همشهری آنلاین: یک روباه قطبی ماده مسیر ۳۵۰۰ کیلومتری نروژ تا کانادا را با پای پیاده پشت سر گذاشت و عجیب‌ترین سفر این گونه از حیوان‌های وحشی را در تاریخ حیات وحش رقم زد.

روباه قطبي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این روباه ماده در مدت ۷۶ روز از شمال اروپا به آمریکای شمالی رسید و به این ترتیب میانگین روزانه ۴۶ کیلومتر سفر را به نام خود ثبت کرد. هر چند آمار و ارقام نشان می‌دهد حیوان در یک روز خاص سوار یخ‌های قطبی شناور روی آب شده و ۱۵۵ کیلومتر به سمت کانادا پیش‌روی کرده است. کارشناسان سفر حماسی این روباه شگفت‌انگیز را در ردیف عجایب حیات وحش می‌دانند.

پژوهشگران موسسه قطبی نروژ تابستان دو سال پیش به این حیوان موسوم به روباه ساحلی یا روباه آبی دستگاه ردیاب وصل و آن را اوایل بهار سال گذشته در مجمع‌الجزایر سوالبار در شمالی‌ترین نقطه نروژ رها کردند. روباه پس از ۲۱ روز و پشت سر گذاشتن ۱۵۱۲ کیلومتر روی دریای یخ‌زده، روز ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ به گرینلند رسید و درست در نخستین روز جولای سال گذشته از کانادا سردرآورد.

دانشمندان نروژی به اندازه‌ای از سفر طولانی حیوان شگفتزده شده بودند که ابتدا تصور کردند دستگاه ردیاب از گردن روباه باز شده و او سر بر کشتی یا قایق تا کانادا رفته است اما از آنجا که در آن وقت سال هیچ قایقی نمی‌تواند در آب‌های منجمد شمالگان حرکت کند، به این نتیجه رسیدند روباه با پاهای خودش فاصله میان دو قاره اروپا و آمریکای شمالی را طی کرده است؛ سفری که به این سرعت و مسافت هرگز در تاریخ بشر ثبت نشده است.

دستگاه ردیاب هر روز حدود سه ساعت اطلاعات مربوط به روباه را مخابره می‌کرد. بر این اساس، مشخص شد او میانگین بیش از ۴۶ کیلومتر در روز به سوی کانادا حرکت کرده و در یک روز با سوار شدن بر یخ‌های شناور روی آب حدود ۱۵۵ کیلومتر به سمت هدف خود پیش رفته است. پژوهشگران معتقدند دگرگونی‌های اقلیمی نقشی اساسی در تغییر شیوه زندگی جانوران و مهاجرت‌های طولانی آنها ایفا می‌کند.

روباه قطبی از گونه حیوان‌هایی است که زیستن در شرایط بسیار سخت و سرمای استخوان‌سوز را خوب می‌داند و حتی می‌تواند دمای منفی ۵۰ درجه را تاب بیاورد. این حیوان در زمستان برای به دست آوردن غذا باید منتظر بازمانده شکار خرس قطبی باشد. روباه آبی با پنجه‌های پر از پشم و گوش‌ها و پوزه کوتاه بین سه تا شش سال عمر می‌کند و وزن بدن آن به ۷.۵ کیلو می‌رسد.

با توجه به اینکه دستگاه ردیاب در فوریه امسال از کار افتاده، دانشمندان نروژی از سرنوشت این حیوان سخت‌جان پس از مهاجرت به آمریکای شمالی بی‌خبر مانده‌اند.

کد خبر 446236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha