همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ضمن اشاره به وقوع ۶۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور طی بهار امسال گفت: بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، آتش روشن کردن در جنگل و آتش‌سوزی در آن جرم است و مجازات نقدی و حبس به دنبال دارد.

حبس و مجازات نقدی برای آتش‌افروزان در جنگل

به گزارش ایسنا، سرهنگ علی عباس‌نژاد با اشاره به این که در سه ماه ابتدایی سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داد، گفت: در پی این آتش‌سوزی‌ها ۲۷۰ هکتار از اراضی جنگلی آسیب دید.

وی با بیان این که آتش‌سوزی در جنگل‌ها طی سه ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافت، تصریح کرد: در اراضی مرتعی کشور به دلیل بارندگی‌های خوب ابتدای سال، سطح پوشش علفی انبوه است و به همین دلیل آتش‌سوزی‌ها در مراتع نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

عباس‌نژاد با بیان این که علت ۹۰ درصد از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع انسانی رخ می‌دهد، گفت: بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: بر اساس مواد قانونی ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است در صورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل رخ دهد، مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود همچنین هر کس در تنه درخت جنگلی آتش روشن کند به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال و برای هر درخت که‌ «کت یا پی‌زده» و یا در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی از یک صد ریال تا یک هزار ریال محکوم می‌شود.

به گفته عباس‌نژاد در آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع تعدادی متهم به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند و سازمان جنگل‌ها پیگیر است تا با مقصران برخورد قانونی شود.

وی در پایان با اشاره به این که رعد و برق و برق فشار قوی از جمله مواردی است که سبب آتش‌سوزی‌های غیر عمدی در جنگل‌ها می‌شود، گفت: متأسفانه امسال سازمان جنگل‌ها برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های جنگلی بالگردی در اختیار ندارد چرا که اعتبار امسال دولت برای اطفای حریق از طریق بالگرد در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار نگرفته است و به همین دلیل سازمان جنگل‌ها هنوز نتوانسته با نهادهایی که در اطفای حریق به این سازمان کمک می‌کنند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

کد خبر 446044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha