی کشورهای اروپایی به شرکت هواپیماسازی "ایرباس" بر روی میلیاردها دلار واردات خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مالیات‌های گمرکی بیشتر وضع خواهد کرد.

خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه ۱۱ تیر (دوم ژوئیه) خبر از وضع تعرفه‌های گمرکی جدید آمریکا بر روی کالاها و فرآورده‌های ساخت اروپا داده است. تعرفه‌هایی که میلیاردها دلار واردات آمریکا از اروپا را در برمی‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا مدعی شده که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در رقابت بین دو شرکت هواپیماسازی "ایرباس" و "بوئینگ" با پرداخت یارانه مداخله می‌کند. اتحادیه اروپا نیز مدعی است که دولت آمریکا از شرکت بوئینگ به لحاظ مالی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

رابرت لایت‌هایزر، سرپرست بازرگانی خارجی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که دولت آمریکا بر روی چهار میلیارد دلار واردات این کشور از اروپا تعرفه‌های جدید گمرکی وضع خواهد کرد.

  • تعرفه‌های جدید و مشاجره‌ای قدیمی

تعرفه‌های جدید آمریکا فرآورده‌هایی همچون انواع پنیر، کالباس و سوسیس، زیتون و همچنین ویسکی را شامل می‌شود. وضع تعرفه‌های گمرکی جدید به معنای تشدید فشارهای مالی آمریکا در جنگ تجاری با اروپا به حساب می‌آید. پیش از این نیز، آمریکا تهدید کرده بود که برای ۲۱ میلیارد دلار واردات خود از کشورهای اتحادیه اروپا تعرفه‌های گمرکی ویژه تعیین خواهد کرد.

پرونده مشاجره بر سر پرداخت یارانه‌های حمایتی به دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس توسط سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود.

آمریکا در ماه آوریل سال جاری با طرح موضوع حمایت مالی اتحادیه اروپا از شرکت هواپیماسازی ایرباس، لیستی از کالاهایی وارداتی خود از اروپا را منتشر کرد که مشمول تعرفه‌های گمرکی جدی می‌شوند.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به این سیاست آمریکا اعلام کرده بود که در صورت اجرایی شدن این سیاست، بر روی واردات خود از آمریکا تعرفه‌های گمرکی بیشتر وضع خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که مشاجره بر سر پرداخت یارانه برای حمایت از شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و همچنین شرکت آمریکایی بوئینگ موضوع جدیدی نیست و از عمر آن ۱۵ سال می‌گذرد. به هر روی داوری درباره این مشاجره و همچنین تعرفه‌های گمرکی جدید برعهده سازمان تجارت جهانی است.

کد خبر 446254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha