دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

سید مرتضی احمدپور -  تبریز - خبرنگار: ۷ سال قبل بود که زمزمه ایجاد محدوده ترافیکی در مرکز تبریز در شورای ترافیک استان مطرح شد و در آن زمان به علت نبود زیرساخت‌های لازم در حد یک طرح باقی ماند.

مسیر سخت طرح  زوج و فرد درمرکز تبریز

در سال‌های بعد و به دنبال افزایش ترافیک در مرکز شهر، این طرح دوباره مطرح و قرار شد در خیابان‌های مرکزی تبریز، محدوده بازار و جمهوری اسلامی و همچنین میدان ساعت اجرا شود. اما در سال‌های اخیر این طرح نتوانسته است موفقیتی در مرحله اجرا پیدا کند و به جای آن طرح‌های دیگری چون lez و تغییر مسیر حرکت خودروها از میدان ساعت به خیابان‌های جمهوری و خاقانی اجرا شد. در آخرین تصمیم - طی روزهای اخیر - هم قرار شده است تا چند روز دیگر طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی تبریز اجرا شود؛ طرحی که اجرای آن همچنان به زیرساخت‌های متعدد نیاز دارد.

  • کنترل محدوده مرکزی سخت است

کارشناس مدیریت شهری با بیان این‌که زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح زوج و فرد در تبریز وجود ندارد، اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر، هرگاه مشکل ترافیکی در مرکز شهر مطرح شده، شورای ترافیک جلسه برگزار و به صورت فرمایشی اجرای طرح زوج و فرد را مطرح کرده است. خروجی آن هم تاکید بر اجرای این طرح است در حالی که به علت نبود زیرساخت‌ها تاکنون این طرح اجرا نشده و کارایی نداشته است.

«علی صولتی» ادامه می‌دهد: شورای ترافیک باید با کمیته فنی در این زمینه هماهنگ باشد و نظرات تخصصی این کمیته را دریافت کند. علاوه بر آن، شورای ترافیک شهرستان تبریز و فرمانداری به عنوان تامین‌کننده امنیت اجتماعی و کنترل‌کننده حواشی اجتماعی باید در این طرح حضور جدی و همراهی داشته باشند. وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد دوربین‌های مرکز تبریز نسبت به شهرهای بزرگ دیگر کمتر است. علاوه بر آن، پلیس راهور بارها اعلام کرده است که نیروهای کمی برای کنترل همه‌جانبه دارد. از همه مهم‌تر، کوچه‌های فرعی و معابر متعددی هستند که به مرکز شهر متصلند و امکان کنترل تمامی این معابر وجود ندارد. با این شرایط، چگونه می‌توان چنین طرحی را اجرا کرد؟

این کارشناس با اشاره به نقشه مرکز شهر عنوان می‌کند: مرکز شهر در حقیقت مجموعه‌ای از کوچه‌های متعدد است که با مسیرگشایی در دهه‌های گذشته از هم جدا شده‌اند. شهروندان برای حرکت در این کوچه‌ها از خیابان‌ها عبور می‌کنند بنابراین کنترل داخل کوچه‌ها هم عملا ممکن نیست. وی به تراکم مرکز شهر هم اشاره و اظهار می‌کند: تراکم جمعیت و همچنین تعداد خودروهای ساکنین مرکز شهر و علاوه بر آن ادارات واقع در این محدوده بسیار زیاد است و عملا محدود کردن این بخش برای شهروندان مشکلات زیادی دارد. صولتی عنوان می‌کند: نکته دیگر عدم کشش حمل‌ و نقل عمومی در مرکز شهر است. امروز، در حالی که با وجود عدم اجرای چنین طرحی، ظرفیت اتوبوسرانی و تاکسیرانی در مرکز شهر پر شده است، چگونه می‌توان از شهروندان انتظار داشت برای تردد به مرکز شهر از اتوبوس‌های شرکت واحد یا تاکسی استفاده کنند؟

  • توجه به نواقص گذشته در اجرای طرح

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی می‌گوید: مدیریت ترافیکی محدوده مرکزی تبریز امری حیاتی است و نمی‌توان صرف وجود مشکلات و برخی کمبودهای زیرساختی اجرای آن را متوقف کرد، بلکه تلاش می‌کنیم کمبودها شناسایی و زیرساخت‌ها تامین شوند. «جواد رحمتی» با بیان این‌که این طرح در مرکز کشور و برخی شهرهای بزرگ اجرا شده است، عنوان می‌کند: با حل مشکل تعداد کم دوربین‌های هوشمند و کمبود تجهیزات می‌توانیم این طرح را در تبریز هم اجرا کنیم. البته برخی ملاحظات اجتماعی هم در روند اجرای این طرح وجود دارد.

وی با اشاره به احتمال نارضایتی برخی شهروندان از اجرای طرح، بر ماموریت فرمانداری تبریز در زمینه اجرای پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: در این زمینه فرمانداری تبریز به صورت جدی در کنار شورای ترافیک استان خواهد بود تا مسائل حاشیه‌ای به حداقل برسد. رحمتی از همکاری کمیته فنی مشترک و شورای ترافیک استان در اجرای این طرح خبر می‌دهد و بیان می‌کند: با اقدامات کارشناسی به استقبال اجرای این طرح می‌رویم و نباید به صورت شتابزده و دستوری این طرح را اجرایی کرد. همچنین، شرکت اتوبوسرانی و تاکسیرانی هم باید برای ارتقای خدمات خود در این محدوده تلاش کنند.

  • امکان اجرای موفق طرح در تبریز

رئیس پلیس راهور تبریز نیز با اشاره به تصمیم شورای ترافیک استان برای اجرای طرح زوج و فرد در تبریز بیان می‌کند: به احتمال زیاد محدوده اجرای طرح چهارراه باغشمال به سمت میدان ساعت، میدان باغ فجر به سمت میدان ساعت و پل قاری به سمت دانشسرا باشد. همچنین، اول راسته‌کوچه به سمت میدان نماز و تقاطع فلسطین به سمت میدان نماز هم در این محدوده خواهند بود.

«حبیب راهور» می‌گوید: کاهش ترددها نشانگر موفقیت این طرح خواهد بود. امیدواریم با همکاری مردم ترافیک روان شود و کاهش تردد خودروها در این محدوده محقق شود. البته، با توجه به اجرای این طرح در سال گذشته، زمان سفر در مرکز شهر هم می‌تواند کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.  وی از همکاری کامل نیروهای راهور در اجرای این طرح خبر می‌دهد و می‌افزاید: پلیس راهور با هماهنگی مسئولان استانی و انتظامی در اجرای این طرح همکاری می‌کند و آموزش‌های لازم هم به همکاران ارائه شده است. با وجود کمبود نیرو، به صورت شبانه‌روزی برای کاهش ترافیک شهر همکاری می‌کنیم.

  • مشکلات اجرای طرح زوج و فرد در تبریز

زمستان سال قبل بود که قرار شد در روزهای پایانی سال و با توجه به افزایش تردد در مرکز شهر و همچنین ازدحام در بازار، طرح زوج و فرد خودروها در تبریز اجرا شود. اما اجرای این طرح تنها ۲ روز دوام آورد. مسئولان هم برای توجیه ناکامی آن اعلام کردند که این طرح به صورت آزمایشی و تشویقی اجرا شد و حتی پلیس راهور تبریز هم در مصاحبه‌ای از همکاری خوب شهروندان در اجرای آن خبر داد. اما مشخص نشد اگر این طرح موفق بوده، چرا اجرای آن خیلی زود متوقف شد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در اجرای این طرح مطرح می‌شود کنترل و جریمه هزاران خودرویی است که بی‌توجه از خیابان‌ها و حتی معابر و کوچه‌های فرعی به طرح زوج و فرد وارد محدوده شهر می‌شوند.

کد خبر 446023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha