مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
۰ نفر

وحید مروتی-  قزوین - خبرنگار: تولید محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولیدی هر کشوری است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

داغ سرمازدگی بر تن کشاورزی قزوین

در چند سال اخیر این بخش با مشکلات طبیعی چون سرمازدگی دست به گریبان است و فعالان آن خساراتی را متحمل شده‌اند. این اتفاق نارضایتی کشاورزان را از بیمه کشاورزی به همراه داشت. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا صندوق بیمه محصولات کشاورزی به تعهدات خود عمل می‌کند؟ حمایت‌ها در این زمینه چگونه باید صورت گیرد؟ و...

  • درددل کشاورزان

یکی از کشاورزان تاکستانی می‌گوید: ۳ سال است که باغ‌های ما را سرما می‌زند، امسال باغم را بیمه نکردم، زیرا بیمه به تعهداتش عمل نمی‌کند. همچنین ماموران به صورت کلی یک منطقه را بررسی می‌کنند و براساس آن ضرر و زیان را تخمین می‌زنند و همه باغ‌ را بررسی نمی‌کنند. کشاورز دیگری در این زمینه می‌گوید: بیمه برای باغی که ۱۵۰ میلیون تومان محصول می‌دهد حدود ۸ تا ۱۰ میلیون می‌دهد. من امسال به علت کم بودن پرداختی بیمه و همچنین نحوه پرداخت که در چند قسط است، محصولاتم را بیمه نکردم. یک کشاورز ضیاآبادی می‌گوید: امسال ۱۰۰ درصد درخت‌های گردوی ما را سرما زده است. حتی اگر کارشناسان بیمه ۱۰۰ درصد خسارت برآورد کنند، بیمه با در نظر گرفتن موارد مختلف و کم کردن یک سری موارد نهایتا ۵۰ درصد خسارت را پرداخت می‌کند و این پرداخت هم با مراجعات مکرر امکان‌پذیر می‌شود.

  • اختصاص سهمیه کم استمهال وام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین می‌گوید: با توجه به این‌که استان قزوین از جمله استان‌هایی است که بیشترین خسارت را در سرمازدگی کشاورزی داشته است، با همکاری دستگاه‌های متولی میزان خسارت را بررسی کرده‌ایم و در حال پیگیری هستیم.  فاطمه خمسه ادامه داد: در سال گذشته که دولت وضعیت مساعدتری داشت عملا با تمام پیشنهادهای وزیر جهاد کشاورزی اعم از ارائه کمک‌های بلاعوض، تجهیزات ارزان‌قیمت و خیلی از سیاست‌های تشویقی دیگر عملی نشد و در نهایت تنها به بخش استمهال وام انجامید. استمهال وام هم با توجه به وسعت استان‌ها در نظر گرفته شد و با توجه به این‌که استان قزوین جزو استان‌هایی است که بیش از ۴ درصد تولید محصولات کشاورزی دارد، اختصاص سهمیه کم استمهال وام به استان قزوین اعتراضات زیادی را به وزارت جهاد کشاورزی وارد کرد.

وی افزود: در سال گذشته استان قزوین تنها استانی بود که در زمینه اداوت مبارزه با سرمازدگی نمایشگاهی برگزار کرد و کشاورزان با این ادوات آشنا شدند. همچنین در سال گذشته برای خط ۶ مکانیزاسیون، دستگاه‌هایی آورده شد تا کشاورزران بتوانند تسهیلات دریافت کنند ولی به سبب مشکلات مالی تنها ۲ دستگاه دمنده و یک سامانه ضد تگرگ در استان تهیه شد. امسال برای خط ۷ مکانیزاسیون برنامه داریم. برای رفع مشکلات باغ‌های گردو که بیشترین خسارت را دارد از زمستان گذشته سر شاخه‌کاری درختان گردو آغاز شده و پیش‌بینی طول مدت آن ۳ ساله است.

  • ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین گفت: بحثی در اصول صنعت بیمه وجود دارد که در هیچ جای دنیا برای یک محصول بیش از ۶۰ درصد قیمت تمام‌شده آن حق بیمه تعیین نمی‌کنند و در کشور ما نیز این‌گونه است. همچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها قسمت صنعت بیمه کشور است که درصدی از آن را دولت به عنوان سهم دولت پرداخت می‌کند و با توجه به این‌که صنعت کشاورزی در همه جای دنیا و در کشور ما نیز از ریسک بالایی برخوردار است، اگر قرار باشد حق بیمه را صندوق بیمه بدون سهم دولت اعلام کند مبلغ قابل توجهی می‌شود و رغبت کشاورزان به بیمه بسیار کاهش پیدا می‌کند. علی کلانتری با بیان این‌که سال گذشته برای اولین بار زمین‌های کشاورزی تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفتند، افزود: برای هر هکتار مبلغ ۷۵ هزار تومان حق بیمه و با تعهد ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دیده شد که برای خسارت گروهی است. این طرح باعث شد سطح پوشش گسترده‌تر شود. در حدود ۳۰ سال فعالیت صنعت بیمه، تنها در ۲ سال پرداخت حق بیمه کشاورزان به صورت بخش‌بخش انجام شده که آن نیز با توجه به شرایط، اتفاق افتاده است.

  • آموزش به کشاورزان

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از خسارت‌های کشاورزی آموزش است. باید مهارت کشاورزان در نوع فعالیتی که انجام می‌دهند افزایش یابد. تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و باید در این زمینه مهارت‌های کشاورزان را افزایش داد. بخشی از این کار به عهده جهاد کشاورزی و قسمت بزرگی از آن به عهده تشکل‌هاست. متاسفانه در استان قزوین تشکل‌های باغداری فاقد ایده‌های علمی و فنی هستند. کلانتری می‌افزاید: درواقع بیمه تنها بخشی نیست که باید از کشاورزان حمایت کند، نهادهای دیگری نیز در این زمینه دارای مسئولیت هستند و می‌توانند با استفاده از امکانات مختلف زمینه‌ساز حل بخش زیادی از مشکلات مربوط به سرمازدگی محصولات کشاورزی در استان قزوین باشند.

  • میزان سرمازدگی

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با بیان این‌که خسارت سرمازدگی امسال از سال گذشته کمتر بوده است، گفت: سال گذشته نزدیک به ۹۰ درصد محصولات کل استان قزوین از بین رفت، ولی امسال ۳۰ درصد محصولات کشاورزی از بین رفته است. توصیه‌هایی که برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات به نمایندگان کشاورزان داده شد قطعا تاثیرگذار بوده است. قدرت‌الله مهدی‌خانی افزود: نامه استمهال وام‌های کشاورزی برای بانک‌ها فرستاده شده است و هیچ بانکی در این زمینه محدودیت ندارد و تا سقف ۲۰ میلیون تومان به مدت ۳ سال وام‌ها تمدید می‌شوند. همچنین سود، کارمزد و دیرکرد این وام‌ها را دولت پرداخت می‌کند که در نتیجه آن وضعیت ۲۳ هزار کشاورز تعیین تکلیف شده است.

  • انواع سرمازدگی

علی کلانتری، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان قزوین، گفت: سرمازدگی ۲ نوع جبهه‌ای و تشعشعی دارد. سرمازدگی استان قزوین از نوع تشعشی است. همان طور که در استان مناطقی ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند، مناطقی نیز صفر درصد خسارت دیده‌اند که دلیل آن وزش باد است. این نشان می‌دهد می‌توان به کمک باد جلو سرمازدگی محصولات را گرفت.

کد خبر 446154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha