دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

سیدمهدی حسینی-  گرمی - خبرنگار: شهر گرمی با داشتن محلاتی در مناطق کوهپایه‌ای باید هزینه‌های گزافی برای عمران معابر شهری صرف کند.

اهالی موجره گرمی در محاصره مشکلات

باید گفت توجه نکردن به اصول شهرسازی و در پی آن بی‌توجهی مدیران شهری در طول ادوار گذشته باعث شده است این مشکل روز به ‌روز بیشتر خود را نمایان و ساکنان این شهر را با مشکلات متعددی مواجه کند. در محلات قدیمی این شهر، به دلیل ساخت و سازهای غیراصولی، مشکلات بیش از سایر مناطق است و این مساله بر کیفیت زندگی شهروندان و رضایت آنها از عملکرد شهرداری تاثیر گذاشته است.

موجره از محلات قدیمی و حاشیه‌ای اما نزدیک هسته اصلی شهر گرمی است و حدود هزار خانوار را در خود جای داده است. این محله، با توجه به کوهپایه‌ای بودنش آن‌طور که باید و شاید توسعه نیافته است و ساکنانش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. شهروندان ساکن در این محله از گذشته تاکنون با مشکلات آسفالت معابر و بهداشت شهری دست و پنجه نرم می‌کنند.

  • دردسرهای بی‌پایان 

یکی از اهالی موجره می‌گوید: معابر این محله وضعیت غیرقابل تحملی دارند و در مواقع بارندگی تردد اهالی به سختی امکانپذیر است. در کنار آن، کانال‌های آب نیز وضعیت مطلوبی ندارند.  «محمد اجاقی» با بیان این‌که رودخانه موجره‌چایی از داخل محله می‌گذرد، ادامه می‌دهد: این رودخانه وضعیت اسفناکی دارد و بهداشت عمومی اهالی را تهدید می‌کند. انباشت حجم عظیمی از زباله‌ باعث می‌شود گندآب راه بیفتد و مشکلات بهداشتی قابل توجهی را به وجود بیاورد. این رودخانه سالانه یک بار لایروبی می‌شود که خود عملیات لایروبی هم معضلی برای ساکنان محل است.  

این شهروند بیان می‌کند: سالن ورزشی جوادیه یک ظرفیت برای توسعه محله و از نیازهای شهروندان است. از مسئولان انتظار داریم خیابان منتهی به این سالن را که تردد با خودرو در آن به سختی انجام می‌شود، زیرسازی و آسفالت‌ریزی کنند تا دسترسی به این مکان ورزشی تسهیل شود.  «مرحمت بیدار» دیگر ساکن این محله اظهار می‌کند: از آنجا که عبور و مرور وسایل نقلیه بزرگ به داخل شهر ممنوع است، کامیون‌ها از مسیر این محله برای تردد استفاده می‌کنند. این کار با توجه به این‌که فرزندان اهالی بیشتر در بیرون خانه‌ها مشغول بازی کردن هستند، موجب ایجاد خطر برای کودکان می‌شود.

همچنین «سعید فرضی‌زاده» ساکن محله می‌گوید: چندین سال است تعدادی از خانه‌های موجره برای ایجاد چهارراه در وسط شهر از اهالی خریداری شده‌اند اما هیچی اقدامی برای این طرح عمرانی انجام نشده است. بیشتر این خانه‌ها در حال حاضر پاتوق معتادان و افراد لاابالی شده‌اند و با توجه به این‌که معابر روشنایی ندارند عبور در دل تاریکی شب برای ساکنان سخت است.  

  • تخصیص اعتبار برای توسعه موجره

شهردار گرمی در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکلات موجود در محله موجره عنوان می‌کند: با توجه به نیاز ضروری به توسعه فضای سبز، در سال‌های گذشته، شهرداری اقدام به ایجاد پارک معلم در کنار سالن محله جوادیه کرده است و به صورت مستمر از این فضای سبز نگهداری می‌کند. در سال جاری هم برنامه‌های ویژه‌ای برای زهکشی و جدول‌کشی معابر اصلی و فرعی این محله در نظر داریم.

«بخشعلی کامرانی» می‌افزاید: بیشتر ساکنان این محل از وضعیت نامناسب و آسفالت نبودن معابر گله‌مند هستند. با تخصیص اعتبار، برای کانال‌کشی و ایجاد مسیرهای عبور آب‌های سطحی در این محله برنامه‌هایی در دست اجراست. امسال برای آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری در نقاط مختلف اقدامات لازم انجام خواهد شد. شهردار درباره وضعیت رودخانه موجره‌چایی گرمی هم می‌گوید: نه‌تنها این رودخانه بلکه رودخانه دیگر عبوری از مرکز شهر گرمی نیز وضعیت مناسبی ندارد. یکی از دلایل اصلی آن ریختن زباله در آنها توسط مردم است که باعث انباشت زباله‌ها و زشتی چهره شهر می‌شود. با این حال، شهرداری به لایروبی رودخانه‌ها به فراخور اعتبار و وجود تجهیزات مورد نیاز اقدام می‌کند اما نباید شاهد انباشت زباله پس از لایروبی باشیم. لازمه داشتن شهری تمیز، مشارکت شهروندان در حفظ بهداشت عمومی است.

کامرانی از مطرح شدن مشکل عبور و مرور کامیون‌ها در محله موجره و عواقب آن در جلسه شورای ترافیک شهرستان گرمی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: با بازدید اعضای شورای ترافیک از این محل، مقرر شد با تکمیل کمربندی شهر گرمی که از پشت محله می‌گذرد، با نصب علائم، از ورود کامیون‌های بزرگ به داخل موجره جلوگیری کنیم.

  • عزم جدی شورا برای رفع مشکلات

عضو شورای شهر گرمی هم می‌گوید: یکی از راه‌های توسعه محله موجره احداث چهارراه مرکز شهر است. یکی از خیابان‌های این چهارراه از محله می‌گذرد و باعث توسعه آن خواهد شد. «بهمن قهرمانزاده» می‌افزاید: در سال‌های گذشته ناآگاهی در انعقاد قرارداد با شرکت پیمانکار و همکاری نکردن صاحبان املاک موجود در مسیر چهارراه برای واگذاری به قیمت کارشناسی، کندی پیشرفت و تعطیلی عملیات را رقم زد. در حال حاضر تلاش برای رفع مشکلات در حال انجام است و با رفع آنها شاهد توسعه محله موجره نیز 
خواهیم بود.

وی بیان می‌کند: با برگزاری جلسات مختلف با شرکت کوثر، به همت مسئولان شهرستانی و استاندار، امیدواریم تمام موانع برطرف شود و با اجرای این طرح، ارزش منطقه‌ای در شهر گرمی به ویژه محدوده اجرای طرح افزایش پیدا کند. در اجرای این طرح، با یک معماری خاص، شرایط اقتصادی و تجاری هم در گرمی رونق بیشتری خواهد گرفت.‌ همچنین، «علی دولت‌خواه» رئیس شورای شهر گرمی می‌گوید: برای رفع مشکلات مناطق مختلف شهر گرمی و توسعه متوازن تلاش ویژه‌ می‌کنیم. بسیاری از مشکلات در شهر از سال‌ها پیش روی هم تلنبار شده است و امیدواریم با همت همه دستگاه‌ها شاهد رفع آنها باشیم.

  • مطالبه شهروندان برای تامین امکانات در محله

«موجره» نام یکی از محلات شهر گرمی است که قدمت آن، با توجه به قرارگیری در نیمه قدیمی شهر، به چندصد سال قبل برمی‌گردد. این محله اکنون «جوادیه» نام دارد اما در میان مردم با عنوان موجره شناخته می‌شود، به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه، آن‌طور که باید و شاید توسعه نیافته است. شهر گرمی بر اساس موقعیت جغرافیایی خود به ۲ قسمت ناهموار و نیمه‌هموار تقسیم می‌شود که قسمت ناهموار آن قدمت بیشتری دارد. موجره، با توجه به قرارگیری در دامنه کوه‌های مشرف به شهر گرمی، کاملا به صورت ناهموار و شیب‌دار است و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در تامین امکانات شهری برای آن شده است. جمعیت نزدیک به ۲ هزار نفری ساکن در موجره در طول سال‌های گذشته به علت کم‌توجهی دستگاه‌های اجرایی گله‌مند بوده و خواستار تامین امکانات شهری هستند. توسعه شهری با افزایش امکانات و مبلمان شهری و به‌سازی بصری از موضوعات مهمی است که تاکنون در این محله مورد توجه قرار نگرفته است.

کد خبر 445160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha