مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۴
۰ نفر

امیر عفاف-  شیراز- خبرنگار: چندی پیش «نیکنام حسینی‌پور» مدیرعامل خانه کتاب، اعلام کرد که در کشور برای ۱۷ هزار ناشر مجوز فعالیت صادر شده است، اما ۵۰۰ ناشر به فعالیت خود ادامه داده‌اند که از این تعداد نیز فقط ۱۰۰ ناشر به صورت جدی و مدون به چاپ و نشر کتاب می‌پردازند.

وعده استاندار برای رونق بازار نشر در فارس

به گفته دست‌اندرکاران عرصه چاپ و نشر، از مهم‌ترین دلایلش توقف ماشین‌های چاپ، گرانی کاغذ و کاهش سرانه مطالعه است. ۲۵ اردیبهشت درباره این بحران فرهنگی با مدیر انتشارات نوید شیراز که ۱۹ بار به عنوان ناشر برگزیده کشور و ۲۷ بار به عنوان ناشر برگزیده استان‌ها انتخاب شده است، گفت‌وگویی داشتیم.

«داریوش نویدگویی» که از ۵۰ سال پیش تاکنون بیش از ۳۶۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است، در این گفت‌وگو جدا از تشریح تنگناهای کنونی حوزه چاپ و نشر برای خروج از بحران، راهکارهایی ارائه داد که کارشناسی‌شده و دقیق بود. چهارشنبه گذشته نیز «عنایت‌الله رحیمی» استاندار فارس، به منزل او رفت تا ضمن قدردانی از سال‌ها زحمات بی‌شائبه فرهنگی، پای حرف‌های ناشری بنشیند که می‌داند کدام مرهم را روی زخم بگذارد.  

  • قدردانی از ناشر برگزیده کشور

در ابتدای این مصاحبت، استاندار فارس منابع و ساختار فرهنگی را سرمایه ملل دانست و با اشاره این‌که فرهنگ هر جامعه ماندگار و اثرگذار است گفت: قدردانی از اهالی فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین واجب است و امیدواریم آیندگان نیز این سرمایه‌های ارزشمند را ارج بگذارند. رحیمی که فارغ‌التحصیل دانشکده هنر است، با تاکید بر این‌که مسئولان نیز باید قدردان فعالان فرهنگ فارس باشند اضافه کرد: شخصا از فعالیت انتشارات نوید شیراز در مقاطع گوناگون بهره برده‌ام و جا دارد از سال‌ها زحمات استاد نویدگویی سپاس‌گزاری کنم. وی از گسترش همه موارد فرهنگی و هنری در کنار هم به عنوان ضرورت یاد کرد و ادامه داد: در این شرایط است که مخاطبان حق انتخاب دارند و با توجه به نیاز و احساسات درونی به سمت علاقه خود حرکت می‌کنند.

  • مشکلات ناشران در شهرستان‌ها

مدیر انتشارات نوید شیراز نیز به شرایط سخت ناشران شهرستان‌ها نسبت به همکاران تهران اشاره کرد و گفت: ناشران تهران از امکانات بیشتری بهره می‌برند و برای دریافت مجوز چاپ و نشر با مشکلات کمتری مواجهند. نویدگویی از توزیع کتاب به عنوان مشکل دیگر ناشران یاد کرد و افزود: با توجه به کاهش شمارگان کتاب در تهران و افزایش هزینه‌های ارسال، ناشران مطرح عناوین کمی را به شهرستان‌ها ارسال می‌کنند. وی با بیان این‌که ناشران مطرح تهران به چاپ دیجیتال روی آورده‌اند و شمارگان کتاب‌ها به ۵۰۰‌نسخه یا کمتر رسیده است اضافه کرد: کمبود و گرانی کاغذ بسیاری از فعالان حوزه چاپ و نشر را بیکار و خانه‌نشین کرده است.

نویدگویی با تاکید بر این‌که چراغ انتشارات نوید شیراز نباید بعد از ۵۰ سال خاموش شود گفت: استقبال استاندار فرهیخته و فرهنگی از کتاب‌های گوناگونی که با موضوع فارس توسط انتشارات نوید منتشر شده است علاقه وی را به فرهنگ این استان و ترویج مطالعه نشان داد. وی با اشاره به این‌که از استاندار توقع حمایت مالی نداریم افزود: از وی انتظار داریم که با تمهیدات ویژه و برنامه‌ریزی در استان که سابقه فرهنگی ارزشمندی دارد، دیدگاه و تفکرات فرهنگی را گسترش دهد. نویدگویی از استاندار خواست برنامه‌های فرهنگی را در سازمان‌های دولتی افزایش دهد و رحیمی نیز در این زمینه قول مساعد داد.

  • نقش اداره‌های دولتی در ترویج مطالعه

این ناشر برگزیده که اعتقاد دارد اداره‌ها و نهادهای وابسته به دولت می‌توانند برای هدیه دادن به میهمانان کتاب را انتخاب کنند، گفت: اداره‌های  دولتی در طول سال به مناسبت‌های گوناگون بسته‌های هدیه ارائه می‌کنند که کتاب نیز می‌تواند در این بسته قرار گیرد. نویدگویی با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته کتابخانه‌های ادارات دولتی رونق فراوانی داشت اضافه کرد: در سال‌های اخیر کتابخانه‌های اداره‌های  دولتی به دلیل کمبود بودجه تعطیل شده یا از رونق افتاده‌اند. وی ادامه داد: ادارات دولتی می‌توانند بودجه محدودی را به خرید کتاب اختصاص دهند و با معاوضه کتاب‌ها برای مخاطبان که عمدتا کارمند هستند، تنوع ایجاد کنند.

  • ارتقای جایگاه نمایشگاه کتاب فارس

نویدگویی به استاندار پیشنهاد داد که با برنامه‌ریزی جامع و دقیق، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فارس به صورت گسترده‌تری برگزار شود.  وی با بیان این‌که از فارس به‌خصوص شهر شیراز برای برگزاری نمایشگاه کتاب انتظار بیشتری می‌رود اضافه کرد: شهرداری در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سهم چشمگیری دارد و شهرداری شیراز نیز می‌تواند در این میان نقش قابل‌ملاحظه‌ای داشتهباشد.

نویدگویی همکاری سایر دستگاه‌های دولتی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب فارس ضروری توصیف کرد و ادامه داد: بار برگزاری این نمایشگاه نباید فقط بر دوش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باشد و توافق‌های بین‌دستگاهی در این خصوص لازم است.استاندار فارس برای توسعه نمایشگاه آینده کتاب فارس و ارتقای کمی و کیفی آن نسبت به سال‌های قبل قول مساعد داد.  در این دیدار «عبدالرضا قاسم‌پور» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، «صابر سهرابی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و «حسین واحدی‌پور» پیش‌کسوت مطبوعات و صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه «خبر جنوب» نیز حضور داشتند.

کد خبر 445852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha