شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود احتمالا هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا توسط ایران غیرعمدی بوده است، یک مقام ارشد نظامی ایران احتمال داده آمریکا قصد تعرض به حریم ایران را نداشته و افرادی در این قضیه دست داشته‌اند.

فیلمی از لحظه انهدام پهپاد امریکایی توسط سامانه سوم خرداد

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده دیروز در مصاحبه با ایرنا، با اشاره به هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پس از تجاوز این پرنده به حریم ایران تأکید کرد: امکان دارد که این تخلف آمریکایی‌ها توسط یک ژنرال و یا چند اپراتور انجام شده باشد؛ ما از این موضوع باخبر نیستیم اما این اقدام زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی هوانوردی توسط یک هواپیمای جاسوسی است که با پاسخ طبیعی ما روبه‌رو شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر بارها هشدار داده بود که برخی در داخل آمریکا مایل هستند ترامپ را وارد یک درگیری نظامی کنند، ظریف سردسته این جریانات را تیم B ‌نام نهاد که این تیم شامل بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان، بن‌زائد و جان بولتون می‌شود.

اظهارنظر حاجی‌زاده احتمال همدستی تیم B در شیطنت صورت‌گرفته در آسمان ایران را با هدف وارد کردن ترامپ به درگیری نظامی با ایران تقویت کرده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال خاطرنشان کرده است: پاسخ ما به تجاوز به فضای ایران چنین است و درصورت تکرار تجاوز، پاسخ ما نیز تکرار می‌شود.

بامداد پنجشنبه پهپاد گران‌قیمت و غول‌پیکر گلوبال هاوک در حریم هوایی ایران هدف آتش پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و ساقط شد. ساعاتی بعد ترامپ ایران را تهدید کرد اما در ادامه مدعی شد که نظامی‌های آمریکا حمله به ایران را طراحی کرده بودند اما او جلوی این حمله را گرفته است.

درحالی‌که آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند پهپاد آنان در حریم بین‌المللی بوده، دیروز منابع خبری در پنتاگون در اظهارنظری که نشان از پذیرفتن حضور پهپاد در حریم ایران دارد مدعی شدند که جریان آب قطعات هواپیما را به‌سمت آب‌های داخلی ایران برده است!

ایران مختصات دقیق محل ساقط شدن پهپاد را به سازمان ملل داده و از سوی دیگر تعدادی از قطعات پهپاد را نیز به رسانه‌ها نشان داده بود.

پهپاد آمریکایی براساس رصد الکترونیک ایران از پایگاهی در امارات برخاسته بود و به همین دلیل روز گذشته کاردار امارات از سوی وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به وی ابلاغ شد.

در این دیدار، رئیس اداره خلیج‌فارس وزارت امورخارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ارائه تسهیلات به نیروهای بیگانه را برای هرگونه تعرض به قلمرو آبی، خاکی و فضایی ایران نمی‌پذیرد و کشورها نمی‌توانند در اینگونه موارد از خود سلب مسئولیت‌ کنند.

وزارت خارجه ایران روز شنبه نیز سفیر سوئیس در تهران را به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان به تعرض پهپاد آمریکایی به حریم کشور را اعلام کرده بود.

کد خبر 445028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha