همشهری آنلاین: خبرگزاری ازبکستان (اوزا) روز شنبه گزارش داد که اعضای مجلس سنای این کشور برای نخستین بار در تاریخ، خانم تنزیلا نوربوئه وا را به عنوان رئیس این نهاد قانونگذاری انتخاب کردند.

تنزیلا نوربوئه وا

به گزارش ایرنا، این مجلس دیروز (جمعه‬) در بیستمین اجلاس خود که با حضور شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری برگزار شد، نوربوئه وار را به ریاست سنا برگزید.

رئیس جمهوری ازبکستان روز پنجشنبه در ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) او را به عنوان نامزد این پست برگزید، در حالی که او معاون نخست وزیر و رئیس کمیته زنان ازبکستان بود و پیشتر از ۱۰۱۶-۲۰۱۰ نیز رئیس شورای اتحادیه صنفی این کشور هم بود.

رئیس جدید مجلس سنا فارغ التحصیل دانشگاه دولتی است،

پارلمان دو مجلسی ازبکستان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ در این کشور شکل گرفت که ۱۵۰ نفره بوده و از طرف چهار حزب سیاسی و جنبش محیط زیست ازبکستان برای مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.

براساس این گزارش، با این تصمیم مجلس سنا، "نگمت الله یولدوش اف" رئیس سابق از سوی رئیس جمهوری به سمت دادستانی کل این کشور منصوب شد، چرا او (یولوش اف) در ۲۱ ژئن (۳۱ خرداد) رسماً به کسب رشوه متهم شد.

به گزارش ایرنا «شوکت میرضیایف» توانسته طی سه سالی که از حکومتش می گذرد تحولات گسترده‌ای در این کشور داشته باشد. میرضیایف بعد از مرگ اسلام کریموف رئیس جمهوری سابق ازبکستان در تاریخ دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶ قدرت سیاسی و اقتصادی کشور را در دست گرفت. اسلام کریموف به مدت ۲۵ سال ریاست جمهوری ازبکستان بعد از استقلال را بر عهده داشت و میرضیایف نیز به مدت ۱۳ سال به‌عنوان نخست وزیر در دولت کریموف مشغول به خدمت بود. در مدت ۲۵ سال حکومت کریم اف در داخل، منطقه و جهان از وی به عنوان یک دیکتاتور یاد می شد.

ازبکستان با بیش از ۳۱ میلیون نفر پرجمیت ترین کشور در آسیای میانه است. این کشور با تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و افغانستان مرکز مشترک دارد.

کد خبر 445184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha