مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین ماشینی که می‌توان آن را زیر آب هم راند، قرار است که ماه آینده در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل ژنو به نمایش درآید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت راین‌اسپید جمعه 15 فوریه (26 بهمن) اعلام کرد که ماشین "اسکوبا" که مانند یکی از وسائل فیلم‌های جیمز باند به نظر می‌رسد، اولین ماشین واقعی زیرآبی است.

رئیس شرکت راین‌‌اسپید، فرانک ریندرکنشت،از مشتاقان جیمز باند است که سال‌ها به دنبال ساختن این وسیله نقلیه دوزیست رابوده است.

او در بیانیه‌ای گفت: "سه دهه است که من رویای ساختن ماشینی که بتواند زیر آب حرکت کند را در سر داشته‌ام. اکنون ما این رویا تحقق بخشیده‌ایم."

این ماشین اسپورت می‌تواند به یک وسیله نقلیه زیرآبی تغییر شکل پیدا کند که در آن سرنشینان می‌توانند بدون استفاده از ماسک هوای فشرده تنفس کنند.

ریندرکنشت گفت: "بی‌شک ساختن یک ماشین غیرقابل‌نفوذ نسبت به آب و با مقاومت کافی در برابر فشارتا بتواند زیر  مانور کند کار آسانی نیست. اما چالش اصلی ساختن ماشینی زیرآبی بود که بتواند مانند ماهی در زیر آب حرکت کند."

این ماشین که با موتورهای الکتریکی به جلو رانده می‌شود، می‌تواند تا 10 متر به زیر آب فرو رود.

طراحی دری که به سمت بالا باز می‌شود، به  جز گرایشی زیباشناختی، در واقع یک خصوصیت ایمنی است که به مسافران امکان می‌دهد در وضعیت‌های اورژانس به سرعت از ماشین بیرون بیایند و مشکل وارد آمدن فشار زیاد آب بر پنجره‌های ماشین را هم برطرف می‌کند.

این اختراع در نمایشگاه اتومبیل ژنو که در 4 مارس (14 اسفند) به روی خبرنگاران گشوده خواهد شد و عموم از 6 تا 16 مارس از آن بازدید می‌کنند، به نمایش درخواهد آمد.

هنوز قیمت فروش این ماشین اعلام نشده است.

کد خبر 44594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز