سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
۰ نفر

بنیامین شریعتی اشرفی - گرگان - خبرنگار:  با وجود بارندگی‌های شدید آخر سال ۹۷ و اوایل فروردین ۹۸ در گلستان که منجر به ذخیره مطلوب آب پشت سدهای گلستان شد، مدیران شرکت آب منطقه‌ای گلستان معتقدند؛ توزیع آب در سدهای گلستان، همچنان نیازمند برنامه‌های جدی است تا هم کشاورزان تابستان بی‌دغدغه‌ای داشته باشند هم شهروندان گلستانی با کمبود آب مواجه نشوند.

کشت پنبه

طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای گلستان، جلسه‌هایی با حضور همه دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری‌های شهرستان‌های ذی‌نفع و سازمان جهاد کشاورزی گلستان برای برنامه‌ریزی پیرامون توزیع آب در سدهای گلستان تشکیل شده‌اند.  

  • آمار رسمی از میزان ذخایر آبی استان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان در مورد وضعیت بارش و بیلان ورودی حوضه‌های آبریز استان و میزان ذخایر آبی تا پایان سال آبی ۹۸-۹۷ می‌گوید: از ابتدای امسال، آب رودخانه گرگان‌رود بر مبنای ایستگاه قزاقلی به حجم ۶۷۷ میلیون مترمکعب و رودخانه اترک در ایستگاه مراوه‌تپه به حجم ۲۹۴ میلیون مترمکعب ثبت شده است. تا ۲۹ اردیبهشت سال جاری نیز ذخیره سدهای استان به حجم ۲۲۰ میلیون مترمکعب بوده است. «محسن دهقان» ادامه می‌دهد: انباشته شدن رسوب در مخازن سدها و خالی نگهداشتن بخشی از ظرفیت مخازن برای مدیریت سیلاب از جمله دغدغه‌ها برای برنامه‌ریزی در زمینه منابع آبی و مخازن سدهاست.

  • ضرورت کشت محصولات کم‌آب‌بر

رئیس تحقیقات اداره کل هواشناسی استان نیز در مورد احتمال بارش تا پایان سال آبی و همچنین بارش‌های ۶ ماه نخست سال می‌گوید: گلستان در سیل اخیر رتبه چهارم کشور را از نظر بارش داشت و میزان بارش از ابتدای سال گذشته حدود ۶۵۰ میلی‌متر بوده است. «محمد کردجزی» ادامه می‌دهد: افزایش دما در ماه‌های تیر و مرداد تا ۱/۵ درجه در شرق استان و میانگین دما در غرب استان تا یک درجه پیش‌بینی می‌شود. خرداد میزان بارش در حد نرمال بود. در تیر هم همین شرایط پیش‌بینی می‌شود، بنابراین با خشکی یا تری قابل توجهی مواجه نیستیم. وی می‌گوید: با وجود سال‌ تر و پر آب، همچنان باید الگوی کشت بر پایه محصولات کم‌آب‌بر باشد؛ چراکه یک سال پر بارش نمی‌تواند مشکلات آبی را حل کند.  

  • جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر

رئیس تحقیقات اداره کل هواشناسی استان بیان می‌کند: با هدف ترویج کشت پنبه و جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر، به جهاد کشاورزی اعلام شده از دادن نهاده‌های کشاورزی به افراد متخلف خودداری کند. ضرورت دارد در زمینه اطلاع‌رسانی و کارهای آموزشی و ترویجی این کار به صورت مستمر ادامه یابد. وی ادامه می‌دهد: برای برخورد قانونی با کشت شالی همه دستگاه‌های اجرایی اعم از جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی، آب منطقه‌ای، بخشداری و دادگستری باید همکاری لازم را داشته باشند. به همین منظور اطلاعیه‌های جداگانه و مشترکی توسط ادارات شهرستانی منتشر می‌شود.

  • ۳۳۱۵ کشاورز سیل‌زده گلستانی برای دریافت وام معرفی شدند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۳۳۱۵ کشاورز سیل‌زده توسط کارگروه استانی برای دریافت وام کم‌بهره (۴ درصد) به بانک‌های عامل معرفی شدند. «آمنه جمشیدی رودباری» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد:۶۳۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بانک‌های استان ابلاغ شد و پرداخت وام به کشاورزان واجد شرایط با همکاری بانک‌های عامل از هفته جاری از سر گرفته می‌شود. وی افزود: کشاورزان سیل‌زده می‌توانند در صورت تمایل از وام بلندمدت با بهره کم نیز استفاده کنند. جشمیدی رودباری گفت: طبق برآورد اولیه ۱۸ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان در سیل اخیر بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

کد خبر 446096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha