همشهری آنلاین: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه درصد مصرف سیگار در کشور بالاتر از ۲۱ درصد است ،گفت: این آمار در استان زنجان از میانگین کشوری بالاتر است.

مصرف سیگار در زنجان بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز قزلباش بعد از ظهر پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل دانشگاه علوم پزشکی، به‌روز جهانی بدون دخانیات اشاره کرد و افزود: شعار سازمان جهانی بهداشت برای این روز «اجازه ندهید دخانیات نفس شمارابگیرد» برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: شایع‌ترین عامل پیشگیری از بیماری و مرگ و میرهاپیشگیری از مصرف دخانیات است.

بابیان اینکه آموزه‌های دینی در بحث کاهش استعمال سیگار بسیار مؤثر است، گفت: خانواده‌ها و مراکز آموزشی بر این مهم توجه کنند.

قزلباش با بیان اینکه استعمال سیگار عامل بروز ۹۰ درصد از سرطان‌های ریه است و باید رسانه‌ها مضرات استفاده از دخانیات را در جامعه بیان کنند، افزود: درصد مصرف سیگار در کشو ربالاتر از ۲۱ درصد است و این آمار در استان زنجان از میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ابراز کرد: ساماندهی مواد دخانی از عوامل جلب‌توجه و بهبود اوضاع است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد درآمد خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد صرف سیگار می‌شود.

قزلباش افزود: سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف مشکلات بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.

وی به اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون» اشاره کرد و افزود: غربالگری فشارخون از ۱۷ خردادماه آغازشده و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در پویش بسیج ملی کنترل فشارخون بالا پیش‌رو بوده است، گفت: این امر باعث پوشش صد درصدی این پویش در شهرستان‌های زنجان و پوشش ۶۷ درصدی را در استان زنجان شده است که در زنجان به دلیل وسعت بالا و مشکلات جمعیت شهری، یک مقدار به همدلی بیشتر نیاز داریم.

قزلباش افزود: فشارخون بالا باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها است که ۶۲ درصد منجر به بیماری عروق مغزی که این بیماری منجر به سکته مغزی می‌شود و ۴۲ درصد منجر به بروز سکته‌های قلبی می‌شود که پرفشاری خون عامل بروز ۵۰ درصد این بیماری‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه افراد دارای ۳۰ سال سن به بالا بیشتر درگیر بیماری فشارخون هستند، گفت: عوامل ژنتیکی و سبک زندگی نیز بر فشارخون تأثیرگذار است و باید افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به پرفشاری را دارند توجه بیشتری را در این زمینه داشته باشند، زیرا آنان نیز در خطر ابتلاء به پرفشاری هستند.

قزلباش با اشاره به اینکه آمار بیماران مبتلابه بیماری فشارخون در ایران ۱۶ میلیون نفر است و ۴۰ درصد از این بیماران از بیماری خود بی خبر هستند، گفت: غربالگری کنترل فشارخون در برخی از شهرستان‌های ایجرود، خرمدره، سلطانیه ماهنشان، طارم، ابهر و خدابنده به‌صورت ۱۰۰ درصدی پوششداده‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به دلایل بروز بیماری فشارخون اشاره کرد و گفت: فشارخون عامل مهم بروز سکته‌های مغزی و قلبی بوده و مصرف بی‌رویه نمک و کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب و ورزش نکردن علت بروز این بیماری است که باید جلوگیری کرد.

کد خبر 445697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha