رابعه تیموری-خبرنگار: در نخستین نگاه نمی‌توانی از راز و رمزی که سنگ‌تراش هنرمند در پیچ و تاب طرح‌های آنها پنهان کرده سردرآوری. حکمت تراشیدن این مجسمه‌ها همین بوده که ذهن بیننده درگیر شود و برای کشف حرف‌های پنهان در زوایای آنها تلاش کند.

مجسمه رمزآلود

مجسمه‌ها طرح‌های انتزاعی دارند و محصول هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی است. برای تعیین محل نصب و جانمایی این محصولات اختلاف نظرهای زیادی وجود داشت و مانند سمپوزیوم‌های گذشته بوستان‌ها و اماکن عمومی شمال شهر در اولویت بودند، اما با تلاش معاونت فضای سبز و اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۸ قرعه اقبال به نام جنوب شهر افتاد و با نصب محصولات هنری هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در بوستان‌ قائم(عج)، نخستین باغ مجسمه جنوب تهران به وجود آمد.  

شبیه صدف حلزونی است که برای غلتیدن از روی پایه مرمرینش و پیچ‌وتاب خوردن در لابه‌لای چمن و سبزه بوستان بی‌قراری می‌کند. کمی آنسوتر زین اسبی پرخط و شیار روی سنگی سیاه سوار شده است. پشت ردیف شمشادهای کوتاه، مشت گره‌کرده بزرگی به چشم می‌خورد که شمش مرمرینی را در خود می‌فشرد و به حیوانی فربه و بی‌سر و دم و شکم بی‌شباهت نیست. صورتک‌های سفید و سیاه از حصار چنارها و صنوبرهای رشید و پرسایه فاصله دارند و به خوبی جلب توجه می‌کنند. لب و لوچه آویخته صورتک سفید فوقانی، چهره‌ای غمگین و سرخورده را تداعی می‌کند و صورتک سفید زیرین سرد و خاموش به نظر می‌رسد. صورتک سیاهی که بین آنها و در زاویه‌ای مخالف قرار گرفته در حال گفت و شنود است. القای حالت‌ صورتک‌های بدون چشم و ابرو، با استفاده از خم و انحناهای لب و دهان زیبا و هنرمندانه است.  

  • اسب بی‌یال و کوپال و درخت سربریده

 اسب سفید یال و کوپال ندارد و نگاه سربه‌زیرش او را کره‌ اسبی محجوب نشان می‌دهد، اما تندیسی که شبیه اسب آبی است در قالب ذهنی معمول این حیوان به سختی جا می‌گیرد و باید بارها هیکل باریک چسبیده به ستون صیقلی مقابلش را ورانداز کنی تا مطمئن شوی تندیس با الهام‌ از اسب‌های آبی خونسرد و آرام ساخته شده است. اغلب مجسمه‌ها و تندیس‌ها در فضای سبز اطراف دریاچه پراکنده شده‌اند، اما تعدادی از مجسمه‌ها مانند لنجی لنگر گرفته و تنه درختی خشک و سربریده‌ بر روی سنگفرش بوستان قرار گرفته‌اند تا بیشتر جلب توجه کنند. این مجسمه‌های متنوع بخشی از باغ مجسمه بوستان قائم(عج) هستند. در این بوستان ۲۹ مجسمه نصب شده که در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی توسط هنرمندان و دانشجویان ایرانی و خارجی ساخته شده است.  

  • سهم جنوب شهر
  • رضا بابازاده -مسئول اداره زیباسازی شهرداری منطقه۱۸
  • «رضا بابازاده» مسئول اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۸ می‌گوید: «سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی با هدف احیای سنت تندیس‌تراشی از جنس سنگ برگزار می‌شود و سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشور به دلیل برگزاری در سطح بین‌المللی و تعداد قابل توجه هنرمندانی که در آن شرکت می‌کنند از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. » آثار دو دوره اول سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در مکان‌های مختلف شهرپخش شدند، اما از دوره سوم به بعد به‌صورت باغ مجسمه در بوستان‌های شهر قرار گرفتند. آثار سمپوزیوم سوم در بوستان رازی و سازه‌های سمپوزیوم چهارم در باغ‌موزه قصر نصب شدند. آثارسمپوزیوم پنجم که از جنس چوب بودند در بوستان آب و آتش، مجسمه‌های سمپوزیوم ششم در بوستان ملت، محصولات سمپوزیوم هفتم در بزرگراه شهید همت و آثار سمپوزیوم هشتم در بوستان قائم(عج) جانمایی شدند. بابازاده می‌گوید: «برای برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی هزینه زیادی صرف می‌شود و آثار آنها از ارزش هنری ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل جانمایی آثار اهمیت زیادی دارد و ایجاد باغ مجسمه از اتفاق‌های مهم و نادر به شمار می‌آید. »
  • طرح‌های ذهنی و انتزاعی
     محصولات هنری هشتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشور نخستین باغ مجسمه جنوب تهران را به وجود آورده‌اند. به گفته بابازاده سمپوزیوم هشتم سال ۱۳۹۵ برگزار شد، اما به دلیل اختلاف نظر درباره محل نصب آثار آن، ایجاد باغ مجسمه در بوستان قائم(ع) نزدیک به ۳ سال به درازا کشید. او می‌گوید: «بوستان قائم(عج) از بوستان‌های وسیع و مجهز جنوب تهران به شمار می‌آید و ویژگی‌های بصری و محیطی مناسبی دارد. قرار گرفتن آن در فضای محوری پهنه جنوب مزیت دیگری بود که کارشناسان سازمان زیباسازی شهر تهران را متقاعد کرد این گوشه پایتخت را برای ساخت باغ مجسمه انتخاب کنند.» مجسمه‌های بوستان قائم(عج) از جنس سنگ تراورتن ساخته شده‌اند. در این آثار هنری نمادگرایی و طرح‌های رئال(واقعی) دیده نمی‌شود و در طراحی آثار از فرم‌های انتزاعی پیچیده و خلاقانه‌ای بهره‌گرفته‌ شده است.
کد خبر 446071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha