سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

اشرف شفیعی-‌ تبریز – خبرنگار: آذربایجان شرقی از جمله استان‌های کم‌مصرف در زمینه گوشت ماهی است و سرانه مصرف آن نه‌تنها از سرانه جهانی، بلکه از سرانه کشوری هم کمتر است.

قاسم جعفروند

با این‌که ۵ درصد جمعیت کشور در این استان زندگی می‌کنند رتبه استان در زمینه پرورش ماهی نهم بوده است. از یک دهه گذشته تاکنون، برنامه‌هایی از سوی سازمان شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای افزایش سرانه مصرف ماهی صورت گرفته و این رقم از ۵/۱ به ۷ کیلوگرم رسیده است. سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۱ کیلوگرم است. «قاسم جعفروند» مدیر این سازمان، به چند سوال همشهری در این حوزه  پاسخ داده است که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید.  

  • یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد مانع افزایش سرانه مصرف ماهی در استان است قیمت بالاتر آن به نسبت برخی استان‌های دیگر است. گفته می‌شود به علت وارداتی بودن ماهی از استان‌های دیگر و اضافه شدن قیمت حمل و نقل این گرانی رخ داده است. در این باره توضیح می‌دهید؟

میزان تولید ماهی در استان نزدیک به ۵۸۰۰ تن در سال بوده و با توجه به این که میزان مصرف ۲۴ هزار تن در سال است، بقیه نیاز آذربایجان شرقی از سایر استان‌ها تامین و وارد می‌شود. البته این واردات بر گرانی‌ها بی‌تاثیر نیست، اما برنامه‌ریزی می‌کنیم تا دسترسی مردم به ماهی آسان‌تر و ارزان‌تر شود. نکته قابل‌توجه این است ‌که سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی از ۵/۱ کیلوگرم در دهه قبل به ۷ کیلوگرم در حال حاضر رسیده  این امر نشان می دهد که مردم تمایل بیشتری نسبت به مصرف ماهی و آبزیان دارند. بر این اساس، مدیریت شیلات استان برنامه‌هایی برای افزایش تولید در داخل دارد و از سرمایه‌گذاران برای تولید آبزیان حمایتمی‌کند.  

  • وضعیت فعلی تولید ماهی در استان چگونه است؟

از ابتدای سال جاری ۵ میلیون قطعه بچه‌ماهی تنها در استخرهای پرورش ماهی رها شده‌اند که با این وضعیت ۷ درصد افزایش رشد داریم. سال گذشته ۶ میلیون قطعه ماهی زینتی آکواریومی و ۸ میلیون قطعه بچه‌ماهی و ۲۶ تن ماهی خاویاری در استان تولید شد. تلاش می‌کنیم امسال تولید ماهی ۲۰ درصد افزایش داشته باشد. همچنین اقداماتی برای افزایش استخرهای پرورش ماهی انجام خواهد شد تا حجم واردات آبزیان به استان کاهش پیدا کند.

  • یکی از مشکلات موجود ناتوانی پرورش ماهی در استان برای مصارف خوراکی است. در این زمینه چه اقدامی انجام شده است؟

یکی از راهکارهای ارائه‌شده آموزش‌ به کارشناسان است. بر این اساس، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود و در روزهای اخیر هم یک کارگاه آموزشی برای کارشناسان ۶ شهر مستعد استان برای پرورش ماهی در مراغه برگزار شد و خروجی این کارگاه در افزایش تولیدات ماهی خوراکی مناسب پیش‌بینی می‌شود.  

کد خبر 446163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha