مدیر عامل بورس کالا از انتشار اوراق بهادار مبتنی بر طلای آب شده خبر داد وتاکید کرد:به زودی معاملات اوراق آتی با پیشرفت های قابل توجهی مواجه خواهد شد.

اقتصادي بورس

به گزارش همشهری، اوراق بهادار سازی کالاها در ایران هنوز مراحل کودکی خود را سپری می کند درحالی که قدمت مبادلات اوراق بهادار مبتنی بر کالا ها به قرن ها قبل باز می گردد و در ایران هم معاملات کالا ها بر مبنای اوراق بهاداری مشابه اوراق آتی، گواهی سپرده یا سلف در دوره‌های گذشته رواج داشته است. با این حال مدت هاست موضوع معاملات کالا بر مبنای اوراق بهادار فراموش شده است. برهمین اساس بورس کالا برنامه جامعی را برای انجام معاملات کالاها بر مبنای اوراق بهادار که می تواند گام مثبتی در شفافیت بازار و نقدشوندگی بازار داشته باشد بر داشته است.

بر همین اساس حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به روند رو به رشد توسعه معاملات اوراق بهادار مرتبط با کالاها در چند سال گذشته، گفت: اقداماتی برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر محصولات کشاورزی مانندزیره، پسته، خرما یا حتی طلای آب شده در جریان است.

او با بیان اینکه، پیش‌بینی می‌شود بازار آتی بورس‌ کالا در سال‌های آینده پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشد توضیح داد: با این حال یکی از مشکلات بازار آتی مباحث تقنینی است؛ یعنی با وجود اینکه سازمان بورس و مجموعه بازار سرمایه معاملات اوراق آتی را به رسمیت می‌شناسند اما این کافی نیست و نیاز است مراجع بالاتر نیز از فواید و سازوکار این نوع معاملات آگاهی داشته باشند.

او تاکید کرد: شاید بهتر باشد که جایگاه تقنینی ابزارهای مالی از قوانین صرف بازار سرمایه به قوانین بالادستی هم منتقل شود و در آنجا هم برای همه مکاتب حقوقی و قانونی ما این فهم ایجاد شود که این ابزار مفید و سودمند هستند.

مدیر عامل بورس کالا تاکید کرد: در تلاشیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و بازارهای آتی را هم توسعه دهیم اما برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری جدید با مشکلات زیادی مواجه ایم.

هرچند او اشاره ای نکرد که این محدودیت ها را کدام نهاد ایجاد می کند اما اضافه کرد: محدودیت‌هایی برای صدور مجوزهای جدید برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید ایجاد شده که جلوی توسعه بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری را گرفته است.

سلطانی‌نژاد گفت: اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت، بدون شک هم‌اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا آن‌قدر بزرگ شده بودند که تنه به تنه بسیاری از بازارها می‌زدند و رشد بسیار زیادی کرده بودند، اما این محدودیت‌ها روند توسعه صندوق‌ها را متوقف کرده است.

کد خبر 446000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha