همشهری آنلاین: شاهکار برنده اسکار هایائو میازاکی پس از ۱۸ سال در سینماهای چین روی پرده رفت و با ۲۸ میلیون دلار درآمد در سه روز، بیش از دو برابر انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ۴» فروخت.

انيميشن شهر اشباح

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، «شهر اشباح» که محصول ۲۰۰۱ استودیو گیبلی ژاپن است، در دو دهه اخیر مجوز نمایش در چین نداشت اما سرانجام در دومین بازار بزرگ سینما در دنیا اکران شد و با ۲۸ میلیون دلار فروش بر صدر جدول پرفروش‌ها نشست. در این میان، «داستان اسباب‌بازی ۴» محصول مشترک استودیوهای دیزنی و پیکسار کمی بیش از ۱۳ میلیون دلار فروخت تا از رقیب ژاپنی خود به سختی شکست خورده باشد.

فانتزی «همسایه من توتورو» دیگر ساخته میازاکی محصول ۱۹۸۸ است که دسامبر گذشته به عنوان نخستین فیلم استودیو گیبلی در چین به نمایش عمومی درآمد و در هفته اول ۱۳ میلیون دلار فروخت. این فیلم در نهایت با ۲۶ میلیون دلار درآمد از پرده پایین آمد؛ رقمی که «شهر اشباح» در همان سه روز اول اکران به آن رسید و حالا باید برای شکستن رکوردهای بیشتر در گیشه سینماهای چین تلاش کند.

صدرنشینی فیلم تحسین‌شده میازاکی در هفته اول نمایش در چین در شرایطی به دست آمد که ۳۰ درصد تمام پرده‌ها به آن اختصاص یافته بود. در عوض «داستان اسباب‌بازی ۴» در ۱۸ درصد سالن‌های نمایش روی پرده رفت و ۱۳ میلیون دلار به دست آورد. «شهر اشباح» در هفتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در ۲۰۰۳ جایزه بهترین انیمیشن بلند داستانی را برد و با ۲۷۵ میلیون دلار، پرفروش‌ترین فیلم در بازار داخلی ژاپن است.

تا دو سال پیش که «نام تو» به کارگردانی ماکوتو شینکای ۳۵۷ میلیون دلار در دنیا فروخت، «شهر اشباح» پرفروش‌ترین انیمه تاریخ بود. از آنجا که فیلم‌های موسوم به انیمه (انیمیشن‌های سنتی ژاپن) در چین بسیار محبوب هستند، انتظار می‌رود «شهر اشباح» با اکران در شلوغ‌ترین کشور دنیا به فروشی بسیار خوب دست یابد. فراموش نکنیم ۸۳ میلیون دلار از فروش ۳۵۷ میلیون دلاری «نام تو» مربوط به اکران در چین است.

میازاکی این روزها سرگرم کار کردن روی انیمیشنی است به نام «چگونه زندگی می‌کنی؟» که نخستین فیلم او در پنج سال اخیر پس از «باد برمی‌خیزد» است. با توجه به صادر شدن پروانه نمایش انیمه‌های گیبلی در چین، انتظار می‌رود «چگونه زندگی می‌کنی؟» همزمان با دیگر نقاط دنیا، در چین هم به نمایش عمومی درآید.

کد خبر 445387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha