همشهری آنلاین: لوکرسیا مارتل هفتمین سینماگر زن در تاریخ ۷۶ ساله جشنواره فیلم ونیز است که رئیس هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این رویداد مهم سینمایی می‌شود.

لوكرسيا مارتل رئيس داوران ونيز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندی‌وایر، فیلمساز ۵۲ ساله آرژانتینی اواخر تابستان امسال روی صندلی ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره ونیز می‌نشیند؛ جایگاهی که در دو دهه اخیر سه بار و در بیش از ۵۰ سال پیش از آن هم سه بار در اختیار بانوان بوده است. سال ۲۰۱۷ آنت بنینگ، بازیگر سرشناس آمریکایی رئیس داوران ونیز بود و در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۲ هم به ترتیب کاترین دونوو و گنگ لی این مسئولیت را بر عهده داشتند.

آلبرتو باربرا، رئیس جشنواره ونیز مارتل را «مهم‌ترین فیلمساز زن آمریکای لاتین و یکی از برترین کارگردان‌های زن در دنیا» دانست که با ساختن فقط چهار فیلم بلند داستان و انبوه فیلم‌های کوتاه در کارنامه جوان حرفه‌ای خود به یک جایگاه برجسته رسیده است. مارتل دو سال پیش با «زاما» در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور داشت و نماینده آرژانتین در اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم بود؛ هر چند نتوانست به فهرست نامزدها راه یابد.

سینماگر سرشناس آرژانتینی حدود ۲۰ سال پیش با «مرداب» وارد دنیای سینمای حرفه‌ای شد و «دختر مقدس» ۲۰۰۴ و «زن بی‌سر» ۲۰۰۸ دیگر فیلم‌های او در مقام کارگردان است. او در ۲۰۱۷ با «زاما» ۱۰ جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان از آکادمی سینمای آرژانتین برد که آن را هم‌ارز جایزه اسکار می‌دانند.

جشنواره ونیز در چند سال اخیر به سکوی پرتاب بسیاری از فیلم‌های مهم به فصل جوایز به ویژه اسکار تبدیل شده است. سم مندس، بنینگ و گی‌یرمو دل‌تورو در سال‌های اخیر رئیس هیات داوران آن بوده‌اند و قرار است امسال جایزه شیر طلایی افتخاری ونیز به چولی اندروز و پدرو آلمودووار اهدا شود.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز ۲۸ اوت تا هفتم سپتامبر در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود و فهرست فیلم‌های شرکت‌کننده در آن و دیگر اعضای هیات‌های داوری بخش‌های مختلف در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

کد خبر 445370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha