شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

ژینا شریعتی - سنندج- خبرنگار: استان کردستان بیش از ۲۷۰ هزار دانش‌آموز دارد که برای پر کردن اوقات ۳ ماه تعطیلی تابستان با مشکلاتی چون کلیشه‌ای بودن برنامه‌های پایگاه‌های آموزش و پرورش، بالا بودن شهریه بخش خصوصی و... مواجه هستند.

اوقات فراغت

بیساری از شهروندان و نیز کارشناسان بر افزایش مراکز دولتی و تجهیز آنها برای رفع این کمبودها تاکید دارند. از سوی دیگر این مشکلات برای خانواده هایی که چند فرزند دارند بیشتر می شود.

  • سهم اوقات فراغت در زندگی نوجوانان

‌استاد دانشگاه کردستان می‌گوید: افزایش سن ازدواج، دیررسی ورود به بازار کار و افزایش سال‌های تحصیلی، دوران خاصی در زندگی متمدن بشری پدید آورده است که دیگر انسان جدید از کودکی مستقیما به بزرگسالی قدم نمی‌نهد، بلکه سال‌هایی چند با عنوان جوانی در زندگی او متجلی می‌شود که در آن اوقات فراغت سهمی بزرگ دارد.   «صباح قریشی» می‌افزاید: باید به نیاز دنیای خاص جوان پاسخی منطقی داد.

بدون شناخت درست دنیای جوان، این میسر نخواهد بود و چه‌بسا آثار زیان‌بار جبران‌ناپذیری را نیز به سرمایه ملی و آینده کشور تحمیل خواهد کرد.  وی ادامه می‌دهد: بهره‌گیری از فراغت تجربه‌ای است که فرد هنگام رهایی از کار روزانه بر اساس علایق و تمایلات شخصی خود انتخاب می‌کند که به موازات آن جسم، فکر و شخصیت او رشد و پرورش می‌یابد. قریشی اظهار می‌کند: اوقات فراغت در عصر ما به جای آن‌که ارزش و اعتبار فرهنگی پیدا کند به صورت وسیله‌ای برای لذت‌جویی و در نهایت عامل غفلت جوانان درآمده است که گاه حتی در این مورد نیز موفق نبوده‌ایم.  وی تصریح می‌کند: فراموش نکنیم که غنی‌سازی اوقات فراغت بیش از ۲۷۰ هزار دانش‌آموز کردستانی تنها گنجاندن تفریح و سرگرمی برای آنان نیست، بلکه یک ضرورت است که باعث ایجاد خلاقیت و شکوفایی این قشر پرشور می‌شود.

به گفته این جامعه‌شناس، نبود سیاست روشن، منسجم و مدون در خصوص تجربه زندگی جوانان و نوجوانان در اوقات فراغت، آشفتگی‌ها را تشدید و اعمال سلیقه‌ها را تثبیت می‌کند مثل آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم. بدون اقدام هماهنگ و برنامه‌ریزی مشترک، پیوستن تازه نفسانی مانند مدیران مجتمع‌های فرهنگی- هنری و خانه‌های فرهنگ به جمع برنامه‌ریزان اوقات فراغت نیز نتوانسته است از مشکلات فراغت جوانان و نوجوانان بکاهد. هر یک از نهادها، مراکز و مسئولان اجرای کلاس‌ها شیوه و روش خاص خود را با تعرفه‌های تصویبی متفاوتی در پیش گرفته‌اند؛ به همین دلیل با وجود انبوهی از جوانان و نوجوانان بعضی از آنان امکان استفاده از این مرکز را پیدا نمی‌کنند.

  • نیاز به برنامه‌ریزی و هزینه

مادر ۲ کودک و نوجوان می‌گوید: هیچ کودکی نیست که دلش نخواهد در کلاس‌های مختلف شرکت کند. اما شرکت در این کلاس‌ها به برنامه‌ریزی و هزینه نیاز دارد. در یک کانون فرهنگی نزدیک خانه‌مان خواستم بچه‌ها را ثبت‌نام کنم، اما هزینه ثبت‌نام در هر کلاس کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نبود. «حمیده مشیرپناهی» می‌افزاید: وقتی می‌گوییم چرا این‌قدر گران، می‌گویند تعرفه‌های این کانون همین است. با این قیمت‌ها بستری برای پرورش استعداد جوانان و شکوفایی هنر آنان به وجود می‌آید؟  وی اظهار می‌کند: پسر من می‌خواهد در کلاس شنا و دخترم در کلاس تنیس روی میز ثبت‌نام کند. کلاس شنا ۲۱۰ هزار تومان و کلاس تنیس روی میز ۹۰ هزار تومان است. اگر ۲ فرزندم را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنم چیزی برای کرایه‌خانه نمی‌ماند.  

  • ‌تجاری شدن تفریح و سرگرمی

یک فعال اجتماعی می‌گوید: نحوه گذراندن اوقات فراغت در بین جوانان و نوجوانان- بگویید دانش‌آموزان- متفاوت است و شیوه‌های آن به طبقات اجتماعی و میزان درآمد بستگی دارد. در حال حاضر با تجاری شدن بسیاری از فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی در جامعه و مشکلات مربوط به سفر و هزینه‌های جانبی آن از دیگر معضلات خانواده‌ها درگیری با اوقات فراغت فرزندان آنان است.

«علی سرداری» می‌افزاید: پدر و مادرها از برنامه‌های مدارس وکانون‌ها و اردوها استقبال نمی‌کنند و هر خانواده بنا به تجربه چند ساله در برنامه‌های آموزش و پرورش در مدارس و پایگاه‌ها و... ترجیح می‌دهند با وجود پرداخت شهریه‌ها و قبول هزینه‌ها، فرزندانشان را به کلاس‌های فرهنگ، هنر و ورزش خصوصی بفرستند تا تعطیلات را در آنجا سپری کنند، زیرا از این بخش خصوصی توقع آموزش تضمینی و در سطح بالا، امکانات رفاهی همچون سرویس و... را دارند. به گفته این والدین، هر چند دستمزد و پول یک مربی نقاشی در آموزشگاهی خصوصی زیاد است، اما مطمئن هستند که کیفیت آموزشی هم در سطح بالایی است. ‌

  • ۲۶۰ پایگاه اوقات فراغت در استان    

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: امسال تعداد ۲۶۰ پایگاه اوقات فراغت در استان کردستان مشغول به فعالیت و ارائه خدمات هستند.   «حجت‌الله نریمانی» با اشاره به فعالیت پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در کردستان اظهار می‌کند: محور کار ما مهارت‌آموزی است و در این فرایند دانش‌آموزان نخبه را شناسایی و در طول سال تحصیلی آنها را پرورش خواهیم داد. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش کردستان تصریح می‌کند: این تعداد پایگاه شامل ۶۰ مجتمع ورزشی، ۳۰ کانون فرهنگی و تربیتی که در هر شهرستان ۲ مرکز و در مرکز استان ۶ مرکز است.

وی با اشاره به این‌که امسال انتظار می‌رود تعداد ۹۰ هزار نفر در کلاس‌های تابستانی شرکت کنند، می‌افزاید: ثبت‌نام کلاس‌ها از تاریخ یکم تیرماه شروع و تا پایان ۱۵ تیرماه ادامه خواهد داشت و از این تاریخ رسما فعالیت پایگاه‌ها آغاز می‌شود.  نریمانی ادامه می‌دهد: وزارت آموزش و پرورش در قبال فعالیت پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت به هیچ عنوان بعد درآمدزایی را در نظر نگرفته و انجام ‌چنین فعالیت‌هایی صرفا به واسطه ارتباط مداوم دانش‌آموزان با مدرسه و آموزش و پرورش است. ‌

کد خبر 445808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha