همشهری آنلاین: سرپرست استانداری گیلان از افزایش دو برابری طرح‌های سالم‌سازی دریا در راستای اجرای شیوه‌نامه شناگاه‌ها مطابق مصوبات ستاد ساماندهی سواحل خبر داد.

طرح های سالم سازی دریا در گیلان دوبرابر می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا ارسلان زارع روز پنجشنبه در سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی در دهکده ساحلی بندرانزلی اظهار کرد: در راستای اجرای شیوه نامه شناگاه‌ها در گیلان و بر اساس مصوبات ستادساماندهی سواحل، طرح های سالم سازی دریا از ۳۵ به ۷۰ طرح در آینده افزایش می یابد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای حصول نتایج ارزشمند افزود: رشد، پیشرفت و توسعه جامعه در گرو سلامت نظام مدیریت و ارکان سلامت جامعه است و با توجه به اهمیت تمام شاخص های توسعه برای هر جامعه، شاخص امید به زندگی مهمترین رکن این شاخص‌هاست.

زارع خاطرنشان کرد: برای ارتقای شاخص امید به زندگی، باید با برنامه ریزی اصولی و بهره گیری از پژوهش و آموزش به منظور ارتقاء سطح آگاهی های عمومی با اولویت اصل پیشگیری و تقویت نظارت مردمی و سازمان های مردم نهاد گام برداشت.

سرپرست استانداری گیلان بالا بودن آمار غرق شدگی در نوار ساحلی کشور خصوصاً در نقاط خطر آفرین و خارج از محدوده طرح سالم سازی دریا را نگران کننده دانست و تاکید کرد: بر اساس شیوه نامه شناگاه ها در استان، به بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی توجه ویژه ای شده که می‌تواند تاثیرات بسیار خوب و نتایج ارزشمندی را به دنبال داشته باشد.

زارع با تاکید بر ضرورت آموزش گسترده در پیشگیری از غرق شدگی در حوزه تروما با اطلاع رسانی و آگاه سازی بموقع و مستمر گفت: علاوه بر لزوم افزایش تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس در سواحل و با وجود دیر شروع شدن سیستم تروما در سواحل، باید با اکثر توان، اثرات آن را در کاهش مرگ و میر و یا کاهش حوادث علی الخصوص تصادفات جاده ای در درون شهری و برون شهری همراه داشته باشد.

سرپرست استانداری گیلان با اشاره به اینکه تا سه سال اخیر اطلاعات کامل، دقیق و صحیحی از میزان غرق شدگی وجود نداشت، خاطرنشان کرد: متأسفانه هر ساله شاهد ازدست دادن جمعی از بهترین سرمایه‌های انسانی جامعه خصوصاً جوانان براثر حوادث و غرق شدگی‌ها هستیم.

وی افزود: اگرچه برای کاهش این تلفات به صورت دیرهنگام گام‌های مثبتی برداشته شده، اما کافی نیست و بایستی تلاش‌های جدی تری صورت بگیرد.

سرپرست استانداری گیلان تلاش موثر اصحاب فرهنگ و رسانه و اطلاع رسانی نهادهای مدنی در جهت ارتقاء سطح آگاهی عمومی در راستای کاهش غرق شدگی ها را بسیار ضروری دانست و گفت: سازمان های مرتبط نیز با تلاش، دقت و نظارت بیشتر بر اساس دستورالعمل ها به خصوص شیوه نامه‌ای که اخیراً ابلاغ شده، تلاش کنند تا از مشکلاتی که تاکنون پدید می‌آمده؛ در آینده پیشگیری و شاهد کاهش آن باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا غرق‌شدگی، اختلال تنفس در نتیجه غوطه‌ور شدن و ورود آب به مجاری تنفسی است که در صورت عدم نجات فوری منجر به اختلالات برگشت‌ناپذیر مغزی و مرگ می‌شود؛ بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی غرق‌شدگی دومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در دنیاست، همچنین بیش از نیمی از افراد مغروق کمتر از ۱۵ سال سن داشته که نشان‌دهنده در معرض خطر بودن این گروه سنی است. در شمال ایران نیز غرق‌شدگی بعد از حوادث ترافیکی شایعترین علل مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی است، علاوه بر شنا در محل های غیرحفاظت شده، مرداب هایی بدون حفاظ، عدم آگاهی افراد جوان و خانواده‌های آنان، بیماری های زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی، تشنج به عنوان شایعترین علت در معرض خطر بودن برای غرق شدگی در ایران به ویژه در مناطق روستایی محسوب می شود.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب، ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد؛ ۹ شهرستان و ۵۶ روستای این استان نیز ساحلی هستند.

کد خبر 445688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha