مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پروفسور علی بیک‌زاده شکویی، پدر علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران دار فانی را وداع گفت.

علی بیک‌زاده شکویی

‌به گزارش ایسنا، علی بیک‌زاده شکویی یکی از چهره‌های شاخص رشته روان‌شناسی و کتابداری ایران بود که اول تیر ماه در منزل شخصی خود در تبریز در سن هشتاد سالگی به دیار باقی شتافت و در قطعه هنرمندان وادی رحمت به خاک سپرده شد.

شادروان علی بیک‌زاده شکویی برادر زنده‌یاد حسین شکویی پدر جغرافیای ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر تبریز متولد شد. در دبیرستان جزو دانش‌آموزان ممتاز بود. در نوزده سالگی وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته علوم تربیتی و روان‌شناسی لیسانس گرفت و سپس تا پروفسوری مدارج علمی را طی کرد.

در دهه ۵۰ به کسوت استادی دانشگاه تبریز درآمد و سال‌های سال در تربیت دانشجویان و محققان رشته علوم تربیتی و روانشناسی نقش مؤثری داشت و هم اکنون اکثر دانشجویان وی در کسوت اعضا هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور حضور دارند.

در سال ۶۶ وزارت علوم و آموزش عالی وقت پروفسور علی شکویی را به دانشگاه تهران منتقل کرد. وی علاوه بر تحقیق و پژوهش و استاد راهنمای ده‌ها دانشجوی دکترا به دانشگاه‌های معتبر تهران دعوت شد و برای اولین بار رشته دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی را در ایران تأسیس کرد.

وی سال‌ها مدیر گروه این رشته در دانشگاه‌های تهران بود. وی به پاس یک قرن تدریس و پژوهش به عنوان چهره ماندگار علمی کشور نشان درجه یک علمی را از سوی رئیس جمهور وقت گرفت.

بیک‌زاده یک دهه پیش در تهران سکته مغزی کرد و به زادگاه خود بازگشت.

از این استاد بزرگ ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی و بیش از ۱۵ جلد کتاب و ترجمه کتاب‌های معتبر دانشگاهی به یادگار مانده است.

کد خبر 445148
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha