مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

رمضان نوری - مهران - خبرنگار: این روزها مسافران عراقی از نبود نظارت کافی بر قیمت‌ کرایه تاکسی‌ها در پایانه مرزی مهران و معضل بزرگ مسافرفروشی در مرز گلایه‌های زیادی دارند.

مرز مهران

اخذ کرایه‌های سنگین از مسافران، نبود نظارت بر قیمت‌ها و عملکرد رانندگان، عدم رسیدگی به شکایت‌ها و گلایه‌های مسافران عراقی و بالاخره فروش بین راهی مسافران توسط راننده‌های تاکسی‌ها مجموعه‌ای از سودجویی‌ برخی تاکسیداران شهر مهران را تشکیل می‌دهند. این وضعیت قبلا به همت دادستان و فرماندار سابق مهران تا حدودی ساماندهی شد، اما روند دلالی و فروش مسافر به نقطه پایان نرسید و اکنون به اوج خود رسیده است.

مسافران عراقی که از مرز مهران عازم قم می‌شوند، با قیمت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان توسط دلال‌ها به راننده‌هایی که اکثرا غیربومی هستند، محول می‌شوند تا به مقصد رسانده شوند. درواقع دلال‌هایی در لباس راننده‌های پایانه، مسافران عراقی را سوار خودروی می‌کنند و سپس در میانه راه، آنها را به رانندگان دیگر می‌سپارند و در عین حال کرایه بیشتری هم از این مسافران دریافت می‌کنند.

علاوه بر مسافران و زائران، دانشجویان عراقی نیز که برای تحصیل به دانشگاه ایلام رفت و آمد می‌کنند، از دریافت کرایه‌های چندین ‌برابری عده‌ای از تاکسیداران گلایه دارند. نارضایتی و عصبانیت مسافران عراقی از وضعیت کرایه‌ها به جایی رسیده است که ورود مسافران این کشور از طریق مرز مهران نسبت به سال قبل کم شده و آنها خواهان ورود به ایران از دیگر مرزها هستند. این وضعیت تا جایی پیش رفته است که امام‌جمعه مهران چند روز پیش به شدت از وضعیت کرایه‌ها و بی‌احترامی به مسافران و زائران عراقی در مرز مهران انتقاد کرد و خواهان ساماندهی این اوضاع نامطلوب شد.  

  • ورود دادستان مهران به ماجرا

ماجرای دریافت کرایه بیش از حد مصوب از زائران عراقی در مرز مهران پای دادستان این شهرستان را به ماجرا باز کرد. «علی حاجیان» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از ضرب‌الاجل ۱۰ روزه به مدیران دولتی شهرستان برای حل معضل مسافرفروشی و سایر تخلفات در مرز خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورت عدم انجام وظایف قانونی و اهمال در انجام وظایف که باعث مشکلات فوق شده است، برای مدیران متخلف پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

وی بیان می‌کند: علت اصلاح نشدن پدیده زشت مسافرفروشی در مرز مهران، کوتاهی مدیران اجرایی در انجام وظایف قانونی‌شان است. حاجیان ادامه می‌دهد: پس از بارها برگزاری جلسه و وجود مصوبات، متاسفانه مدیران یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند که مشکلات حل شوند.

  • برخورد با راننده‌های متخلف

مدیر پایانه مرزی مهران نیز در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: مرز مهران به دلیل نزدیکی به عتبات عالیات و شهرهای بزرگ عراق، خصوصا بغداد، مرز موردنظر ۷۰ درصد از زائران و مسافران عراقی و ایرانی برای تردد بین ۲ کشور است. «مجتبی سلیمانی» می‌افزاید: هیچ راننده‌ای حق مسافرگیری اجباری ندارد و در صورت مشاهده، با آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که دریافت کرایه‌های چندبرابری از مسافران عراقی و دیگران مسافران ممنوع و خلاف اخلاق و قانون است، اظهار می‌کند: با خودروهایی که از مسافران کرایه بیشتری می‌گیرند یا اقدام به مسافرفروشی یا مسافرگیری اجباری می‌کنند، به شدت برخورد می‌شود. سلیمانی می‌گوید: در جلسات کمیسیون‌های مواد ۱۱و ۱۲ حمل ‌و ‌نقل و پایانه‌های استان ایلام طی سال گذشته ۵۰۰ مورد پرونده تخلف شرکت‌های حمل ‌و نقل و رانندگان حمل ‌و ‌نقل برون‌شهری بررسی شد.

  • پیگیری تخلف رانندگان پایانه مهران

سلیمانی می‌گوید: اگر شرکت‌ها یا رانندگان مسافربری در خصوص کرایه مصوب تخلف کنند، مسافران می‌توانند با تلفن گویای ۱۴۱ یا ۰۸۴۳۳۳۳۱۸۲۲ اداره کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان ایلام تماس بگیرند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایت آنها رسیدگی شود. وی ادامه می‌دهد: ۷ شرکت مسافربری با ۱۵۰ دستگاه سواری و نیز ۱۶۰۰ دستگاه خودروی ناوگان مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری به مسافران در مرز مهران خدمات‌رسانی می‌کنند. مدیر پایانه مرزی مهران بیان می‌کند: روزانه حدود ۵ هزار مسافر در مهران جابه‌جا می‌شوند و این شهر مرزی به عنوان دروازه عتبات ‌عالیات دارای یکی از ترمینال‌های بزرگ مسافری است.

  • نظم و احترام متقابل؛ اولویت اول مرز مهران

 فرماندار مهران نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: کارهای قابل توجهی برای تسهیل تردد زائران صورت گرفته است و امیدواریم بخش مهمی از مشکلات و نواقص حمل مسافر در پایانه مرزی مهران حل شود. «اسد قاسمی» می‌افزاید: نظم و احترام متقابل در ۲ سوی مرز برای مسافران عراقی و ایرانی ضروری است. وی می‌گوید: توافق شده است که همه مسائل و مشکلات زائران و فعالیت‌های تجاری در ۲ سوی مرز ابتدا توسط فرمانداران ۲ شهرستان مرزی مورد بررسی قرار گیرد و حل و فصل شود.

کد خبر 445990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha