جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند نباید انتظار زیادی از نتایج این نشست داشت. تنش در خلیج فارس نیز از موضوعات مورد بحث خواهد بود. این نظر خبرگزاری دولتی آلمان است.

گروه بیست

روز ۲۸ و ۲۹ ژوئن (۷ و ۸ تیر) سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در شهر اوزاکای ژاپن گرد می‌آیند تا در باره مهم‌ترین مسائل اقتصادی جهان و ریشه‌های سیاسی آن به تبادل نظر بپردازند.

معضلات آب و هوایی، برنامه‌های مشترک برای بهبود استاندارد زندگی انسان‌ها در سراسر جهان و حقوق زنان از جمله موضوعات محوری این نشست خواهد بود.

ژاپن در هفته‌های اخیر تلاش کرده است که راه‌کارهای مشخصی برای بازرگانی آزاد در سراسر جهان تهیه کند و در این نشست به بحث بگذارد. اینکه پیشنهادهای ژاپن تا چه حد موفقیت‌آمیز باشد، معلوم نیست.

کارشناسان معتقدند که امسال نباید انتظار زیادی از نتایج این نشست اقتصادی داشت، زیرا حتی تهیه متن بیانیه مشترک پایانی این نشست با مشکلات اساسی روبرو شده است. اینکه آیا اصلا بیانیه مشترکی منتشر شود، جای تردید است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم گفته است که تصورات کشورهای شرکت‌کننده از حل مشکلات اقتصادی و مالی بسیار متفاوت است. او امیدوار است که اعضای  گروه ۲۰ دست‌کم در زمینه کاهش زباله‌های پلاستیکی به توافق برسند.

  • مذاکرات دوجانبه

آنچه که تاکنون مشخص شده، این است که سران کشورهای شرکت‌کننده در نشست اوزاکا در دیدارهای دوجانبه بر سر مسائل گوناگون تبادل نظر خواهند کرد و احتمال می‌رود که به توافقاتی هم دست یابند.

در این راستا ملاقات رئیس جمهوری ایالات متحده با همتای چینی خود از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است.

تشدید تنش در خلیج فارس و تاثیر آن بر بهای نفت خام نیز از موضوعاتی است که در دیدارهای دو یا چندجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

روز ۱۸ خرداد (هشتم ژوئن) وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ در شهر فوکوئوکا ژاپن بر سر مسائل مهم اقتصادی و مالی جهانی صحبت کردند اما بر خلاف انتظار توافق مهمی حاصل نشد.

آنها تنها در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند گوگل اتفاق‌نظر داشتند.

نکته قابل توجه این نشست بیانیه پایانی آن بود که در متن آن آمده است: «ما تلاش‌می‌کنیم که زمینه را برای بازرگانی و سرمایه‌گذاری آزاد، عادلانه و شفاف فراهم کنیم».
برای برخی کارشناسان عبارت "تلاش می‌کنیم" در بیانیه پایانی نشست وزیران دارایی گروه ۲۰ بیانگر این واقعیت است که رهبران کشورهای عضو این گروه نیز تنها به "تلاش" در آینده راضی باشند و در نشست اوزاکا به هیچ توافقی دست نیابند.روزنامه آلمانی "زود دویچه" ضمن تاکید بر اینکه هیچ نشانه‌ای برای موفقیت نشست گروه ۲۰ در زمینه مشکلات اقتصادی جهانی وجود ندارد، به نقل از دولت آلمان وعده داده است که دست‌کم پرواز رفت و برگشت آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به ژاپن با موفقیت و بدون مشکل صورت خواهد گرفت.

کد خبر 445714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha