خبرنگار پرتغالی گفت: کمی از حضور در ایران واهمه داشتم، اما به محض ورود به ایران خیلی زود نظرم تغییر کرد و متوجه واقعیت‌ها شدم.

استقبال خاص از والیبالی‌ها؛ گل به جای گلوله!/ لورنچو: نگاهم به ایران تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، این روزها اخباری که از ایران در سرخط خبرهای رسانه‌های جهان دیده می‌شود بیشتر به موضوع برجام، تحریم و آمریکا و ... ربط دارد، اما در این بین یک تیم ورزشی از ایران موفقیت‌هایی کسب کرد که نگاه‌ها به ایران متفاوت شد. تیم ملی والیبال ایران توانست جواز حضور در فینال رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ را به دست آورد؛ فینالی که قرار است در شیکاگو برگزار شود.

پیش از شروع لیگ ملت‌ها آمریکایی‌ها چندان علاقه نداشتند که ایران به فینال برسد و در همین راستا سنگ‌اندازی‌هایی برای دریافت ویزای کشورشان انجام دادند؛ اما سروقامتان ایران بدون توجه به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای جنگیدند و بلیت شیکاگو را رزرو کردند. حالا آمریکایی‌ها مجبور هستند پرچم سه رنگ کشورمان را در سالن والیبال خود به اهتزاز در آورند و به احترام سرود مقدس کشورمان دقایقی سکوت کنند.

نه تنها کارشناسان سیاسی و اقتصادی که حالا خیلی از مردم عادی هم می‌دانند، ترامپ سعی می‌کند با سیاست‌هایش فضای ارعاب در حوزه‌های مختلف را رواج بدهد و این امر به دلیل آن است که می‌خواهد از این راه به اهداف خود دست پیدا کند. فضای غبارآلود ایجاد شده توسط دشمن، هزینه بالایی را در بخش‌های مختلف بر کشور تحمیل کرده اما ورزش به عنوان یک پدیده نقش بزرگ و پررنگی در خنثی کردن این دسیسه ها داشته است.

در این میان والیبال ایران دو هفته میزبانی لیگ ملت‌ها در ارومیه و اردبیل را پشت سر گذاشت. میزبانی‌هایی که با وجود کم و کاستی‌هایی که داشت، توانست تا حدود بسیاری نگاه‌ها را به ایران تغییر دهد. حضور گسترده و بدون حرف و حدیث تیم های خارجی به اضافه همراهان نظیر خبرنگاران، تماشاگران و همراهان این فضا را کاملا از بین برد.

هرچند که در این بین ویتال هینن، سرمربی تیم ملی لهستان که تیمش تقریباً همیشه با ایران و ایرانی‌ها مشکل داشت بازهم حاشیه‌سازی کرد و در پایان رقابت‌های هفته سوم اعلام کرد دیگر به ایران نخواهد آمد، اما سایر نفراتی که از تیم‌های ملی روسیه، کانادا، استرالیا، پرتغال و فرانسه به ایران آمدند از دیدن مناطق جذاب کشورمان و فرهنگ بالای مردم لذت بردند.

سیلیا لورنچو خبرنگار بانوی پرتغالی یکی از خارجی هایی بود که در جریان این رقابت ها به همراه تیم ملی والیبال کشورش به اردبیل آمد. او که پیش‌تر و پیش از انقلاب اسلامی هم به ایران سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد علت حضورش در ایران نظرات جالبی داشت و گفت: انتخاب خودم بود که همراه با تیم ملی کشورم به ایران بیایم. واقعیت این است که ابتدا کمی نسبت به این موضوع ترس داشتم، اما برایم مهم بود که بدانم وضعیت بانوان در جامعه و کشوری مثل ایران چگونه است. وضعیت ایران نسبت به زمان قبلی که آمدم، بسیار تغییر پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل ترس شما پیش از سفر به ایران چه بود، تصریح کرد: واقعیت این است که به دلیل اخبار و حوادثی که درمورد ایران شنیده بودم، کمی از حضور در ایران واهمه داشتم، اما به محض ورود به ایران خیلی زود نظرم تغییر کرد و متوجه واقعیت‌ها شدم. در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی خبرهایی بیهوده و کذب از ایران مخابره می‌شود که حالا می‌بینم با واقعیت تفاوت دارد.

لورنچو در خصوص حجابش در ایران عنوان کرد: پیش از سفر به ایران فکر می‌کردم، نگاه‌ها نسبت به من به دلیل خارجی بودن و مدل پوششی که دارم کمی خاص باشد، اما زمانی که وارد جو ایران شدم، نظرم نسبت به این موضوع هم تغییر کرد.

جاذبه‌های توریستی ایران کم نیست؛ از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب پر است از جاذبه‌هایی که گردشگران داخلی و خارجی در فصول مختلف می‌توانند از دیدن آنها لذت ببرند. اردبیل هم یکی از شهرهایی است که به دلیل داشتن چندین مکان گردشگری تماشایی توجه مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. زمانی که تیم ملی والیبال استرالیا به اردبیل آمد، بلافاصله راهی یکی از استخرهای آب گرم شد تا خستگی سفر را از تن بازیکنان خارج شود.

لورنچو در مدتی که در اردبیل بود به برخی از مناطق زیبا و توریستی این شهر رفت و لذت برد. او در این خصوص می‌گوید: فرصت زیادی نداشتم تا شهرهای مختلف ایران را بگردم. می‌دانم برای این کار به زمان خیلی زیادی نیاز دارم، اما اردبیل را به خوبی دیدم و از کمترین زمان هم به خوبی استفاده کردم. به نظرم زیبایی وصف‌ناپذیری در اردبیل وجود دارد که فکر می‌کنم بازهم من تنها بخش کوچکی از آن را دیدم.

زمانی که تیم‌های استرالیا، پرتغال و فرانسه وارد اردبیل شدند مسئولان برگزاری مسابقات در مراسم استقبال از این تیم‌ها شاخه گلی به هر کدام از اعضای این تیم‌ها اهدا کردند. این حرکت اردبیلی‌ها بسیار مورد توجه بازیکنان و مربیان قرار گرفت.

این خبرنگار پرتغالی حتی درمورد این موضوع هم اظهارنظر کرد، چراکه به نظرش اتفاق جالبی رخ داده بود. لورنچو دراین خصوص اظهار داشت: وقتی به فرودگاه رسیدیم صحنه جالبی دیدم. چند مرد منتظر ما بودند تا گل‌هایی را به ما بدهند. من از دیدن این صحنه تعجب کردم.

جو ورزشگاه‌های ایران مخصوصاً برای مسابقات والیبال برای اکثر تیم‌هایی که به ایران می‌آیند جالب و البته وحشتناک است. برای مثال در دیدار ایران و کانادا در ارومیه وقتی بازیکنان و مربیان تیم کانادا وارد سالن شدند مربیان این تیم با تلفن همراه خود مشغول فیلمبرداری از فضای سالن شدند. تماشاگران ایرانی همیشه یکی از مهمترین عواملی هستند که مسئولان آسیایی و جهانی قبول می‌کنند به کشورمان میزبانی بدهند، چراکه در کمتر جای جهان می‌توان چنین صحنه‌های زیبایی را که از سوی تماشاگران خلق می‌شود دید.

لورنچو هم با ورود به سالن حسین رضازاده اردبیل بسیار هیجان‌زده بود. این خبرنگار پرتغالی درخصوص فضای سالن برای برگزاری هفته چهارم رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ گفت: فضای سالن فوق‌العاده بود. جوی جذاب و دیوانه کننده؛ البته بوی نامطبوعی که شاید حاصل حضور حجم زیادی از تماشاگران در یک سالن سرپوشیده است کمی آزار دهنده بود. در مقابل زمانی که به سرعین می‌رفتیم هوا بسیار مطبوع و دل‌نشین بود. به هر حال این تعداد تماشاگر و این حجم از تشویق‌ها قطعاً مشکلاتی هم ایجاد می‌کند.

در شرایطی که دولت ترامپ قول داده، تحریم‌ها علیه ایران سخت‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ باشد این میزبانی‌ها می‌تواند نگاه‌ها را تا حدودی نسبت به ایران تغییر دهد. لورنچو پس از بازگشت از ایران گزارشی از حضور بانوان ایرانی در سالن‌های ورزشی منتشر کرد و در گزارش خود به نیکی از ایران و مردم ایران یاد کرد.

انتهای پیام/س

کد خبر 446193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha