همشهری آنلاین: رکورد تعداد گردشگران جهان در سال ۲۰۱۸ شکست و با شش درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۱.۴ میلیارد نفر رسید.

رونق گردشگري در جهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، در شرایطی که پنج سال پس از پایان جنگ جهانی دوم تنها ۲۵ میلیون نفر در دنیا به گردش و سفر رفته بودند، این آمار در ۱۹۷۰ به ۱۶۶ میلیون نفر و در ۱۹۹۰ به ۴۳۵ میلیون نفر رسید. آمار ۱.۴ میلیارد گردشگر که سال گذشته میلادی ثبت شد، به معنی سفر رفتن ۱.۴ میلیارد نفر نیست و گردشگرانی هم بودند که بیش از یک بار بار سفر بستند و به جایی جز کشور خود رفتند.

آنچه از نتیجه انبوه سفرها در گوشه و کنار دنیا با هدف گردشگری به دست می‌آید، افزایش و اهمیت نقش گردشگری در اقتصاد جهانی است. گردش مالی ۱.۴ میلیارد سفر-نفر در سال ۲۰۱۸ برابر ۱.۷ تریلیون دلار و معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی روی کره زمین است. آمار گردشگران جهانی حتی از پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری هم فراتر رفته و این سازمان بین‌المللی را به تلاش بیشتر واداشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان جهانی گردشگری، حدود چهار-پنجم گردشگران سفر رفتن در مناطق نزدیک به محل زندگی خود را ترجیح می‌دهند و اروپا همچنان بهترین مقصد برای گردشگری خارج از مرزهاست. قاره سبز سال گذشته میزبان ۷۱۳ میلیون گردشگر از دیگر نقاط دنیا بود و در این میان فرانسه از ۸۷ میلیون گردشگر خارجی پذیرایی کرد. هر چند نزدیک به ۷۰ میلیون نفر از این تعداد شهروندان اروپایی بودند.

اسپانیا با جذب ۸۲ میلیون گردشگر (حدود ۷۰ میلیون اروپایی)، آمریکا با میزبانی از ۷۷ میلیون گردشگر (کمتر از ۲۰ میلیون اروپایی و بیش از ۴۰ میلیون نفر از قاره آمریکا)، چین با ۶۱ میلیون، ایتالیا با ۵۸ میلیون، مکزیک و بریتانیا با ۳۹ میلیون، آلمان با ۳۷ میلیون، تایلند با ۳۶ و ترکیه با ۳۲ میلیون گردشگر به ترتیب ۱۰ مقصد برتر و محبوب گردشگران در سال ۲۰۱۸ بودند. با این توضیح که بیشتر گردشگران چین و تایلند را آسیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

سال گذشته شرکت اوبر (ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی) محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری را در جهان رتبه‌بندی کرد که بر این اساس، ساختمان امپایر استیت نیویورک در رده اول ایستاد. برج آزادی نیویورک، برج سی‌ان تورنتو در کانادا، طاق پیروزی و برج ایفل در پاریس، برج الخلیفه در دبی، کاخ باکینگهام در لندن، دیزنی‌لند در لس‌آنجلس، پل گلدن‌گیت در سن‌فرانسیسکو، تالار اپرای سیدنی، مسجد سلطان احمد ملقب به مسجد آبی استانبول، دیوار برلین، واتیکان، تندیس مسیح در ریودوژانیرو و هرم بزرگ جیزه در مصر هم به ترتیب دوم تا پانزدهم شدند.

تعداد گردشگران هر کشور با میزان درآمد و جمعیت آن کشور رابطه مستقیم دارد. چین با اقتصاد رو به رشد و داشتن نزدیک به دو میلیارد نفر جمعیت بیشترین تعداد گردشگر را به خود اختصاص داده و شهروندان آن در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۴۳ میلیون سفر خارجی را به نام خود ثبت کردند. آلمان با ۹۲ میلیون سفر، آمریکا با ۸۸ و بریتانیا با ۷۴ میلیون سفر دیگر کشورها در فهرست بیشترین تعداد جهانگرد بوده‌اند.

کد خبر 446073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha