همشهری آنلاین: معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گزارش منشاء فرامرزی گرد و غبار شمال شرق کشور تهیه و به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ارائه شد.

گزارش منشاء گرد و غبار شمال شرق کشور به وزارت امور خارجه ارائه شد

محمد عرفانی روز شنبه گفت: این گزارش با هدف کمک به وزارت امور خارجه در زمینه رایزنی با کشورهای عامل افزایش گرد و غبار در شرق کشور ارائه شده است.

وی اظهار داشت: به منظور جامعیت و تقویت جنبه علمی این گزارش، طرح جامع گرد و غبار در شمال شرق کشور نیز از سوی جامعه دانشگاهی استان باید تهیه شود که اقدامات اولیه این مطالعات انجام شده است.

وی با بیان این که شرق کشور از دو کانون گرد و غبار در قره قوم ترکمنستان و هرات افغانستان تحت تاثیر است گفت: در تهیه طرح یاد شده شهرهای مشهد، خواف، تایباد و سرخس که بیشترین تاثیر را از این کانون‌ها دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

عرفانی افزود: کنترل کانون‌های گرد و غبار در اولویت کاری اداره کل منابع طبیعی استان است و با توجه به فعالیت ۱۶ کانون گرد و غبار در این استان و کانون‌های خارجی باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

وی با بیان این که تهیه طرح جامع گرد و غبار در شمال شرق کشور توسط جامعه دانشگاهی ۶ ماه به طول می‌انجامد گفتت: با تهیه این طرح تصمیم‌گیری برای رایزنی در زمینه کنترل کانون‌های فرامرزی گرد و غبار، سهل‌تر می‌شود.

هوای مشهد خرداد سال گذشته ۱۱ روز تحت تاثیر ریزگردها، آلوده و در وضعیت هشدار قرار گرفت. هوای این کلانشهر همچنین مدت سه روز در وضعیت اضطرار و یک روز در وضعیت خطرناک بود.

بیابان قره قوم یکی از بزرگ‌ترین کویرهای شنی جهان است که حدود ۷۰ درصد مساحت ۳۵۰ هزار کیلومتری کشور ترکمنستان را در بر می‌گیرد.

کانون گرد و غبار هرات در افغانستان نیز یکی از کانون‌های تهدیدکننده شرق ایران است.

کد خبر 445078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha