بعد از انتشار فیلم پرحاشیه برخورد تند مأمور لباس شخص پلیس با دختر نوجوانی در یکی از محله‌های شرق تهران، سؤالی که بارها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد این بود که قانون درباره نحوه برخورد پلیس با افراد چه می‌گوید و آیا اصلا مأموران پلیس مرد حق برخورد با زنان را دارند یا خیر؟

پليس

طبق ماده ۵۷۰قانون مجازات اسلامی: «هریک از مقامات و مأموران وابسته به نهادها و دستگاه‌های حکومتی که برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب کنند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم کنند علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دوماه تا سه سال محکوم خواهند شد. » همچنین طبق اصلی ۳۹قانون اساسی: «هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی و تبعید می‌شود ممنوع و موجب مجازات است. »

همچنین شهناز سجادی دستیار حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در واکنش به ماجرای درگیری مأموران پلیس با دختری در پارک پلیس به ایسنا گفته است: مشابه اقدام اخیر مأمور انتظامی شخصی‌نما را چند سال قبل نیز در میدان هفت‌تیر شخصاً مشاهده کردم، در آن ماجرا هم زنی که شاید فقط روسری‌اش عقب بود، هم روسری و هم مانتواش در کشمکش پلیس خلع شد و هم فرد نامحرم بدن او را لمس کرد، مثلاً این خانم امر به معروف شده بود. به گفته سجادی، مأمور شخصی که با دختر درگیر شده و سایر مأموران تماشاچی در صحنه به موجب قانون اساسی و حقوق شهروندی مستوجب تعقیب کیفری است.

او می‌گوید: «چنانچه حین دستگیری و بازداشت و در زندان به عفت زنان و دختران ولو از سوی مأموران و حین انجام ماموریت تعرضی شود، به اتهام ارتکاب عمل منافی عفت که بغل کردن زن نامحرم نیز از مصادیق آن است، به موجب ذیل ماده ۶۳۷ قانون تعزیرات دارای مجازات است، به‌ویژه که این تعرض و هتک حیثیت در ملا عام صورت گرفته و در جهان بازتاب ناخوشایندی از چهره نظام جمهوری اسلامی ارائه شده است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: به موجب ماده ۱۰۰ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز به‌عنوان جرم عمومی و بدون نیاز به شکایت آن دختر دادستان عمومی و انقلاب مکلف به ورود به این موضوع هستند و بالطبع آن دختر نیز اگر قبل از دستگیری مذکور مرتکب جرم شده باشد تاکنون تحت تعقیب قرار گرفته است. علاوه بر اینها براساس «حق رعایت کرامت انسانی»، انجام اعمالی همچون تحقیر متهم، توهین به او ممنوع است و درصورت وقوع متهم می‌تواند شکایت خود را در مراجع قضایی پیگیری کند. طبق قانون متهمان زن نیز بایستی توسط مأموران زن بدرقه و اعزام شوند و بازداشت و نگهداری آنان نیز فقط تحت نظرگاه مخصوص بانوان امکانپذیر است.

کد خبر 446008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha