یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

عسگر قهرمانپور: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در مسکو به ویکتور یوشچنکو رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داده است اگر کشورش به اتحاد غرب ملحق شود باید منتظر اقدامات تلافی جویانه باشد.

به‌دنبال این تنش‌ها در روابط دو کشور، رهبران روسیه و اوکراین طی دیدارهایی در کرملین درباره قطع انتقال گاز از روسیه به اوکراین بحث و تبادل نظر کردند که درست دو سال پیش نیز چنین تنشی روی داده بود.

یوشچنکو در پاسخ به فشار‌های روسیه بر حق اوکراین در تصمیم‌گیری درخصوص سیاست خارجی خودش تأکید و در عین حال افزود: قانون اساسی کشورش اجازه تأسیس پایگاه‌های نظامی آمریکا را در کشورش نمی‌دهد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: ما نیز از اصلی پیروی می‌کنیم که هر کشوری حق دارد امنیت خود را تعریف و مشخص کند.

این در حالی است که پوتین طرح‌های آمریکا درخصوص استقرار سپر‌های موشکی دفاعی در خاک لهستان و جمهوری چک را مورد انتقاد شدید قرار داده است و این اقدام را آغاز مسابقه جدید تسلیحاتی توصیف کرده است.

روسیه همواره تأکید می‌کند اقدام آمریکا امنیت ملی روسیه را در معرض تهدید قرار داده و موازنه نظامی استراتژیک را بر هم خواهد زد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفته است هدف سپرهای موشکی دفاعی خنثی کردن توانمندی‌های هسته‌ای ما است و این کار  روسیه را به اقدامی تلافی جویانه تحریک می‌کند.

مسکو پیشتر اعلام کرده  بود روسیه از پیمان نیروهای متعارف اروپا خارج خواهد شد؛ پیمانی که روسیه در سال 1992 به آن ملحق شد وآرایش نیروهای تانک‌های این کشور را به مرزهای مهم نزدیک اروپا محدود کرد.

حتی برخی از تحلیل گران هشدار داده‌اند هدف بعدی مسکو می‌تواند خروج از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد (1986) باشد.

هر دو گام روسیه را آماده می‌کند تا به سمت ساخت نسل جدیدی از موشک‌های هسته‌ای میان برد برود، موشک‌هایی که می‌تواند اروپای غربی را مورد هدف قرار دهد.از این رو، زمانی که روابط میان روسیه و بسیاری از همسایگان نزدیک‌اش رو به تیرگی می‌رود بدیهی است اوکراین نیز در خواست رسمی برای پیوستن به ناتو بکند.

البته چشم‌انداز عضویت اوکراین در ناتو بسیار بحث برانگیز است زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از مردم کشور اوکراین مخالف پیوستن به این سازمان هستند.

با این اوصاف بدیهی به‌نظر می‌رسد رهبران آینده روسیه نیز به نقش فعال خود در منطقه ادامه بدهند.

روسیه با تجربه‌ای که از دوران فروپاشی دارد نیک آگاه است که باید از تسری بحران‌های دیرپای سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه به درون منطقه آسیای مرکزی جلوگیری کند و به این ترتیب بود که با روی کارآمدن پوتین باعث شد ملاحظات امنیتی در دستور کار دولت قرار گیرد.

راهبردهای پوتین

به باور بسیاری روسیه 2 راهبرد مهم را در دوران ریاست‌جمهوری پوتین دنبال کرده است:قوام دادن پایه‌های سیاست داخلی برای بازگشت به جایگاه واقعی خود در گذشته و دیگری احیای نفوذ بر دولت‌های سابق شوروی و تحدید افزایش نفوذ این دولت‌ها و جلوگیری از ورود قدرت‌های بزرگ به این حوزه.

تهدیدات روسیه درخصوص پیوستن اوکراین به ناتو را می‌توان از منظر این دو راهبرد نگریست.

روسیه تهدید کرده است اگر اوکراین به ناتو بپیوندد و آرایش دفاعی ضد موشکی آمریکا را در خاکش بپذیرد مورد حملات کلاهک‌های هسته‌ای روسیه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 44562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز