رمضان نوری -ایلام –خبرنگار: جاده سیروان - بدره معروف به قاضی‌خان - بدره یکی از مسیرهای ارتباطی است که حدود ۱۴ سال پیش کلنگ ساخت آن به زمین زده شد اما به علت کمبود منابع مالی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

افتتاح پروژه قاضی‌خان - بدره

طولانی شدن زمان ساخت این راه ارتباطی و عدم نظارت و نگهداری از آن تخریب بخشی از آن را در پی داشته است. پروژه راه‌سازی قاضی‌خان - بدره که این روزها ۱۴ سالگی کلنگ‌زنی خود را به نظاره نشسته، مدت‌هاست در وعده‌های وقت و بی‌وقت مسئولان غرق ‌شده و حالا برای نجات چشم به سال ۹۸ دوخته است.

جاده قاضی‌خان - بدره که باعث وصل شدن شمال استان به جنوب آن می‌شود نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه، راحتی و امن بودن سفر و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد داشت. همچنین با اجرای این پروژه مسیر بدره - سیروان ۴۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و فاصله جاده‌ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را ۷۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. به ‌رغم این مزایا، این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و بین وعده‌های مسئولان کشوری و استانی سردرگم مانده است.

  • مردم؛ چشم‌انتظار تکمیل جاده

یکی از اهالی شهرستان سیروان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: سال ۱۳۸۴ کلنگ ساخت این جاده زده شد و اکنون ۱۴ سال از آن زمان می‌گذرد اما هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است. «غلام امیری» می‌افزاید: به علت بارش‌های فراوان امسال و سال گذشته، جاده الان در حال تخریب است.

وی با اشاره به این‌که تعداد زیادی از روستاییان سیروان چشم‌انتظار این جاده هستند، می‌گوید: متاسفانه، به رغم وعده مسئولان، این جاده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. امیری بیان می‌کند: اگر اعتبار کافی برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته نشده است حداقل تمهیدات مناسبی برای نگهداری از آن اندیشیده شود تا به این شکل شاهد تخریب بیشتر آن نباشیم.

  • پیشرفت پروژه

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: سال‌های زیادی از شروع پروژه مسیر قاضی‌خان - بدره با ۱۳ کیلومتر طول می‌گذرد و این پروژه هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. «علی‌اصغر کاظمی» ادامه می‌دهد: طول پروژه کم است اما حجم عملیات راه‌سازی در آن، با توجه به وضعیت کوهستانی منطقه و رودخانه بزرگی که در مسیر قرار دارد، بسیار زیاد است.

وی اظهار می‌کند: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد. به دلیل توپوگرافی منطقه، هزینه‌های راه‌سازی در این منطقه چندبرابر مناطق دیگر است. کاظمی می‌گوید: طبق رایزنی‌های به عمل آمده، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای تکمیل پروژه طی سال جاری در نظر گرفته شده است.

این مسئول می‌افزاید: در مجموع ۷ کیلومتر مسیر از سمت سیروان تکمیل و آسفالت شده است. در ۶ کیلومتر بعدی یک تونل به طول ۲۰۰ متر حفاری شده و هم‌اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ (پوشش بتنی سقف) است. وی می‌گوید: احداث پل بزرگ جابر در این مسیر با ۸ دهنه ۲۰ متری به پایان رسیده و عملیات روسازی آن در حال انجام است که در صورت تامین اعتبار لازم، در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

  • پیگیری پروژه در سطح ملی

نماینده بدره، دره‌شهر، آبدانان و دهلران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی استان ایلام مسیر قاضی‌خان - بدره است که سال‌های زیادی از شروع اجرای آن می‌گذرد. «شادمهر کاظم‌زاده» ادامه می‌دهد: این مسیر باعث می‌شود ۲ شهرستان سیروان و بدره و شمال به جنوب استان به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. وی می‌گوید: مهم‌ترین قسمت این پروژه شامل تونل آن به طول ۲۰۰ متر است که کار آن به اتمام رسیده است.

کاظم‌زاده با اشاره به این‌که با رایزنی‌های صورت‌گرفته این طرح ردیف اعتبار ملی دریافت کرده است، اظهار می‌کند: این پروژه حداکثر باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد. این نماینده با بیان این‌که این پروژه راه‌سازی برای توسعه بدره و سیروان که از شهرستان‌های تازه‌تاسیس استان هستند نیاز است، می‌افزاید: برای اتمام پروژه و تخصیص به‌موقع اعتبارات در سطح ملی پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا این پروژه حتما امسال بهره‌برداری شود. وی می‌گوید: گردنه‌های بسیار زیادی در این مسیر وجود دارد و همین، هزینه‌های راه‌سازی را در آن از مناطق دیگر بیشتر کرده است.

کد خبر 445297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha