معاملات آزمایشی بازار گواهی سپرده زیره سبز از هفته گذشته در بورس کالا آغاز شد.

بورس

این بازار در مدت کوتاهی که از تاسیس آن می‌گذرد نه تنها مورد توجه کشاورزان و بازرگانان زیره قرار گرفته بلکه مسوولان دولتی هم از تجربه موفق بازارسرمایه در ساماندهی بازار زعفران و زیره راضی به نظر می رسند.

چنان که رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اعتقاد ویژه ای دارد و به مرور شاهد عرضه انواع کالاها در این بستر و آشنایی کشاورزان کل کشور با مزایای بورسی شدن محصولات خواهیم بود.

شهلا افشار گفت:  همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آشنایی کشاورزان با سازوکار بورس کالا با جدیت دنبال می شود به طوریکه ما در مراحل مختلف با حضور هیات های مختلف در تک تک استان ها و سر زمین های کشاورزی با کشاورزان صحبت کرده و آموزش های مختلف را در زمینه عرضه محصولات در بورس و مزایای این بازار ارایه می کنیم.

  • رفع مشکلات ساختاری بازار

شهلا افشار با اعلان این موضوع که وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی جدی به کارکرد بورس کالا دارد، افزود: هر یک از مزیت های بورس کالا می تواند یک مشکل ساختاری در بخش کشاورزی را پوشش دهد. در وهله نخست که شفافیت قیمت و معاملات بر بازار محصولات کشاورزی با ورود کالاها به بورس حاکم می شود. موضوع دیگر به کیفیت تولید برمی گردد به طوریکه کشاورز به کمک سازوکارهای موجود در این بستر معاملاتی و لزوم رعایت استانداردهای کیفی، تشویق به تولید محصول با کیفیت تر می شود.

افشار گفت: با توجه به وضعیت تامین منابع مالی و نقدینگی بخش کشاورزی که واقعا برای دولت مشکل آفرین است، بورس کالا در حوزه تامین مالی بخش کشاورزی یک راهکار برای دولت به شمار می رود و به طور حتم در سال های آینده از ظرفیت های این بورس بیش از گذشته استفاده خواهد شد.

  • ادامه موفقیت زعفران در بازار زیره

 رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بورس می تواند همانند تجربه موفق زعفران در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز موفق عمل کند، اعلام کرد: زمانی مدیران ارشد در وزارتخانه اعتقاد چندانی به بورس نداشتند و مطرح می کردند که کشاورز بورس را نمی شناسد، در نتیجه نمی پذیرد که پس از سال ها معامله سنتی محصولش را در بورس عرضه کند. همچنین اعلام  می شد که در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورز به هیچ عنوان برای عرضه محصولش در بورس هزینه انبارداری پرداخت نخواهد کرد اما پس از اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت به همه اثبات شد که بورس کالا بهترین سازوکار برای مبادله کالاهاست.

افشار ادامه داد: در زمان تدوین دستورالعمل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، همان مدیران پس از مشاهده و ارزیابی مزایا و کارکردهای این بازار، با حضور در استان ها از بورس دفاع تمام قد کردند و امروز وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد ویژه ای به کارکردهای بورس کالا دارد.

او  تاکید کرد: با تلاش هایی که در این زمینه و برای شناسایی مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام شد و با توجه به اینکه دولت نقدینگی پایینی دارد، مسئولان و نیز کشاورزان به این نتایج رسیدند که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس، شفافیت قیمتی ایجاد می شود، محصول کشاورز برندسازی شده و کشورهای دیگر محصولات ایرانی را در دنیا می شناسند که به مرور و پس از گذار از شرایط خاص اقتصادی کشور شاهد بورسی شدن انواع محصولات کشاورزی خواهیم بود.

  • اعتماد کشاورزان به بورس

افشار به مشکلات اجرای خرید تضمینی و وصول مطالبات کشاورزان اشاره کرد و گفت: در قالب اجرای سیاست خرید تصمینی، مشاهده می کنیم که به دلیل مشکلات بودجه ای دولت، مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می شود این در حالی است که در بورس، کشاورزان می توانند تنها طی دو روز کاری عمده پول حاصل از فروش محصول خود را دریافت کنند.

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: همین امر یک انگیزه تشویقی برای کشاورزان شده تا بورس را بیش از گذشته بشناسد و با مزایای آن آشنا شوند. از این رو، باید تلاش کنیم در خصوص معرفی هرچه بیشتر این پتانسیل ها و مزایای بورس بیشتر فرهنگ سازی شود.

او با تاکید بر اینکه کشاورزان نیز طی سال های اخیر به بورس اعتماد کرده اند، گفت: در حال حاضر کشاورزان بگونه ای به بورس اعتماد دارند که حتی در سال گذشته که محصول ذرت در بورس عرضه شد، با وجود آنکه قیمت بازار از قیمت تضمینی خرید آن بالاتر بود، اما کشاورزان اصرار به عرضه محصول خود در بورس داشتند؛ زیرا علاوه بر دریافت سریع پولشان، به مزایای عرضه با این مکانیسم معاملاتی آشنایی پیدا کرده اند.

افشار گفت: پیش بینی می کنیم امسال رویدادهای مثبت سال گذشته در خصوص محصول ذرت تکرار شده و در خصوص سایر محصولات از جمله زعفران و زیره موفقیت های خوبی در بورس حاصل شود.

  • استقبال تاجران زیره

یک فعال بازار زیره استان گلستان معتقد است تاسیس بازار گواهی سپرده زیره در بورس کالا از یک سو موجب شفافیت قیمت این محصول شده و از سوی دیگر باعث می شود تا کشاورزان محصول خود را بدون هیچ واسطه ای به بهترین قیمت در بازار داخلی عرضه کنند.

فریدون سالارخانی در باره مزایای راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: با توجه به کشت بالای زیره و زعفران در استان گلستان و همچنین وجود واسطه های پرشمار، بهترین اهرم برای کشاورزان این است که بتوانند بدون واسطه محصول خود را با قیمت واقعی بفروشند که این امکان تنها از طریق سازوکار بورس کالا فراهم می شود.

او تاکید کرد: ورود محصول زیره به بورس کالا باعث می شود تا کشاورزان تولیدشان را بدون هیچ واسطه ای در بازار داخلی عرضه کنند و بعد از کسب تجربه در نهایت بتواند در بازار خارجی نیز فعال شوند.

به گفته او، مبادلات سنتی محصولات کشاورزی همواره برای کشاورز و تولیدکننده دارای هزینه های اضافی زیادی است که در صورت آشنایی کشاورزان با مزایای بورس، عمده کالاها پس از برداشت راهی تابلوی بورس می شود و بسیاری از هزینه ها در روند تولید و فروش نیز کاهش می یابد.

سالارخانی ادامه داد: عرضه زیره در بورس کالا علاوه بر حذف واسطه ها، در شفافیت قیمت محصول و کشف قیمت عادلانه آن نیز بسیار موثر است زیرا از این طریق تولید کننده و مصرف کننده رو به روی هم قرار می گیرند که در این صورت واسطه ها حذف شده و معامله برد- برد صورت می گیرد به طوری که هر دوطرف از این معامله منتفع می شوند.

او تاکید کرد: راه اندازی گواهی سپرده زیر سبز برای کشاورزان بسیار سودمند است و و قطعا با استقبال مواجه می شود از سوی دیگر بعد از راه اندازی گواهی سپرده، امکان راه اندازی معاملات آتی و آپشن این محصول وجود دارد. البته در این حوزه باید اطلاع رسانی گسترده ای صورت بگیرد به طوری که اگر کشاورزان با نحوه معاملات آتی و آپشن آشنا شوند مطمئنا دیگر به سراغ فروش ارزان محصولاتشان به واسطه ها آن هم پیش از فصل برداشت نمی روند.

کد خبر 445837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha