سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

الهام رئوفی‌فر - گرگان - خبرنگار: بنای تاریخی «کریم ایشان» متعلق به دوره قاجار است و یکی از جاذبه‌های گلستان محسوب می‌شود که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرامی‌خواند.

محوطه تاریخی کریم ایشان

مسجد، مدرسه و آرامگاه «کریم ایشان» در روستایی به همین نام در شهرستان مراوه‌تپه واقع شده است. ساختمان آجری مسجد با نقشه مربع‌مستطیل بنا شده است. یک شبستان با سردر ورودی هم دارد و سقف آن با ۴ گنبد پوشیده شده است. مدرسه نیز با آجر بنا شده و نمای خارجی سردر ورودی آن با کاشی است. روی درِ ورودی مدرسه یک بیت شعر نوشته شده که ماده تاریخ ساخت آن را که سال ۱۳۲۸ قمری است، مشخص می‌کند.

گویا برخی قطعات آن بعدها ساخته شده است. حیاط مدرسه چهارضلعی بوده و در یکی از اضلاع حجره‌هایی ساخته‌اند. در زوایای اضلاع خارجی مدرسه برج‌های آجری و نیم‌دایره با آثار مناره‌های آجری به چشم می‌خورد. این بنا در گذشته از استحکام قابل توجهی برخوردار بوده ولی به مرور زمان به‌خصوص به علت زلزله سال ۱۳۴۸، آسیب فراوانی دیده است. به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان اقدامات حفاظتی و مرمتی این سازه را در دستور کار خود قرار داده است.

  • انجام فاز اول مرمت 

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در این‌باره می‌گوید: عملیات فاز نخست مرمت و ساماندهی پوشش سقف گنبدی مسجد تاریخی سید قلیچ ایشان(کریم ایشان) با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شد. «سارا اخوت» با بیان این‌که اقدامات اضطراری و حفاظتی با این اعتبار ملی تا حدودی انجام شده، می‌افزاید: در این فاز سبک‌سازی پوشش گنبد و مرمت حفاظتی بنا انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: برداشت اندود سیمانی روی گنبدها، برداشت ایزوگام روی پوشش آنها، تثبیت ترک‌های ایجاد شده در گنبد، اجرای کونوسازی بین گنبدها با ملات سنتی، استفاده از مواد ضد رطوبت برای جلوگیری از نفوذ رطوبت حاصل از بارش باران از اقدامات انجام شده در مرمت پوشش سقف است. اخوت مساله رطوبت صعودی و نزولی بنا را دارای اهمیت می‌داند و می‌افزاید: در مرحله نخست به دلیل این‌که سازه وضعیت حادی ندارد، اقداماتی برای رفع خطر آن انجام دادیم.

این مسئول ضمن یادآوری این‌که به دلیل قرارگیری سازه در مجاورت رودخانه مساله رطوبت صعودی بنا مهم است، ادامه می‌دهد: نفوذ رطوبت صعودی در این منطقه بالاست، اما در مرحله اول اقدامات لازم در بخش رطوبت نزولی را انجام دادیم و در مرحله بعد با تخصیص اعتبارات، برای رطوبت صعودی سازه هم اقدام می‌کنیم.

  • توقف مسافران در «کریم ایشان»

اهمیت مدرسه، مسجد و آرامگاه «کریم ایشان» در استان به عنوان یک اثر تاریخی و جاذبه گردشگری تا جایی است که فرماندار مراوه‌تپه از آن به عنوان یکی از عوامل توقف مسافران در این شهر یاد می‌کند. «امانگلدی ضمیر» علت سرپا بودن سازه مدرسه «کریم ایشان» را تعمیر در سال‌های متمادی می‌داند و می‌گوید: هنوز هم طلبه‌ها در این مدرسه درس می‌خوانند. وی ضمن یادآوری مرمت مسجد «کریم ایشان» در سال‌های ۹۳ و ۹۴ بیان می‌کند: مرمت مسجد با کمک میراث فرهنگی استان انجام شد.

ضمیر ادامه می‌دهد: سال ۹۴ از اعتبارات دفتر روستایی در مجاورت محور منتهی به آرامگاه «کریم ایشان»، سرویس بهداشتی و نمازخانه بین راهی احداث شد. وی اضافه می‌کند: طبیعت بکر این منطقه از دیگر جاذبه‌هایی است که گردشگران را به خود جذب می‌کند. فرماندار با بیان این‌که مراوه‌تپه تنها شهرستان استان است که مسافران به قصد اقامت وارد آن می‌شوند، می‌گوید: مدرسه «کریم ایشان» همواره پذیرای اقامت موقت مسافران و گردشگران است.

ضمیر می‌افزاید: تعدادی از گردشگران در تعطیلات برای زیارت آرامگاه مختومقلی یا دیدن حوزه علمیه چنارلی، مدرسه تاریخی «کریم ایشان»، زیارتگاه آق امام به شهرستان مراوه‌تپه می‌آیند. بیشترین مسافران هم در حوزه علمیه چنارلی، مدرسه «کریم ایشان» یا آرامگاه مختومقلی اقامت می‌کنند. وی می‌گوید: چاپ و توزیع نقشه گردشگری استان و بروشور جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان از جمله اقداماتی است که برای معرفی به گردشگران انجام می‌شود.

  • آثار تاریخی گلستان

مجموعه مدرسه، مسجد و آرامگاه «کریم ایشان»، آرامگاه مختومقلی فراغی و حوزه علمیه چنارلی از جاذبه‌های گردشگری گلستان است که به گفته مسئولان سالانه صدها هزار گردشگر از داخل و خارج کشور برای دیدن آنها به استان می‌آیند.

کد خبر 445276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha