علی ابراهیمی: شمارش معکوس برای واگذاری باقیمانده سهام ۱۴ درصدی دولت در ایران خودرو و سهام ۱۷.۳ درصدی سایپا در حالی آغاز شده که فعالان بخش خصوصی احتمال واگذاری این سهام در سال جاری را ضعیف ارزیابی می کنند.

خودرو سازي

به گزارش همشهری، متولیان خصوصی سازی و دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط از عزم جدی دولت برای واگذاری باقیمانده سهام خود ایران خودرو و سایپا خبر می دهند. این در حالی است که برخی فعالان بخش خصوصی با اشاره به طولانی شدن و کندی این روند بر نبود عزم جدی دولت برای این خصوصی‌سازی تاکید کرده و احتمال واگذاری سهام مذکور را کمتر از ۱۰ درصد می دانند.

شنبه هفته جاری رضا رحمانی، وزیر صنعت با تاکید بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۸ و نهایتا در سال ۹۹ به بخش خصوصی واقعی، اعلام کرد، کارهای این واگذاری انجام شده و عزم راسخ برای واگذاری دو خودروسازی بزرگ کشور به بخش خصوصی واقعی داریم. اظهار نظر وزیر صنعت در زمینه احتمال عرضه این سهام در سال ۹۹ موجب تقویت برخی دیدگاه‌ها در مورد نبود عزم جدی دولت برای واگذاری این سهام و سهام تودلی باقیمانده دو خودروساز بزرگ کشور شد.

از سوی دیگر سازمان خصوصی سازی با استناد به  مصوبه هیأت واگذاری در زمینه واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس در آینده نزدیک تاکید کرد.

  • واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در بورس

مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان این که براساس مصوبه هیأت واگذاری، باقیمانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا از طریق بورس واگذار می‌شود، گفت: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که طبق آن باید باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران خودرو و سایپا ازطریق بورس و فرابورس واگذار شود.

جعفر سبحانی، با اشاره به این که باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است و این دو شرکت به زودی از طریق بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌شود، افزود: باقیمانده سهام دولت در ۱۸ بنگاه ازجمله ایران خودرو و سایپا به مرور و با قیمت پایه ۵۲ میلیارد تومان و طبق مصوبه هیات واگذاری به صورت یکجا، بلوکی و نقدی از طریق بورس و فرابورس عرضه می‌شود.

او، افزود: هنوز اطلاعات به صورت کامل از این دو خودروساز جمع آوری نشده و پس از جمع آوری اطلاعات، زمان واگذاری روی سایت سازمان خصوصی سازی اعلام خواهد شد. همچنبن شرکت‌های خصولتی و شبه دولتی محدودیت‌هایی برای خرید سهام شرکت‌های مذکوردارند و درصورتی که سهام این بخش‌ها از حدی بالاتر برود، منع قانونی ایجاد می‌شود.

  • عدم جدیت دولت برای واگذاری سهام خودروسازان

رئیس هیات مدیره یک هلدینگ قطعه سازی در نشست خبری خود با بیان این که واگذاری باقیمانده سهام خودروسازان می‌تواند آغاز یک‌راه صحیح باشد، گفت:  با توجه به گفته اخیر وزیر صنعت مبنی بر واگذاری این سهام در سال جاری یا سال ۹۹ به نظر می رسد اراده‌ای برای انجام این کار وجود ندارد. محمد رضا صمدی احتمال واگذاری سهام دولتی خودروسازان در سال جاری را کمتر از ۱۰ درصد دانست و افزود:

اگر قرار بر واگذاری این سهام است، هیچ گونه تعلل در این واگذاری جایز نیست و باید فردا این کار انجام شود.   او با تاکید بر این که دولت به جای سهامداری درشرکت‌های خودروسازی باید سیاستگذارو ناظر باشد، گفت: اکنون تنها ۶ درصد سهام بی. ام. دبلیو متعلق به سهامداران اولیه است. همچنین اعلام شده که کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای خرید ۱۴ درصد باقیمانده سهام ایران خودرو تشکیل شده که اقدام خوبی است. صمدی، افزود: برنامه‌ای را برای دور زدن تحریم‌های خزانه داری آمریکا و تداوم روند تامین قطعات و تولید خودرو داشتیم اما متاسفانه نامه فوق محرمانه معاون وزیر، عمدا توسط مافیای ضد تولید و اشتغال که چوب لای چرخ خصوصی سازی می کند، در رسانه‌های بیگانه مطرح و این برنامه خنثی شد.

  • زیان ۱۰ هزار میلیاردی دپوی خودروهای ناقص

 رئیس هیات مدیره یک هلدینگ قطعه‌سازی با بیان این که دپوی خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه صنعت خودرو را قفل کرده است، گفت: متاسفانه اکنون سرمایه بزرگی به دلیل دپوی ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در خط تولید ایران خودرو و ۱۰۰ هزار خودرو در سایپا دپو شده است که اگر متوسط قیمت هر خودرو را حداقل ۵۰ میلیون تومان نیز در نظر گیریم، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه صنعت خودرو دپو شده اما خودروساز و قطعه‌ساز برای دریافت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی التماس می کنند.

صمدی با اشاره به این که از طریق برنامه‌ریزی درست، خودروهای دپو شده در دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور قابل عرضه به بازار است، افزود: در صورتی که ایران خودرو و سایپا عدد مکانیکی روزانه تولید را در یک مقطع سه ماهه به ترتیب به ۱۷۰۰ و ۱۳۰۰ دستگاه کاهش داده و فقط خودروهای تکمیل شده را تولید و عرضه کنند این وضعیت قابل ساماندهی است. به گفته او گرچه این پیشنهاد به ضرر صنایع قطعه‌سازی است اما از مدیران ایران خودرو و سایپا می خواهیم تا به آن فکر کنند. گرچه رشد تیراژ تولید این دو خودروساز، تکلیف وزارت صنعت است اما باید به جای رشد عددمکانیکی تولید خودرو به دنبال عرضه و تولید خودروهای با کیفیت باشیم.

  • توفیق ۱۰ درصدی فراخوان داخلی سازی قطعات

رئیس هیات مدیره یک هلدینگ قطعه‌سازی، گفت: در تحریم قبلی حدود ۸۰ هزار محصول پژو ۲۰۶ کف کارخانه بود که با همدلی و همکاری قطعات این خودروها تامین شد. صمدی در مورد داخلی سازی قطعات های تک خودرو، افزود:

ساخت قطعاتی مانند مگنت‌ها، آی. سی. یو، انواع مقاومت و خازن ها نیازمند نوشتن برنامه تولید و سرمایه‌گذاری زیادی است علاوه بر آن این قطعات باید در تیراژ بالا تولید شود تا توجیه اقتصادی داشته باشد به همین دلیل اکنون مگنت ها در چین، ICU های خاص در آلمان و یا سوئیس تولید و عرضه جهانی می شود و کارخانه مگنت اصفهان بعد ازمدتی فعالیت به دلیل تیراژ کم تولید، تعطیل شد.

صمدی، با اشاره به فراخوان برای داخلی سازی قطعات خودرو گفت: قطعات های تک با فرواخوان تولید نمی شود و به نظر می رسد پویش داخلی سازی قطعات حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد موفقیت داشته باشد.   او با اشاره به داخلی سازی قعطات پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸، افزود: برای ساخت قطعات پژو ۳۱۰ مذاکراتی با ما صورت گرفته اما با این شرکت برخی مسایل باز داریم باید قبل از تولید قطعات این خودرو حل و فصل شود. در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز قرارداد تامین ۷ هزار قطعه سیستم سوخت را داشتیم که تا کنون ۱۳ هزار خودرو با وجود تحریم‌ها تولید و قطعات آن تامین شده است.

*محمد رضا صمدی، فعالان بخش خصوصی: احتمال واگذاری سهام خودروسازان در سال جاری کمتر از۱۰ درصد است.  

* جعفرسبحانی، مشاورمدیرعامل سازمان‌خصوصی‌سازی:باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا در آینده نزدیک از طریق بورس واگذار می شود.

کد خبر 445194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha