سیدمحمد فخار: پایتخت آنقدر وسیله نقلیه دارد که هر هوایی بتواند برای آن بحران ایجاد کند؛ گاه هوای سرد پاییزی و زمستانی و گاه هوای گرم بهاری و تابستانی.

آلودگی هوا

دیروز شدت تابش خورشید بر آسمان تهران موجب شد رشته ۵۰۸ روز هوای با کیفیت تهران پاره شود تا در روز ۱۰تیر، هوای تهران با شاخص ۱۶۰برای همه ناسالم شود. آخرین روزی که هوای تهران برای همه ناسالم شد، ۱۸بهمن ۹۶بود و پس از آن هیچ‌گاه هوا به این شدت آلوده نشده بود. ازن مقصر اصلی آلودگی هوای این روزهای تهران آلاینده‌ای ثانویه است که مستقیم از منابع متحرک تولید نمی‌شود و حاصل شدت تابش خورشید بر آلاینده‌های منتشره از وسایل نقلیه است. بنابراین باید ترددهای شهری هرچه بیشتر کمتر شود تا از انتشار آلاینده‌های بیشتر و افزایش غلظت گازهای موجود جلوگیری شود.

  • توسعه سه‌شنبه‌های بدون خودرو

سه‌شنبه هفته گذشته بود که شهردار تهران پس از تردد با حمل‌ونقل عمومی از هیأت دولت خواست به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند و رئیس قوه قضاییه نیز با مترو تردد کرد. در عین حال شهروندان بسیاری با این کمپین همراه شده‌اند تا تردد وسایل نقلیه غیرعمومی در تهران کم و کمتر شود. در شرایطی که پایتخت با ۴میلیون خودروی شخصی و ۳میلیون موتورسیکلت مواجه است و ۱۳۰هزار کامیون دیزلی نیز هوای آن را آلوده می‌کند، باید چاره‌ای اساسی برای بهبود ترددهای شهری پاک اندیشید و راهی برای بهبود کیفیت هوای مورد نیاز ۹میلیون تهرانی پیدا کرد. امروز در سه‌شنبه بدون خودروی دیگر، قرار است دومین نمایشگاه دوچرخه‌ شهری آغاز به‌کار کند. یعقوب آزاده‌دل، مدیر سیستم حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران در این‌باره گفت: دومین دوره این نمایشگاه به همت شهرداری تهران از امروز۱۱ تا ۱۳تیر در محل سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. از رویدادهای قابل توجه این نمایشگاه می‌توان به برگزاری نشست‌های تخصصی، برپایی غرفه کودک و خانواده، حضور گروه‌های مردم‌نهاد، تولیدکنندگان و واردکنندگان دوچرخه اشاره کرد. این دوره از نمایشگاه با حضور مسئولان مرتبط، متخصصان، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به گسترش دوچرخه‌سواری برگزار خواهد شد تا به همفکری، هم‌افزایی و ارائه راهکارهای مؤثر بینجامد. شهروندان از ساعت ۱۰ تا ۲۰می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند. در این نمایشگاه برخی از شرکت‌ها محصولات خود را به فروش می‌رسانند و قرار است این محصولات با ۱۵تا ۲۵درصد تخفیف به خریداران ارائه شوند.

  • چه شده؟ چه می‌شود؟

حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره شرایط پیش آمده برای هوای تهران به همشهری می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری تا ۱۰تیر هوای تهران ۲۵روز پاک، ۶۶روز سالم، ۱۱روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه بوده است. البته در مدت مشابه سال گذشته، هوا ۸روز پاک، ۷۸روز سالم و ۱۷روز برای گروه‌های حساس ناسالم بود. سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره شرایط پیش روی تهران از نظر کیفیت هوا خاطرنشان کرد: نتایج پیش‌بینی‌های انجام شده نشان‌دهنده افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی در روز جاری نسبت به روز گذشته است و برای برخی ساعات، به‌ویژه بعدازظهر، وزش باد نسبتا شدید با بزرگی بالاتر از ۵متربرثانیه از سمت نواحی غربی - شمال غربی انتظار می‌رود که احتمال خیزش گرد و خاک و افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین با افزایش تابش نور خورشید و دمای هوا در طول روز، شرایط برای انجام واکنش‌های فتوشیمیایی فراهم می‌شود. بدین‌ترتیب با افزایش موقتی غلظت آلاینده‌ها ازجمله ذرات معلق و آلاینده ازن در برخی ساعات روز جاری، انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط نامطلوب قرار گیرد. به‌تدریج با کاهش میزان ناپایداری جوی در اواخر وقت، تجمع موقتی آلاینده‌ها دور از انتظار نخواهد بود. هرچند با افزایش میزان ناپایداری جوی در طول امروز سه‌شنبه، برای برخی ساعات به‌ویژه بعدازظهر افزایش میزان ابرناکی و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و به تبع آن کاهش کیفیت هوای تهران را طی برخی ساعات به همراه خواهد داشت. همچنین دما تا روز آینده روند کاهشی خواهد داشت.

کد خبر 446183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha