مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

کوروش کائی - ایلام –خبرنگار: هر سال در فصل تابستان خبرهای تلخی درباره غرق‌شدگی در ایلام شنیده می‌شود و طی یک ماه گذشته هم چندین مورد غرق‌شدگی در این استان گزارش شده است.

مناطق شنا ممنوع

بسیاری از جوانان ایلامی که به دلیل نبود امکانات شنا به آب پشت سدها پناه می‌برند، غرق می‌شوند. البته شنا کردن در آب پشت سدها ممنوع است ولی این کار همواره با بی‌توجهی دستگاه‌های متولی انجام می‌شود. در کلان‌شهرهای کشورمان، با فرارسیدن فصل تابستان و شروع اوقات فراغت، حضور جوانان در استخرها افزایش می‌یابد و ورزش شنا رونق بیشتری می‌گیرد. اما در ایلام جوانان و نوجوانان بیشتر به سمت آب‌تنی و شنا کردن در رودخانه‌ها و آب پشت سدها می‌روند. استان ایلام به دلیل کوهستانی بودن و داشتن شرایط مناسب آب و هوایی، چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی گوناگون و همچنین آبشارها و آبگیرها یکی از مناطق پرطرفدار برای ورزش‌های تابستانه به خصوص شنا کردن است. اما همین رودخانه‌ها جوانان و نوجوانان بسیاری را به کام مرگ کشانده‌اند.

  • معضل جدی استان

معاون اجتماعی انتظامی ایلام می‌گوید: آشنایی کامل با اصول و فنون شنا دلیل محکمی برای شنا در مناطق غیرمجاز نیست. آب پشت سدها سطحی آرام و فریبنده دارد چون زیر این سطح یک جریان شدید وجود دارد که از دید شناگران پنهان است و می‌تواند خطرات مرگباری را به وجود بیاورد. سرهنگ «فرزاد یاسمی» می‌افزاید: این را هم باید گفت که جوانان برای شنا کردن در این‌گونه مکان‌ها به صورت گروهی به آنجا می‌روند و با این‌که اصول اولیه شنا کردن را نمی‌دانند، چون در جمع دوستانه هستند، به شنا می‌پردازند. آنها فکر می‌کنند شنا کردن در کنار دوستان امن است و اگر اتفاقی بیفتد، دوستانشان به آنها کمک می‌کنند. اما بسیاری از آنها به دلیل ناآشنایی با فنون شنا و شرایط متفاوت رودخانه‌ها غرق می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: در چند سال اخیر غرق‌شدگی از معضلات جدی استان ایلام به شمار می‌رود که جوانان این استان را یکی از پس از دیگری به کام مرگ می‌کشاند. یاسمی می‌گوید: بیشتر غرق‌شدگی‌ها در استان ایلام در سدهای چم‌گردلان، سیمره و دویرج دهلران گزارش شده است. اما سد چم‌گردلان که منبع آب آشامیدنی ایلام به شمار می‌رود، بیشترین غرق‌شدگی را دارد. معاون اجتماعی انتظامی استان ایلام بیان می‌کند: مردم فکر می‌کنند چون شنا بلدند، اگر در رودها و سدها هم شنا کنند، اتفاقی برای‌شان رخ نمی‌دهد. اما کارشناسان معتقدند که حرفه‌ای‌ترین شناگرها هم امکان دارد در رودخانه‌ها غرق شوند چون شرایط رود با استخر فرق می‌کند و هر رود هم برای خودش شرایط جداگانه‌ای دارد.

  • لزوم ایجاد مراکز امدادی با غریق‌نجات

یکی از اعضای هیات غریق‌نجات و غواصی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: غرق‌شدگی در آب پشت سدها، رودخانه‌ها و... به حدی است که هر ماه یک خبر ناگوار درباره آن در رسانه‌های استان منتشر می‌شود. «احسان شریف‌نیا» بیان می‌کند: بیشتر این غرق‌شدگی‌ها در مناطق گردشگری استان رخ می‌دهند چون خیلی از مردم و مسافران برای شنا کردن به آنجا مراجعه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از چنین اتفاقاتی یا کاهش آنها، ایجاد مراکز امداد و نجات با چند غریق‌نجات در مناطق گردشگری به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان است. شریف‌نیا می‌گوید: در همین ۳ ماه اول سال جاری چندین نفر در سد چم‌گردلان شهر ایلام، سد دویرج دهلران، رودخانه سیمره در سیروان و آبشار «اما» در ملکشاهی غرق شده‌اند که لزوم ایجاد مراکز امدادی و پلیسی در مناطق گردشگری استان را دوچندان می‌کند.

  • افزایش آمار غرق‌شدگی در ایلام 

شریف‌نیا اظهار می‌کند: در هر ۱۰ شهرستان استان ایلام مکان‌های متنوع و فراوانی وجود دارد که جوانان برای شنا کردن آنها را انتخاب می‌کنند؛ مکان‌هایی که شنا کردن در آنها ممنوع است. اما جوانان به ممنوعیت‌ها اهمیتی نمی‌دهند و با شنا کردن در این نقاط باعث می‌شوند اتفاقات مرگبار رخ دهد. وی می‌گوید: شاید یکی از دلایل روی آوردن جوانان به این‌گونه مکان‌ها کمبود استخر در استان به‌ویژه در شهرها و روستاها باشد.

شریف‌نیا بیان می‌کند: سال گذشته ۱۰ نفر در رودخانه‌های استان غرق شدند و آمار غرق‌شدگی در مقایسه با سال قبل از آن (۹۶) افزایش یافت. وی می‌افزاید: امسال هم از پیش از تابستان شاهد غرق شدن جوانان و نوجوانان استان در سدها، آبگیرها، رودخانه‌ها و آبشارهای استان هستیم. به گفته وی، فقط در ۳ ماه نخست امسال ۶ نفر در آب‌های ایلام غرق شدند و جان خود را از دست دادند که این ‌آمار برای استان کم‌جمعیتی مثل ایلام آمار بالایی است.

  • راه‌های کاهش آمار غرق‌شدگی

عضو هیات غریق‌نجات و غواصی ایلام می‌گوید: علت تمامی این غرق‌شدگی‌ها ناآشنا بودن افراد به فنون شنا و بی‌احتیاطی و شنا کردن در مناطق ممنوعه گزارش شده است. شریف‌نیا درباره راهکارهای کاهش آمار غرق‌شدگی در استان اظهار می‌کند: باید استخر سرپوشیده یا روباز در تمام شهرستان‌های استان به‌ویژه روستاها احداث شود. وی می‌افزاید: همچنین در مناطق گردشگری که جوانان و نوجوانان آنها را برای شنا کردن انتخاب می‌کنند و بیشترین آمار غرق‌شدگی را دارند، تیم‌های غریق‌نجات و فوریت‌های پلیس در فصل تابستان مستقر شوند.

  • فنس‌کشی در نقاط شنا ممنوع

شریف‌نیا می‌گوید: مناطق خطرناک و شنا ممنوع باید فنس‌کشی شوند و در مناطق ممنوعه تابلوهای هشداردهنده نصب شود. وی ادامه می‌دهد: باید پیام‌های هشداردهنده و آموزشی در خصوص شنا نکردن در رودخانه‌ها به صورت انیمیشن در رسانه ملی و استانی پخش شود تا جوانان و نوجوانان به شنا کردن در استخرها تشویق و ترغیب شوند. عضو هیات غریق‌نجات و غواصی ایلام بیان می‌کند: همچنین باید سالم‌سازی و مناسب‌سازی برخی مناطق گردشگری که امکان شنا کردن در آنها وجود دارد، انجام شود تا در حضور تیم‌های غریق‌نجات، جوانان و نوجوانان از ورزش‌های تابستانه و شنا کردن در رودخانه‌ها بهره‌مند شوند.

کد خبر 445820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha