مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

فرشته رضایی  - رشت- خبرنگار: تالاب عینک یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است که مدت‌ها درگیر گیاه مهاجم نام سنبل آبی بود.

پاک‌سازی تالاب عینک

این گیاه مقاوم که غیربومی است راه تنفس تالاب را بست و در حال خشکاندن آن بود که پس از تلاش‌های نهادهای محیط‌زیستی پاک‌سازی شد. پس از آن، عینک دارای منظره‌ای چشم‌نواز و بدیع شد و انواع پرندگان و ماهیان در آن ‌زیست کردند، اما پس از حدود ۲ سال از ماجرا، از آنجا که بذر سنبل آبی بسیار مقاوم است، مجددا در تالاب شروع به رشد کرده است.

  • آب منطقه‌ای مقصر است

مدیرعامل موسسه محیط‌زیستی سرزمین ایده‌آل ما به همشهری گفت: در ۲ سال گذشته با حمایت مردم و بدون هیچ امکاناتی توانستیم این تالاب را به تنهایی پاک‌سازی کنیم. پس از آن توجه به تالاب بیشتر شد و طی یک سال قبل هم مدام پایش انجام می‌گرفت و نهادهایی همچون پدافند غیرعامل هم کمک می‌کردند. اما اکنون این موضوع دوباره مورد غفلت واقع شده و سنبل آبی به قسمت‌های مختلف تالاب نفوذ کرده است.

«پیمان بازدیدی» اضافه کرد: آب منطقه‌ای به عنوان متولی این تالاب مقصر است و باید کمک‌کننده اصلی باشد. سال قبل آب به این تالاب نرسید و باعث رشد بیشتر سنبل آبی شد. اگر این تالاب برای آب منطقه‌ای است، چرا برای جمع‌آوری این گیاه کمک نمی‌کند؟ نقش اداره کل حفاظت محیط‌زیست در این میان چیست؟  

وی افزود: گاهی این گیاه از سوی شهرداری منطقه ۴ پاک‌سازی می‌شود ولی شهرداری هم نیاز به کمک دارد. بذر سنبل آبی تا ۳۰ سال باقی می‌ماند و باید مدام جدا شود تا رشد نکند. امیدوارم نهادهای مسئول برای زحمتی که قبلا کشیده شده، ارزش قائل شوند و این تالاب ارزشمند را حفظ کنند.

  • کسی پاسخگو نیست

معاون خدمات شهری شهرداری رشت هم با گلایه از اداره کل حفاظت محیط‌زیست و شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: در حال پاک‌سازی سنبل آبی هستیم. نه اداره کل حفاظت محیط‌زیست نه آب منطقه‌ای استان اعتنایی به این کار نمی‌کنند. شهرداری هم کجدار و مریز این کار را انجام می‌دهد. «علی مقصودی» بیان کرد: این کار به معنای ضایع شدن حق مردم است.

اگر قرار است فقط شهرداری پاک‌سازی انجام بدهد به ما امکانات و نیرو بدهند تا انجام دهیم. محیط‌زیست باید به ما قایق بدهد بیل بکهو بدهد تا اقدام کنیم، اما متاسفانه کسی پاسخگو نیست. ما هم به دلیل زحمتی که ۲ سال پیش کشیده شده دلمان می‌سوزد و به این تالاب توجه می‌کنیم. هنگامی که صحبت از مالکیت می‌شود آب منطقه‌ای می‌گوید من مالکش هستم ولی برای پاک‌سازی کمکی نمی‌کند.

  • تهدید دوباره رودخانه چمخاله

سال گذشته با همکاری سازمان محیط زیست گیلان و شهرستان لنگرود و دسگر اداره‌های ذی‌ربط سطح رودخانه‌ چمخاله لنگرود از وجود سنبل آبی پاکسازی شده بود، اما به تازگی رویش این گیاه مهاجم در سطح این رودخانه‌ها مشاهده شده است.

  • اختصاص ۲ قایق

معاون فنی محیط‌زیست در خصوص ارائه امکانات به شهرداری منطقه ۴ رشت برای پاک‌سازی سنبل آبی گفت: برای این کار دستور داده‌ایم ۲ قایق از صومعه‌سرا بیاورند تا به آنان کمک شود. «منصور سربازی» در مورد کمک نکردن نهادهایی مثل اداره کل حفاظت محیط‌زیست و آب منطقه‌ای استان هم بیان کرد: این تالاب در محیط شهری واقع شده و شهرداری متولی پاک‌سازی آن است.

البته مالکیت حقابه با آب منطقه‌ای است اما پاک‌سازی توسط شهرداری انجام‌ می‌شود. وی افزود: در جلسات سال‌های گذشته پدافند غیرعامل دستگاه‌های مرتبط تقسیم کار کردند و قرار شد هر کدام کاری را بر عهده بگیرند. قطعا شهرداری یا اداره کل حفاظت محیط‌زیست به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. ضمن این‌که سال گذشته با کمک سازمان زندان‌ها بخش زیادی از تالاب از سنبل آبی پاک‌سازی شد.  بنابراین لازم است باز هم در مجموعه فرمانداری و استانداری این دقت و حساسیت ایجاد شود تا معضل سنبل آبی بار دیگر حل و فصل شود.

کد خبر 445971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha