سعیده مرادی-خبرنگار:چند سال قبل بود که گروهی از بانوان منطقه ۲۱ خیریه‌ای به نام «فرشتگان کوثر» را تشکیل دادند و با ثبت آن در وزارت کشور و گرفتن مجوزهای لازم فعالیت‌شان را آغاز کردند.

موسسه خیریه فرشتگان کوثر

این خیریه کاملاً زنانه، نزدیک به ۲ دهه است که در حال خدمت‌رسانی به نیازمندان و خانواده‌های بی‌بضاعت است. در طول این سال‌ها خیریه «فرشتگان کوثر» به اندازه توان مادی و مالی خودش به افراد بی‌بضاعت کمک کرده و گره‌گشای کار آنها بوده است. هرچند این گروه خیریه در منطقه ۲۱ متمرکز است اما دامنه فعالیت‌های آن حد و مرزی ندارد و هرکجا که بتوانند دست انسان از همه جا رانده و از همه جا مانده‌ای را بگیرند دست به کار می‌شوند. یکی از اهداف و برنامه‌های این گروه خیریه آموزش و کارآفرینی برای نیازمندان و به قول معروف یاد دادن ماهیگیری به جای ماهی دادن است. اما برای اجرای چنین طرحی حمایت و مشارکت سازمان‌هایی نظیر شهرداری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.  

خیریه «فرشتگان کوثر» سال ۱۳۸۲ یعنی ۱۶سال پیش تشکیل شد. زهرا شیرزاد، مدیرو بانی خیریه، درباره داستان شکل‌گیری این گروه به همشهری محله می‌گوید: «سال‌ها قبل دچار بیماری حادی شدم. با توجه به مشکلات و سختی‌هایی که در آن دوره تحمل کردم به فکر تشکیل گروهی خیریه افتادم تا با کمک مردم بتوانیم به نیازمندان کمک کنیم. از آنجا که خودم بازنشسته سازمان بهزیستی هستم سال‌ها به‌دلیل شغل و وظیفه‌ام در خدمت نیازمندان بودم. بعد از ۳ دهه کار در بهزیستی شناخت و تجربه خوبی در این زمینه کسب کرده بودم و با نوع کار آشنایی کامل داشتم. تنها تفاوتش این بود که قبل از این برای دولت کار می‌کردم و به‌عنوان شغل به آن نگاه می‌کردم و این‌بار می‌خواستم خودم به‌صورت مستقل و با کمک و حمایت مردم کار کنم. این‌طور شد که هسته اولیه خیریه را با کمک و حمایت خانواده و دوستانم تشکیل دادیم. گروهی ۱۱ نفره به‌عنوان اعضای اصلی گروه مشخص و به وزارت کشور معرفی شد و توانستیم مجوز فعالیت به‌عنوان خیریه را دریافت کنیم. »

  • شرمنده هیچ نیازمندی نشوم 

ماجرای انتخاب نام این خیریه هم‌ جالب است. در واقع نام «فرشتگان کوثر» از خوابی که خانم شیرزاد دیده بود الهام گرفته شده است. مدیر گروه خیریه «فرشتگان کوثر» در این خصوص می‌گوید: «روزی که می‌خواستم برای ثبت خیریه به وزارت کشور بروم اتفاق جالبی افتاد و در واقع اسم فرشتگان کوثر» به خاطر خوابی که دیدم به ذهن من خطور کرد. برایم جالب بود که این خواب را در روزی دیدم که قرار است برای ثبت‌ خیریه بروم، اما خب ترجیح می‌دهم آن را تعریف نکنم و این موضوع باز نشود. به هر حال این‌گونه بود که اسم «فرشتگان کوثر» را برای این گروه خیریه انتخاب کردیم. در تمام این سال‌ها «خیریه فرشتگان کوثر» را با کمک و مشارکت خانواده، دوستان، همکاران و مردم تأسیس و اداره کرده‌ایم. تنها خواسته و دعای من این بوده که خدایا انسان محتاجی را مقابل راه من قرار نده، مگر اینکه خودت شرایط و امکانات کمک و یاری رساندن به او را فراهم کنی. خدا را شکر می‌کنم که در تمام این سال‌ها دعا و خواسته‌ام برآورده شده و شرمنده هیچ نیازمند واقعی‌ای نشده‌ایم. هدف ما این است که درحد توان و بضاعتی که داریم به نیازمندان واقعی که خودمان شناسایی می‌کنیم و به ما معرفی می‌شوند یا خودشان به ما مراجعه می‌کنند کمک کنیم. »

  • از نذر بیماران تا آش‌فروشی 

 «خیریه فرشتگان کوثر» یک NGO است که تمام درآمد آن از طریق کمک و مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود و به هیچ سازمان و نهادی از جمله شهرداری وابسته نیست. زهرا شیرزاد درباره فعالیت‌های این خیریه و راه‌های درآمدزایی آن به همشهری محله می‌گوید: «در آمد خیریه از کمک‌های خانواده، دوستان، همکاران، اعضای خیریه و مردم تأمین می‌شود. خیریه ۱۱ عضو ثابت دارد و اعضای غیرثابت آن هم تقریباً ۲۰ نفر هستند. تا آنجا که بتوانیم از گرفتن کمک نقدی خودداری می‌کنیم و بیشتر به دنبال دریافت کمک‌هایی هستیم که در قالب کالا و خدمات باشد. فعالیت‌های ما بیشتر در زمینه بهداشت، دارو و درمان، خوراک و پوشاک و شناسایی و معرفی نیازمندان واقعی به اداره بهزیستی است. پزشک‌ها، داروخانه‌ها، فیزیوتراپی‌ها و مراکز درمانی‌ای هستند که با ما همکاری می‌کنند. برای مثال پزشکی در محله چیتگر هست که روزی یک بیمار نیازمند را  که از طرف ما معرفی می‌شود رایگان معاینه می‌کند و داروخانه‌ای هم داروهای نوشته شده در نسخه این پزشک را رایگان در اختیار بیمار نیازمند قرار می‌دهد. در مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک رمضان، عید نوروز و آغاز سال تحصیلی هم بسته‌هایی را آماده و بین نیازمندان شناسایی شده توزیع می‌کنیم. برخی از اعضای گروه برای درآمدزایی خیریه کارهایی مانند پختن غذا و آش رشته و فروش آن در بازارهای محلی را انجام می‌دهند که سود حاصل از آن به خیریه و نیازمندان اختصاص پیدا می‌کند. کسانی که نذر سلامتی دارند هم به خیریه کمک می‌کنند که تعداد آنها هم نسبتاً زیاد است. »

  • شناسایی ۲۴۰ نیازمند در منطقه ۲۱

«خیریه فرشتگان کوثر» با اینکه به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیست اما با برخی از سازمان‌ها از جمله بهزیستی و شهرداری همکاری‌های محدودی با آنها دارند. شیرزاد می‌گوید: «حدود ۳ سال قبل بود که آمار و فهرستی از طرف سازمان‌هایی مانند شهرداری، بسیج و مدارس منطقه در اختیار ما قرار گرفت که به‌عنوان نیازمند معرفی شده بودند. از ما خواستند تا بررسی کنیم که از آن فهرست ۶۰۰ نفره چه کسانی نیازمند واقعی هستند. آن زمان در بازدیدها و تحقیق‌هایی که انجام دادیم، حدود ۲۴۰ نیازمند واقعی در منطقه ۲۱ شناسایی شد. خانواده و افراد نیازمند در هر محله‌ای پیدا می‌شود اما بیشتر نیازمندان شناسایی شده برای ناحیه ۳ و محله‌ای نظیر وردآورد، چیتگر، غزالی و ویلاشهر بودند.

برای مثال پارسال بود که خبر دادند صاحب ‌خانه‌ای در وردآورد اسباب و اثاثیه یک خانواده نیازمند را به دلیل اینکه پول اجاره خانه نداشتند به کوچه ریخته است. با کمک اعضای خیریه و دوستان و اطرافیان ۲۰ میلیون تومان به‌عنوان پول پیش جور کردیم و سرپناهی برای آن بندگان خدا فراهم شد. البته فعالیت ما به منطقه ۲۱ محدود نمی‌شود. در شهر قدس، قلعه حسن‌خان، ورامین و جاهای دیگر هم مددجو داریم. بعد از سیل‌هایی که در گوشه و کنار کشور جاری شد، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کردیم که آنها را در اختیار سازمان‌هایی مانند شهرداری و بسیج قراردادیم تا به دست سیل‌زدگان برسانند. » 

  • امکانات برای آموزش وکارآفرینی 

زهرا شیرزاد از برنامه‌اش برای آموزش و کارآفرینی برای نیازمندان و بانوان سرپرست خانوار خبر می‌دهد. البته برای انجام این کار آنها به حمایت و کمک سازمان‌هایی نظیر شهرداری نیاز دارند. شیرزاد می‌گوید: «تمام دفتر و تشکیلات «خیریه فرشتگان کوثر» یک کانکس در داخل شهرک شهرداری است. ما افرادی را سراغ داریم که حاضرند به‌صورت رایگان حرفه و مهارت‌هایی مانند خیاطی را به نیازمندان و زنان سرپرست خانوار آموزش دهند و برای آنها اشتغالزایی کنند. اما انجام این کار مستلزم داشتن فضای مناسبی برای برگزاری کلاس و برپایی کارگاه است. اگر سازمان‌هایی مانند شهرداری چنین فضایی را در اختیار «خیریه فرشتگان کوثر» قرار دهد ما آمادگی کامل داریم تا این کار را انجام دهیم. »

کد خبر 446247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha