همشهری آنلاین: رمان تجربی «شیرفروش» نوشته آنا برنز هشت ماه پس از بردن جایزه معتبر من بوکر، جایزه ادبی جرج اورول ویژه ادبیات سیاسی را هم از آن خود کرد.

جايزه ادبي جرج اورول براي ادبيات سياسي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، برنز نخستین نویسنده اهل ایرلند شمالی است که توانست جایزه ادبی من بوکر را به دست آورد. این نویسنده ۵۷ ساله با سومین رمان خود «شیرفروش» روز گذشته جایزه جرج اورول را در بخش ادبیات داستانی برد که امسال نخستین بار در دو بخش سیاسی و داستانی اهدا می‌شود. جایزه بخش سیاسی هم به پاتریک رادن کیف برای «چیزی نگو» رسید.

«شیرفروش» داستان دخترکی ۱۸ ساله و بدون نام است که یک شبه‌نظامی میانسال و متاهل او را تعقیب و آزار می‌کند. این رمان به دلیل بهره بردن از بندهای بسیار بلند و طولانی و استفاده نویسنده از توصیف به جای نام شخصیت‌ها با صفت «تجربی» معرفی شده است. برنز با «شیرفروش» جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب در سال ۲۰۱۹ هم برده است تا سالی بسیار موفق را پشت سر گذاشته باشد.

«چیزی نگو» نوشته رادن کیف، از نویسندگان نشریه آمریکایی نیویورکر و درباره جزئیات قتل جین مک‌کانویل به دست اعضای ارتش جمهوریخواه ایرلند در ۱۹۷۲ است. مک‌کانویل مادری تنها بود که شبه‌نظامیان IRA او را مقابل دیدگان فرزندانش از خانه خود در بلفاست ربودند و به اتهام جاسوسی و خبرچینی به قتل رساندند. اعضای هیات داوران بخش کتاب‌های سیاسی «چیزی نگو» را یک متن خارق‌العاده توصیف کردند.

جایزه ادبی جرج اورول روز سه‌شنبه همزمان با زادروز نویسنده فقید بریتانیایی و خالق کتاب‌های «قلعه حیوانات» و «۱۹۸۴» در کالج دانشگاهی لندن به برگزیدگان بخش‌های مختلف اهدا شد. ارزش مالی این جایزه سه هزار پوند است. این جایزه از سال ۱۹۹۴ اهدا می‌شود.

کد خبر 445574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha