دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

عاطفه علیان-  اصفهان- خبرنگار: شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری شهرستان مبارکه با حضور وزیر نیرو در اصفهان با سرمایه‌گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی و با مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به بهره‌برداری رسید.

تولید ۲ برابر فولاد با حجم یک برابر آب

مدیر عامل این شرکت در آیین بهره‌برداری از شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری شهرستان مبارکه با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه و مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، نتیجه سرمایه‌گذاری عظیم دولت در سال‌های جنگ تحمیلی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم ۲۲ درصدی در MENA شد.

«حمیدرضا عظیمیان» افزود: در ابتدای دهه هشتاد مجتمع فولاد مبارکه ۳ میلیون تن فولاد را با ۱۷ میلیون متر مکعب آب تولید می‌کرد و امروزه با همان مقدار مصرف آب میزان تولید فولاد به ۹/۶ تن رسیده است که با نگاه بین منطقه‌ای حاصل شده است. وی با بیان این‌که ۵۸۴ میلیارد تومان در جهت بازچرخانی آب سرمایه‌گذاری شده، تصریح کرد: سهم تولید فولاد از میزان مصرف آب در کشور ۱۸/۰ درصد میلیارد متر مکعب در سال است و با سرمایه گذاری، تا حد امکان آب مصرفی در فرایند بازیافت قرار گرفته است. با تکمیل طرح‌های جمع‌آوری و انتقال و تصفیه پساب‌های شهرهای مجاور مصرف آب مجتمع فولاد مبارکه در سال ۹۸ به ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.  

وی با اعلام این‌که با همکاری شرکت آب و فاضلاب پساب ۹ شهر به تصفیه‌خانه‌های فولاد مبارکه منتقل می‌شود، اظهار کرد: تا حد امکان فرایند مصرف آب را در صنایع محدود کردیم و درختان را به پوشش گیاهی چمن ترجیح دادیم.  مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: با نگاه بین سازمانی و ملی پروژه سد کوهرنگ ۳ را طبق ماده ۵۶ با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ کردیم که اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شود که تا به امروز ۶۴ میلیارد تومان پرداخت شده است.  

وی اضافه کرد: براساس دستور استاندار ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت‌های کم‌آبی پرداخت شد و اکنون هم آمادگی پرداخت ۱۴۰ میلیارد تومان دیگر را در دستور کار قرار داده‌ایم.  عظیمیان با تاکید بر همراهی مجتمع فولاد مبارکه در حل مشکل بی‌آبی گفت: حداقل انتظار دولت از مجتمع فولاد مبارکه این است که تولید به صورت مستمر ادامه یابد. در ماه‌های بهمن و اسفند بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مجتمع فولاد مبارکه خارج شد تا الکترود گرافیتی تحریم شده را تهیه کنیم.  

وی با بیان این‌که مجتمع فولاد مبارکه بدون وجود آب نمی‌تواند به حیات خویش ادامه دهد با نگاهی کلان در موضوع آب درخواست کرد که طرح انتقال آب از چم آسمان به مجتمع فولاد مبارکه که با هیچ گونه اضافه برداشتی از زاینده رود همراه نیست، اجرا شود. تاکنون ۵۰ درصد از سد انتقال آب از چم آسمان به مبارکه اجرایی شده است.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: مجتمع فولاد مبارکه این آمادگی را دارد که در اتمام و تکمیل پروژه کوهرنگ ۳ تمامی امکانات خود را به‌کار بگیرد که محقق شدن آن نگاه غیرمنطقه‌ای را می‌طلبد.  وزیر نیرو که از طریق ویدئو کنفرانس تصفیه‌خانه استحصال پساب شهری فولاد مبارکه را افتتاح کرد، گفت: مجتمع عظیم فولاد مبارکه به درستی و هوشمندانه طراحی شده است. از این حیث می‌توانیم با آرامش خاطر به جذب سرمایه‌هایی که توجیه اقتصادی دارد مبادرت ورزیم.

وی با اشاره به این‌که می‌توان با در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی و استفاده بهینه از معادن غنی در جهت توسعه صنایع و صنایع تبدیلی تلاش کرد، افزود: تلاشی که در مجتمع فولاد مبارکه صورت گرفته درخور قدردانی است و از مدیریت این مجتمع عظیم تشکر می‌کنم. وظیفه خود می‌دانیم که در جهت رفع تنگناها و مشکلات با همت و مطالعات اقتصادی و زیست‌محیطی اقدام کنیم.

«رضا اردکانیان» ابراز کرد: صنعت عظیم فولاد مبارکه در جهت رفع دغدغه تامین آب بر روی شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهری سرمایه‌گذاری شده که نتایج مطلوبی به همراه دارد. استفاده از پساب تصفیه‌شده صرفا جهت تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد مبارکه نیست، بلکه تبعات زیست ‌محیطی مطلوب و آلوده نشدن خاک و حفظ بهداشت عمومی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اهمیت قیمت واقعی آب در بخش صنعت تصریح کرد: توجه به قیمت واقعی آب به این معنا نیست که ما انتظار داشته باشیم بخش کشاورزی هزینه واقعی آب را بپردازد، بلکه توجه به قیمت واقعی آب می‌تواند در مسیر حل مشکل کم‌آبی موثر واقع شود.  وزیر نیرو ادامه داد: در شرایط فعلی بخش کشاورزی آنگونه که باید بهره‌وری ندارد و الگوی کشت مناسب نیست. ما باید قیمت واقعی آب را در همه بخش‌های کشاورزی و صنعت با در نظر گرفتن میزان بهره‌وری در نظر بگیریم.

وی با اشاره به این‌که امروزه یک متر مکعب آب در بخش صنعت ۸۰۰ تومان است، افزود: در گزارشی که امروز ارائه شد، قیمت تمام شده پساب تصفیه‌شده در هر متر مکعب ۱۴ هزار تومان است، اما باید در نظر داشت که این هزینه‌ای است که مازاد بر تامین آب مورد نیاز بخش صنعت، مانع از آلودگی سفره‌های زیرزمینی و ضامن سلامت و بهداشت عمومی جامعه است.

کد خبر 445172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha