سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

سید مرتضی احمدپور-  تبریز – خبرنگار: موج گرانی‌ها باز هم لبنیات و محصولات دیگر از جمله سیب‌زمینی را هدف گرفته است. در هفته اخیر، همچنین تخم‌مرغ که در یک ماه گذشته با کاهش قیمت مواجه شده و تا هرکیلوگرم ۵ هزار تومان هم رسیده بود، در روزهای اخیر تا ۹ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش قیمت داشته است.

جولان سودجویان در بازار

البته پیاز این روزها روی خوشی به بازار و شهروندان نشان داده و در حالی که تا همین ۲ ماه قبل ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم آن باید می‌پرداختیم، با کاهش قابل توجه قیمت به کیلویی ۱۵۰۰ تومان رسیده است. نوسانات قیمت‌گذاری و عرضه کالاهای اساسی از همان ابتدا هم مورد انتقاد قرار داشت و مصرف‌کنندگان از نبود نظارت بر قیمت‌گذاری و عرضه کالا در استان گلایه داشتند. انتقاد از سودجویانی که با هدایت نقدینگی‌های سرگردان موجب تورم مقطعی در برخی کالاها می‌شوند همچنان وجود دارد، اما مدیران استانی تاکید می‌کنند که نظارت بر بازار نسبت به گذشته تشدید شده و بر این اساس تشکیل پرونده جرائم گرانفروشی هم روند افزایشی داشته است.

  • سودجویی‌های آشکار در بازار

یکی از شهروندان تبریزی از مشاهدات عینی خود در زمینه سودجویی‌های برخی بازاریان می‌گوید و معتقد است برخی به صورت آشکار از شرایط نابسامان بازار سوءاستفاده می‌کنند تا پول بیشتری به جیب بزنند.   «محمد اعرجی» با اشاره به افزایش قیمت قند در بازار تا کیلویی ۸۵۰۰ تومان عنوان می‌کند: در فروشگاه‌های بزرگ قندهای ۱۰ کیلویی با قیمت مصوب را ۵۲ هزار تومان می‌فروختند و عده‌ای هر روز چند بسته قند می‌خریدند.

اکنون بعد از چند روز همان قندهای بسته‌ای را در مغازه‌ها به قیمت نزدیک به ۲ برابر عرضه می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که نظارت بر عرضه و فروش محصولات یارانه‌ای هم با مشکلات زیادی همراه است. وی ادامه می‌دهد: تخم‌مرغ هم که تا همین چند روز قبل هر کیلوگرم ۵ هزار تومان بود، از هفته‌های اخیر در فروشگاه‌های بزرگ خیابان دارایی نایاب شد و فروشندگان از عرضه آن خودداری کردند. آنها تخم‌مرغ را از مرغداری‌ها خریداری و انبار می‌کردند. پس از چند روز عرضه نشدن تخم‌مرغ حالا این محصول را به قیمت ۹ تا ۱۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم در بازار عرضه می‌کنند و مردم چاره‌ای جز خرید گران ندارند. آیا با توجه به چنین شرایطی نمی‌توان عنوان کرد مسئولان نظارت کافی بر شرایط موجود هم ندارند؟

اعرجی تاکید می‌کند: سوال این است که چه اتفاق خاصی در مرغداری‌ها رخ داده که قیمت تخم‌مرغ به یک‌باره نزدیک به ۷۰ درصد گران‌تر شد؟ هر روز تاکید مسئولان، افزایش نظارت بر بازار است، اما این مساله با توجه به شرایطی که وجود دارد دیده نمی‌شود و البته در میان انکار مردم و اصرار مسئولان به نظر می‌رسد تنها سودجویان و دلالان سودهای کلان به‌جیب می‌زنند.

  • افزایش قیمت مقطعی برخی کالاها

در میان تمام انتقاداتی که در خصوص نوسان قیمت‌ کالاهای مورد نیاز مردم مطرح می‌شود، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از نبود مشکل در توزیع گوشت قرمز و مرغ در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: شهروندان خود شاهدند که در هفته‌های اخیر قیمت مرغ و گوشت در روند تعادلی و حتی کاهشی قرار دارد. در مورد تخم‌مرغ هم نیاز به تعدیل بازار وجود داشت و قیمت کم تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان به معنی زیان انباشته بود. در هفته‌های اخیر با سیاست‌های تعدیلی و صدور مازاد مصرف استان به خارج از استان و افزایش خرید، قیمت‌ها در حال واقعی‌تر شدن است و برخورد با سودجویان هم از سوی ستاد تنظیم بازار استان پیگیری می‌شود.

«اکبر فتحی» با بیان این‌که قیمت لبنیات بر اساس اعلام قیمت‌های کشوری افزایش یافته است و مربوط به استان نیست، ادامه می‌دهد: در این زمینه قیمت‌ها سراسری است و تنظیم بازار استان نقشی در قیمت‌های جدید لبنیات ندارد. البته برخی تولیدکننده‌های لبنی فله‌ای در استان لبنیات را با هدف جذب مشتری با قیمت پایین‌تر از قیمت‌های اعلام‌شده هم عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیب‌زمینی در روزهای اخیر عنوان می‌کند: این افزایش قیمت‌ها مقطعی است و شهروندان نباید رفتار هیجانی در خرید داشته باشند. در مورد پیاز هم این افزایش مقطعی و کوتاه‌مدت بود و اکنون با کاهش بسیار زیاد قیمت، ‌ به‌وفور در بازار وجود دارد. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شاهد کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار استان هم خواهیم بود.

  • افزایش ۲۲ درصدی پرونده‌های تعزیراتی 

مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان شرقی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین عوامل کنترل بازار مربوط به جدیت ستاد تنظیم بازار در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز و برخورد با سودجویان است، اظهار می‌کند: بنا به برآوردهای بازار در مورد کالاهای اساسی تزریق کالا بیش از نیاز بازار صورت گرفته است و البته همزمان با این عرضه نظارت‌ها بیشتر شده و با متخلفان جدی‌تر برخورد می‌کنیم.  به گفته «سید احد یوزباشی» تیم‌های نظارتی متشکل از سازمان بازرگانی و تعزیرات حکومتی به صورت جدی در بازار حضور دارند.

وی ادامه می‌دهد: در سه‌ماهه اول امسال، نظارت‌ها بیشتر شده است، به نحوی که ۲۲ درصد افزایش ورودی پرونده‌های مربوط به تنظیم و نظارت بازار داشته‌ایم و ۳۰۰ درصد نیز میزان جرایم در این زمینه افزایش پیدا کرده است. یوزباشی تاکید می‌کند: نظارت‌ها بر روند عرضه کالا به‌ویژه کالاهای اساسی شدیدتر بوده است و عواملی که موجب اخلال در بازار شوند به‌شدت پیگیری می‌شوند. البته از شهروندان هم می‌خواهیم به واسطه ضرورت سرعت عمل در مقابله با سودجویان و این‌که برخی افراد به صورت ماهرانه و سریع تخلفات نقل و انتقال کالا را انجام می‌دهند با سامانه‌های اعلامی وزارت صمت و تعزیزات تماس بگیرند و این تخلفات را اعلام کنند. این عضو ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش نرخ خدمات عمومی مانند مکان‌های ورزشی بیان می‌کند: استخرها تنها مجاز به افزایش ۱۵ درصدی قیمت خدمات اعلام‌شده هستند و باشگاه‌ها هم ۱۰ درصد نرخ خدمات را می‌توانند
افزایش دهند.

کد خبر 446162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha