اگر تندیس یا طرح زیبا و مناسبی که در معبر و میدانی نصب شده، در شتاب عجولانه رهگذران مکثی به وجود ‌آورد و دقایقی ذهن آنها را به تأمل وا می‌دارد، یکی از نقش‌های خود را به خوبی ایفا کرده است.

المان‌های شهری

طرح‌ها و تصاویر حجمی که به‌عنوان المان‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند به زیبایی مکان‌ها می‌افزایند، آنها را از یکنواختی خارج می‌کنند و به معابر هویتی مستقل می‌بخشند. منطقه ۱۷ بافتی مذهبی دارد و بسیاری از نمادهای نصب شده در میدان‌ها و مراکز اصلی آن مضامین دینی را تداعی می‌کنند. در سال‌های اخیر در رویکرد اداره زیباسازی منطقه به بافت مذهبی منطقه توجه ویژه‌ای شده‌ است و المان‌های یا فاطمه(س)، خانه کعبه، بسم‌الله‌الرحمن الرحیم، محراب و ضریح فولادی امام رضا(ع) که بعداز سال ۱۳۹۱ در نقاط مختلف جانمایی شده‌اند، نشان‌دهنده این رویکرد هستند. نامیده شدن منطقه به‌عنوان دارالشهدای پایتخت هم نکته مهم دیگری است که در انتخاب نمادها تأثیر داشته و المان‌های گل لاله، سرو جاوید و سردیس شهدا با توجه به همین ویژگی منطقه در ورودی خیابان شهیدان حسنی و ساختمان شهرداری منطقه نصب شده‌اند، اما ورودی بسیاری از محله‌های منطقه مانند محله‌های آذری، زهتابی، زمزم، سجاد و ابوذر شرقی، المان شهری برجسته‌ای ندارد و اگر تابلوهای نام خیابان‌های ورودی محله را در نظر نگیریم، در دروازه‌های این محله‌ها عنصری که هویت آنها را بازگو کند؛ دیده نمی‌شود.

علی طهرانی-کارشناس ارشد شهرسازی، ساکن محله مقدم

در نظر گرفتن یک المان شهری مجزا برای ورودی هر محله که ویژگی‌های محل را القا کند شرایطی مطلوب و ایده‌آل است و می‌تواند جزء برنامه‌های درازمدت اداره زیباسازی منطقه قرار بگیرد، البته نصب المان‌های شهری زمانبر و پرهزینه‌ است و رسیدن به این سطح مطلوب همتی عالی می‌طلبد. جلب موافقت کمیته زیباسازی شهر تهران و تأمین اعتبار طرح، مهم‌ترین بخش این فرایند به شمار می‌آید.

کد خبر 446086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha