همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها نمی‌دانند وقتی ملت ایران را تحریم می‌کنند همبستگی آنها به دلیل ریشه و تمدن تاریخی‌شان بیشتر می‌شود، گفت: ایالات متحده نمی‌تواند پیشرفت‌های ما را ببیند ولی ما اقدامات خبیثانه آنها را فراموش نمی‌کنیم.

لاریجانی

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت شهدای حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: حق این است با لباس احرام در این جلسه مقدس حضور پیدا کنیم.

وی افزود: حمله ناوگان آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در سال ۶۷ حادثه کوچکی نیست فاجعه بزرگی است که ابعاد مختلف دارد.

وی عنوان کرد: خیلی عجیب است که آمریکایی ها این هواپیمای را سرنگون کردند و بعدها از پاسخ آن درماندند و بعد گفتند فرمانده اشتباه کرده است. خب اگر اشتباه کرده چرا به فرمانده آن مدال دادید؟ باید او را تنبیه می‌کردید، پس دروغ گفتید. این خطایی است که مرتکب شدند.

لاریجانی به تناقضات آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: تناقضاتی که امروز در جهان روشن است و در صدر آن رئیس جمهور فعلی آمریکا قرار دارد.

وی در همین راستا تصریح کرد: یک نظر اینکه می‌خواستند ملت ایران را بترسانند و به تسلیم وادارند. مثل لاتهایی که در صحنه ها عربده کشی می‌کنند. آنها از اینگونه خطاها کم نکردند.

رییس قوه مقننه بیان کرد: خاطرات افرادی که در رژیم گذشته بودند و مطالبی را نوشتند، البته نمی‌توان صحت آن را قطعی دانست، اما از لابلای آن می‌توان مطالبی کشف کرد مانند کودتای 28 مرداد و یا انقلاب 57 که دوره حساسی برای ملت ایران بود.

وی ادامه داد: بعد از مدتی که گذشت و آنها افرادی را به ایران اعزام کردند متوجه شدند این قابل حل نیست و باید شاه برود لذا سناریو درست کردند که بختیار بماند و شاه برود و با جریانی که امام ترسیم کرده بود مبارزه کنند در این مقطع خطای دوم را مرتکب شدند و آن استفاده از همسایه ها علیه ما بود.

لاریجانی در ادامه همین مطلب اضافه کرد: آنها افرادی را اعزام کردند و تنها یک هدف را دنبال می‌کردند، آنها می‌دانستند این قیام به نفع مسلمانان بود اما چون ممکن است خسارات زیادی به وجود بیاید گفتند به ایران نروید.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: آن پیر روشن ضمیر(امام خمینی (ره)) فهمید که نقطه ضعف آنها همین است که مسئله اساسی برای آنها برگشت امام به ایران است. لذا امام تصمیم گرفت سریعا برگردد و پافشاری کرد. خطای محاسباتی آمریکا را در این بساط بینید که موفق هم نشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: این درایت و فهم ایرانیان را نشان می‌دهد که اگر احساس خطر کنند همراه و همدست هم هستند و آمریکایی ها این را نفهمیدند.

وی افزود: طی اقدامی که در جریان ناو داشتند دیدید که ملت ایران در مقابل آمریکا وحدت کرده و همدل تر شدند.

رییس قوه مقننه در ادامه عنوان کرد: آمریکایی ها منطقه را نمی‌شناسند در عراق هم همین اشتباه را کردند. حال آقای ترامپ می‌گوید در این جنگ 7 هزار میلیارد دلار خرج کردیم. شما یک بغضی نسبت به ملت عراق در خودتان ایجاد کردید و موفق هم نشدید.

وی ادامه داد: مشکل آمریکایی ها این است که منطقه و مخصوصا ملت ایران را نمی‌شناسند و تصور می‌کردند اگر چهار ناو در منطقه بیاورند می‌توانند ملتی را تسلیم کنند.

وی در همین رابطه یادآور شد: امروز هم در مسئله هسته ای ایران اینگونه تحریم‌ها را علیه ایران آغاز کردند. رفتار ترامپ را آنالیز کنید بینید چه می‌خواهد بفهماند؟ اول گفت ملت ایران تروریست هستند و با کشورهای درب و داغون منطقه هم بست اما نتوانستند ائتلاف ایجاد کنند چون کشورها همسایه ما بودند.

لاریجانی افزود: بعد مدتی تحریم کردند و گفتند نفت را صفر می‌کنیم و ایران را از پا در می‌آوریم. بعد بحث مذاکره را مطرح کردند و افراد فرستادند چون تصورشان این بود وقتی اینکار را انجام دادند ملت ایران تسلیم می‌شود و داخل ایران را بهم میریزند. آشفتگی مختصری هم در سال 96 به وجود آمد که برایشان خیلی گرانبها بود و چون موفق نشدند راه دیگری دنبال کردند که این هم دروغین است.

لاریجانی ادامه داد: تمام افراد صاحب نظر در ایران به این نتیجه رسیدند که آمریکا یک کشور ستمگری است که واقعا دشمنی می‌کند و همین این مبنای وفاق بین جریان‌های سیاسی شد.

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: همه متحدند که بر منافع ایران پافشاری می‌کنند. لذا آقای ترامپ باید بفهمد وقتی با زبان زور با کشوری برخورد کنید ملت آن کشور همبسته تر می‌شوند.

لاریجانی با اشاره به تحریم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی آمریکا، گفت: اخیرا ترامپ رهبری را تحریم کرد، ایشان چه دارد که تحریم کنید؟ این کار نفهمی آنها را نشان می‌دهد. رهبری میلیون‌ها مقلد دارند که با این کارتان تخم نفرت را از خودتان در آنها می‌کارید.

در خاطرات مسئولان اطلاعات عراق، اقدامات آمریکایی‌ها برای کمک به رژیم بعث جهت حمله به ایران مشهود است که کشورهای منطقه ما نیز به صدام کمک کردند و پول‌های زیادی به صدام دادند تا انقلاب ما را در نطفه خفه کند.

وی با بیان اینکه هدف آنها این بود که صدام، ایران را تسلیم کرده و انقلاب را به شکست بکشاند، افزود: اما به هدف خود دست نیافتند و ملت ایران در برابر آمریکا صدام و کشورهای منطقه ایستادند، ۸ سال مقاومت کردند و بیش از ۲۰۰۰ شهید، در این شرایط صحنه برگشت و صدام برای آمریکا شاخ شد و آمریکا مجبور به لشکرکشی به کویت شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکا شناخت درستی از منطقه ندارد، گفت: آمریکا در حمله به عراق اشتباه کرد و فکر می‌کرد می‌تواند حکومت مورد نظر خود را در عراق روی کار بیاورد اما رهبر دینی در عراق وجود داشت که اعلام کرد ملت عراق باید قانون اساسی بنویسد و مسئولان خود را انتخاب کند و آمریکا مجبور شد گام به گام بپذیرد. خودشان می‌گویند ۲۵ هزار کشته داده اند و حدود ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کردند.

لاریجانی اظهار داشت: خسارت زیادی به ملت عراق وارد کردند و مجبور شدند عراق را ترک کنند تا بغض و نفرت نسبت به آمریکا در میان ملت عراق ایجاد شود، ولی آمریکا موفق نشد عراق را به ایالت مستعمره خود تبدیل کند.

وی تاکید کرد: مشکل آمریکا این است که منطقه خاورمیانه به خصوص ملت ایران را نمی‌شناسند و فکر می‌کنند اگر ۴ ناو به منطقه بیاورند می‌توانند کشوری را تصرف کنند. در طول تاریخ ایرانیان نشان دادند اراده مستحکم و همبستگی ملی دارند که این به ریشه تاریخی و همبستگی ملت ایران باز می‌گردد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه امروز هم در مسئله هسته‌ای این گونه تحریم‌های عجیب را علیه ملت ایران اعمال کردند، گفت: رفتارهای اخیر آرام علیه ایران را آنالیز کنید. ابتدا باگستاخی ملت ایران را تروریست خواند، بعد سخت‌ترین تحریم اعمال شد و گفتند روی میز پرونده نظامی است.

لاریجانی اضافه کرد: با برخی کشورهای درب و داغون منطقه هم برای ائتلاف علیه ایران تماس گرفتند، اما نتوانستند چون این کشورها همسایه ما هستند و می‌دانند اگر علیه ایران ائتلاف کنند باید هزینه آن را بدهند.

وی با بیان اینکه قدم بعدی این بود تلاش کردند فروش نفت ایران را به صفر برسانند و پس از آن گفتند آماده مذاکره هستیم، اظهار داشت: ابتدا ۱۲ شرط را مطرح کردند، بعد رئیس جمهور آمریکا گفت مذاکره بدن پیش شرط و بعد از آن افرادی را به ایران فرستادند.

لاریجانی در تحلیل رفتارهای آمریکا، گفت: آمریکا تصور می کند وقتی که چنین تهدیدهایی را اعمال می کند، ملت ایران تسلیم می شود و نمی تواند این فشارها را تحمل کند و می توانند داخل ایران را برهم بریزند.

وی ادامه داد: آشفتگی مختصری هم در سال ۹۶ به وجود آمد که برای آنها خیلی گرانبها بود و فکر کردند می توانند شرایط ایران را برهم بریزند.

رئیس مجلس با بیان اینکه اما در این زمینه موفق نشدند، اظهار داشت: تصورشان این بود که این کار به نتیجه می رسد اما به نتیجه نرسید و تمام افراد صاحب نظر در ایران که گاه نظرات متفاوت دارند به این نتیجه رسیدند آمریکا یک کشور ستمگر است که با ایران دشمنی دارد و این نتیجه گیری مبنای وفاق جریانات سیاسی مختلف شد.

لاریجانی ادامه داد: این جریانات سیاسی امروز از امنیت ملی و منافع ملی صیانت می کند و بر صیانت از امنیت ملی و منافع ملی پافشاری می کند.

وی تاکید کرد: ترامپ باید بفهمد زمانی که با سخن زور با یک ملت متمدن سخن می‌گوید آنها با یکدیگر همبسته تر می‌شوند و اگر این یک کلام را بفهمند بسیاری از مشکلات آنان حل می‌شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر آمریکا امروز در مسئله هسته ای رفتار پریشانی از خود نشان می دهد به خاطر عدم درک ملت ایران و موقعیت منطقه است. تجربه ای که ایرانی ها از گذشته دارند به آنها کمک می کند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها تصور می کنند که ملت ایران ۲۸ مرداد را فراموش کرده اند اما اینگونه نیست، خاطرنشان کرد: ۲۸ مرداد یک دولت ملی به وسیله یک مشت آدم اربده کش ساقط شد و ایران را برای بیش از ۲۰ سال گرفتار کردند. مردم ایران فراموش نکردند، مردم ایران فراموش نکردند که شما متحد صدام بودید و او را تحریک کردید.

وی تاکید کرد: ملت ایران فراموش نکردند که شما از ابتدای انقلاب تحریم هایی را علیه ایران انجام دادید. ملت ایران فراموش نمی کنند شما در کوران پیشرفت های ایران ماجراهایی را خلق کردید.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه زمانی که البرادعی به ایران آمد و ماجراهایی را منافقین در مورد فعالیت های هسته ای ایران خلق کردند، ماجرای موشک های هسته ای اسرائیل نیز منتشر شد، گفت: اما آمریکا مسئله ایران را بزرگ نمایی کرد و بر موشک های هسته ای اسرائیل سرپوش نهاد و عملیات روانی علیه ایران در صحنه بین المللی ایجاد کرد که تا امروز ادامه دارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران اعلام کرده است که به دنبال سلاح هسته ای نیست، تاکید کرد: رهبر انقلاب به عنوان مرجع تقلید، سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده است البته بعید می دانم که آنها بفهمند.

وی اظهارداشت: تأسف می خورم که اخیراً آقای ترامپ رهبری را تحریم کردند، تحریم بکنید! ایشان چه چیزی دارد که شما تحریمش کنید. رهبری ایران مرجع تقلید است. میلیون ها نفر مقلد دارد. شما با این کارتان نفرت در دلت ملت ایران می‌کارید.

رئیس مجلس ادامه داد: آمریکا نمی تواند جمهوری اسلامی ایران را با ۸۰ میلیون جمعیت و متخصصان خُبره و دارای زمینه توسعه و پرش را ببیند.

لاریجانی آمریکا را کشوری مسئله ساز در صحنه بین المللی خواند و گفت: راه حل مقابله با این کشور ایستادگی و حفظ همبستگی و استقلال است.

کد خبر 446224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha