شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

ستاره حجتی  - گرگان-خبرنگار: در گذشته‌های نه چندان دور، آنقدر که به قدمت ساخت تالار فخرالدین اسعد گرگانی می‌توان نسبت داد، بنام‌ترین مجموعه فرهنگی شمال کشور نه فقط میزبان بهترین گروه‌های نمایشی و موسیقی بود.

خاطرات سینمای ایران

حتی ساعت‌هایی به اکران فیلم در سالن اصلی مجموعه اختصاص داشت؛ اتفاقی که حالا با گذشت بیش از نیم قرن از عمر تالار فخرالدین اسعد گرگانی بار دیگر رخ داده است. در سالن کوچک تالار هر هفته یکی از فیلم‌های مطرحی که سال‌ها قبل در آنجا به نمایش درآمده بود، مجدد اکران می‌شود و پس از اکران، سینماگران و سینمادوستان گلستانی به نقد و بررسی آن می‌پردازند.

مسئول اکران فیلم در این تالار هدف از اکران فیلم را استفاده حداکثری از تالاری که در اختیار دولت قرار دارد به منظور کاهش هزینه‌ها و بالابردن سواد سینمایی سینماگران جوان استان و سینمادوستان عنوان می‌کند. «کیومرث سلیمانی» ادامه می‌دهد: در دوره‌های گذشته شاهد ساخت فیلم‌های بی‌نظیری در سینمای ایران بودیم. بدون شک تماشا و بررسی این آثار در شکوفا شدن استعدادهای نسل جوان استان موثر خواهد بود.

وی بیان می‌کند: حضور برای عموم در جلسه‌ نقد و بررسی آزاد است. در این تالار به عنوان مکانی دولتی، امکان برگزاری چنین جلسه‌هایی‌ با کمترین هزینه میسر می‌شود و این موضوع برای جامعه فرهنگی که معمولا اقتصاد فعالی ندارد، مهم است. استقبال از این برنامه‌ها خوب است. نسلی که در گذشته روی صندلی‌های سالن ۴۰۰ نفری تالار فخرالدین اسعد به تماشای فیلم نشستند با اکران مجدد آنها یاد گذشته‌ها افتاده‌اند.

  • عللاقه برای تماشای دوباره فیلم‌ها

«معصومه سلامتی» یکی از شهروندان گرگانی است که علاقه‌مند به تماشای دوباره فیلم در تالار است. وی که یک معلم بازنشسته است، می‌گوید: زمان ساخت تالار فخرالدین و در سال‌های پیش از انقلاب و یک دهه پس از آن نیز، این تالار جایگاه ویژه‌ای بین مردم داشت. با توجه به این‌که بیشتر امکانات در غرب مازندران مستقر بود، تالار و فیلم‌هایی که در آنجا به نمایش در می‌آمد، موجب سرگرمی شهروندان شرق مازندران می‌شد.  سلامتی ادامه می‌دهد: به نوعی تالار جایگاه و محبوبیت مردمی ویژه‌ای داشت. محل رفت و آمد قشرهای مختلف بود. آن سال‌ها تماشای فیلم در تالار بسیار جذاب بود. خیلی‌ها مثل من دوست دارند دوباره آن را تجربه کنند.

  • ضرورت بازسازی و تجهیز 

برخی کارشناسان می‌گویند که در حال حاضر سالن اصلی تالار فخرالدین امکان نمایش فیلم را ندارد. «مرتضی حسنی» که صدابردار است، می‌گوید: امکانات سمعی و بصری این تالار دیگر توان پخش فیلم سینمایی با کیفیت مطلوب را ندارد. به‌ویژه این‌که طی سال‌ها مردم کیفیت متفاوتی از صوت و تصویر را در سالن‌های سینمایی تجربه کرده‌اند. وی اضافه می‌کند: فکر می‌کنم تا تجهیز نشدن سالن امکان اکران دوباره فیلم در آنجا وجود ندارد. اما پخش فیلم یک بار و به صورت نوستالژی بسیار دلچسب است. حسنی ادامه می‌دهد: فارغ از این‌که در تالار فیلم نمایش داده شود یا نه، به بازسازی و تجهیز نیاز دارد.

  • پیشینه تالار فخرالدین اسعد گرگانی

 ساخت مجموعه فرهنگی، هنری تالار فخرالدین اسعد گرگانی در مرکز شهر گرگان همزمان با تالار وحدت تهران در سال ۱۳۵۱ شروع شد. ساخت تالار فخرالدین اسعد حدود ۶ سال طول کشید وبا گذشت بیش از ۴ دهه هنوز معروف‌ترین و مجهزترین سالن اجرای نمایش و موسیقی در شمال کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 445800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha