همشهری آنلاین: شهروندان سودانی با به بن بست رسیدن مذاکرات احزاب مدنی این کشور با شورای نظامیان و با وجود قطع برق ، اینترنت و اقدامات امنیتی این شورا شب گذشته هم به اعتراض های خود ادامه دادند.

قطع برق هم مانع برگزاری اعتراض های شبانه سودانی ها نشد

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه، با وجود اینکه شورای نظامی حاکم در سودان، برق، اینترنت را قطع و تدابیر شدید امنیتی اعمال کرده بود اما مردم در برخی محله‌های خارطوم پایتخت این کشور به اعتراض‌ها ادامه داده و مسئولان جناح‌های مدنی به بیان آخرین تحولات مربوط به جنبس های اعتراضی خود پرداختند.

به دنبال اوج گرفتن اعتراض‌ها در سودان بخصوص در برابر ستاد کل نیروهای مسلح این کشور در ۶ آوریل که هزاران نفر از شهروندان سودانی در آن شرکت داشتند، شورای نظامی اقدام به قطع خدمات اینترنت به شکل گسترده در این کشور کرده است.

معترضین سودانی که پس از کناره گیری عمر البشیر نیز به اعتراض‌ها ادامه دادند خواستار واگذار شدن قدرت از شورای نظامیان به نهادهای مدنی هستند.

عناصر مسلح در لباس نظامی در ۳ ژوئن اقدام به سرکوب یکی از اعتراض‌های مردمی کردند که در جریان آن دهها نفر از شهروند سودانی کشته شدند.

از آن زمان به دلیل حضور نیروهای واکنش سریع در همه جای خارطوم اعتراض‌ها تاحدی فروکش کرد. معترضان این نیروها به فرماندهی معاون رئیس شورای نظامی انتقالی را به سرکوب اعتراض‌ها متهم می‌کنند.

اعتراضات مردم سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به خاطر افزایش قیمت نان آغاز شد، اما به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهرکنندگان خواستار سرنگونی دولت "عمر البشیر" رئیس جمهوری شدند که سرانجام حکومت وی ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش خاتمه یافت و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت، اما گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت و مقابل وزارت دفاع ادامه می‌دهند.

در ادامه تحولات سودان، شورای انتقالی از ادامه حضور این کشور در ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان و امارات خبر داد.

محمد حمدان دقلو معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان روز شنبه با اعتراف به اینکه نظامیان سودانی بیشترین نیروی شرکت کننده در ائتلاف نظامی ضد یمن هستند اعلام کرد که خارطوم همچنان در کنار عربستان و امارات در این جنگ مشارکت خواهد داشت.

عربستان و امارات پیش از این ۳ میلیارد دلار کمک مالی به سودان ارائه کردند. این کمک ۳ میلیاردی شامل ۵۰۰ میلیون دلار نقد خواهد بود که به صورت سپرده تحویل بانک مرکزی سودان می‌شود. ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون باقیمانده دیگر هم به صورت کمک‌های غذایی و دارویی و محصولات رایگان خواهد بود.

این موضوع با عث شده تا معترضان سودانی کمک مالی برخی کشورهای به شورای نظامی حاکم را در راستای حمایت از این شورا و کودتایی برای به شکست دادن جنبش‌های مردمی و علیه درخواست آنها برای واگذار شدن قدرت به بخش غیر نظامی این کشور و کنار رفتن مسئولان دولت عمر البشیر بدانند.

کد خبر 445060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha