همشهری آنلاین: مدیرکل بهزیستی فارس زنانه شدن مواد مخدر از دهه هفتاد تاکنون را زنگ خطری جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در دهه ٧٠ یک درصد، دهه هشتاد کمتر از ٥ درصد اما در دهه ٩٠ شاهد گرایش ٥ تا ١٠ درصدی زنان به مواد مخدر هستیم.

اعتياد زنان

به گزارش ایسنا، سید مرتضی موسوی در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با بیان اینکه جامعه امروز تشنه بسیاری از آگاهی‌ها از وضعیت موجود اجتماعی است، بر لزوم آسیب شناشی برای واقع نگری و تدوین یک نسخه اثربخش در جامعه تاکید کرد و گفت: اگر در تدوین یک نسخه علل را نشناسیم، دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به ماهیت چند وجهی مسائل اجتماعی، افزود: اگر به درک درستی از مسائل و مشکلات برسیم با هزینه‌های کمتری اقدامات موثرتری خواهیم داشت؛ آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد مسائلی چند وجهی است و عوامل مختلفی در شکل‌گیری و اشاعه آنها نقش دارد.

موسوی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در گذر زمان ایجاد شده، گسترش می‌یابد و یک پدیده را به بحران اجتماعی تبدیل می‌کند، سیال بودن را از دیگر ماهیت‌های مشترک آسیب‌های اجتماعی عنوان و اضافه کرد: در عرصه مبارزه با مواد مخدر یک برنامه مبارزه با تولید و توزیع است که مربوط به اداره اطلاعات و نیروی انتظامی است اما در بحث کاهش تقاضا دستگاههای مختلف شکل گرفته است و بهزیستی از جمله دستگاه‌هایی است در سه حوزه ورود کرده است.

وی آگاه سازی عمومی، درمان و مداخله بهنگام کاهش آسیب و توانمندسازی را از مهمترین رویکردهای بهزیستی در امر مبارزه با مواد مخدر ذکر و بیان کرد: شاه کلید اجتماعی شدن امر مبارزه بامواد مخدر، حساسیت مردم نسبت به عوارض و مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر است.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه، این سازمان فعالترین دستگاه در امر پیشگیری است، به فعالیت ٦٣٣ گروه اجتماع محور در محلات، محیط‌های کاری و آموزشی، نظامی، روستاها، مهدهای کودک و ... اشاره و اضافه کرد: سال گذشته بیش از یک میلیون و ١٩٠ هزار نفر توسط این گروهها آموزش داده شدند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم برنامه‌های خوب و اثربخش دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر اما متاسفانه سن گرایش به اعتیاد و سیطره مواد و نوع آن تغییر کرده است، اظهار کرد: سن اعتیاد به ١٥ سال کاهش یافته است.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: امروز سمت و سوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی به ویژه آمفتامین‌ها افزایش یافته و جامعه ما مستعد و خواهان استفاده از آنها است.

موسوی با اشاره به قرارگیری ایران در کنار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا و عبور مواد از این مسیر ترانزیتی، گفت: جوان بودن جامعه و برنامه‌ای که بیکانگان برای ما در شرایط فعلی پیاده کرده‌اند، علاوه بر گسترش آسیب‌های اجتماعی باعث شده که شاهد افزایش گرایش به اعتیاد باشیم.

وی که معتقد است برنامه‌های بیگانگان موجب کاهش امید به آینده در نسل جوان شده است، افزود: آگاهی اولین حق آدمی است و امروز مردم با استفاده از تکنولوژی به راحتی از وضعیت کشورهای مختلف آگاهی پیدا می‌کنند اما در برابر آن امکانات ما به اندازه‌ای نیست که با چالش‌های منفی آن مقابله کنیم.

مدیرکل بهزیستی فارس با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها را آماده و در مرزها امنیت کامل را فراهم کنیم، گفت: باید تفریح سالم و ایجاد امید و نشاط در جامعه را در دستور کار قرار دهیم.

موسوی با بیان اینکه امروز ایران سپر بلای دنیا شده و حدود ٥ درصد ایرانیان دچار اعتیاد هستند، به سطح دوم اقدمات بهزیستی در حوزه درمان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢١ مرکز خود معرف و سرپایی در سطح استان فعال است که سال گذشته دو هزار و ٩٣١ نفر به این مراکز مراجعه کردند.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه یکصد مرکز اقامتی کمپ ترک اعتیاد در استان فعال است، عنوان کرد: معمولا در این مراکز، افراد معتاد طی دوره ٢١ تا ٦٢ روزه در این مراکز سم زدایی می‌شوند.

موسوی با بیان اینکه در شیراز هزار و دویست تا هزار و هشتصد معتاد متجاهر در شیراز شناسایی شده که بین ۳۵ تا ۱۰۰ نفر آنان زن و ۴۰ درصد هم غیرفارسی هستند، گفت: مرکز ماده شانزده شیراز، ۲۴۰ نفر ظرفیت دارد، حال آنکه اسفند سال گذشته در کمپ‌های مختلف بالغ بر هزار و چهارصد نفر نگهداری شدند.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: مجوز ۴۶ کمپ غیرمجاز ترک اعتیار در فارس طی سال‌های ٩٥ تا ٩٦ لغو مجوز شد و سال ٩٧ نیز کمپ غیرمجازی معرفی نشده است؛ این در حالیست که تمام کمپهای تحت پوشش بهزیستی استان فارس مجهز دوربین مدار بسته است و نظارت توسط کارشناسان بهزیستی به طور مرتب انجام می‌شود؛ کمپ‌ها به افرادی واگذار شده که سابقه اعتیاد داشته و اکنون پاک هستند.

مدیرکل بهزیستی فارس به اشتغالزایی ٦٠٠ معتاد بهبود یافته از سال ٨٨ تاکنون در این کمپ‌ها هم اشاره و عنوان کرد: در هر کمپ به طور متوسط ٥ تا ١٠ نفر بهبود یافته مشغول به فعالیت هستند.

موسوی به درمان‌های غیردارویی در عطاری‌ها از طریق کپسول‌های دست ساز و اصطلاحا شربت بنفشه هم اشاره و با تاکید بر آگاهی بیشتر خانواده‌ها، گفت: فروش این نوع داروها در عطاری‌ها را تایید نمی‌کنیم و به شدت با این موضوع برخورد می‌شود. سه عطاری طی سال‌های گذشته در سال‌های ٩٥ تا ٩٦ تعطیل شدند.

کد خبر 445275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha